Jak na bezlepkový chléb?

gluten free bread
ZDROJ: Vicky Ng/Unsplash
sdílet:

Ať už patříte mezi celiaky nebo chcete svůj jídelníček odlehčit, máme pro vás tipy, jak si doma připravit chutný bezlepkový chléb. Vyplatí se používat kupované bezlepkové směsi, nebo je lepší spolehnout se na vlastní síly? Připravte si s námi nejlepší domácí chléb bez lepku.

Jak vyzrát na omezenou nabídku bezlepkového chleba v obchodech, u kterého se můžeme setkat s nepříznivým poměrem ceny a chuti? Nejlepší volbou je příprava domácího pečiva. Podívejte se, jaké mouky jsou pro domácí bezlepkový chléb vhodné a jak jej připravit.

Bezlepkové pečení

Více

Hotové bezlepkové směsi

Zárukou pohodlné přípravy jsou hotové bezlepkové směsi, které pečení značně usnadní. Připravit z nich můžete jak kváskový chléb (směs zpravidla obsahuje sušený kvásek), tak kynutý chléb s droždím. Směs nakoupíte v prodejnách zdravé výživy i v běžné obchodní síti. Mezi nejznámější patří například Probio, Nomina, Nutrifree, Topnatur nebo Adveni.

Co je obsahem takových směsí? Jedná o kombinace různých druhů mouk, škrobů a kypřidla. Smícháním více druhů mouky se docílí optimálních vlastností těsta. Výsledný chléb bude držet pohromadě a nebude se drobit. 

Lepek v běžném těstě funguje jako lepidlo a propůjčuje mu pružnost a tvárnost. Jak ale stejných výsledků docílit i bez lepku? Funkce lepku v bezlepkových směsích se nahrazuje speciálními přídatnými látkami -  nejčastěji guarovou nebo xantanovou gumou. 

Která mouka je nejlepší?

Nabídka bezlepkových mouka je poměrně bohatá. Ne všechny jsou však vhodné, chceme-li si pochutnat na dobrém chlebu. Pokud se chystáte na bezlepkové pečení, neměla by ve vaší spíži chybět některá z následujících mouk. 

  • kukuřičná - mouka z mleté kukuřice
  • rýžová - mouka z mleté rýže
  • tapioková - mouka z mletého tapioky (manioku) 
  • pohanková - mouka z mletých zrn loupané pohanky
  • jáhlová - mouka z mletého zrna loupaného prosa
  • hrachová - mouka z mletého žlutého hrachu
  • čiroková - mouka z mletých zrn bílého čiroku
  • kurakkanová - mouka z kurakkanu neboli kalužnice křivoklasé 
  • teffová - mouka z teffu tmavého (trpasličího prosa)

Všechny tyto mouky jsou vyrobené z přirozeně bezlepkových obilovin nebo luštěnin. Samotná bezlepková mouka ale pro upečení chleba nestačí. Z pohledu technologického v nich chybí zásadní složka, která těsto i výsledné pečivo udrží pohromadě. Potřebovat proto budete jedno z následujících:

  • Guarová guma - jedná se o surovinu vyráběnou z guarových bobů, které se řadí mezi luštěniny. V těstě funguje jako lepidlo, v pečivu podporuje vláčnost a nadýchanost.
  • Xantanová guma - jedná se o přírodní potravinovou složku vyráběnou za pomoci fermentace sacharidů. Prodlužuje trvanlivost a čerstvost pečiva a pomáhá se snadnější manipulací s těstem.
  • Konzistenci a strukturu těsta můžete rovněž vylepšit přidáním psyllia, lněných nebo chia semínek. 

Bezlepkové pečení

Více

Chléb můžete upéct i zcela bez mouky. Nejde sice o pravý chlebový bochník jako spíš placky, snadno jimi však nahradíte jakékoliv pečivo.

Takzvaný No Carb Bread je chléb zcela bez mouky z jakýchkoli obilovin a k jeho přípravě postačí pouhé tři základní ingredience:

  • 3 vejce 
  • smetanový sýr 
  • prášek do pečiva

Dle chuti můžete přidat také špetku soli, bylinky, ořechy, semínka, sušená rajčata nebo třeba česnek. Tento extrarychlý chléb je navíc bohatým zdrojem bílkovin a neobsahuje lepek ani sacharidy.

Kvásek nebo droždí? Vyzkoušejte obě varianty.

Věděli jste, že je možné připravit domácí bezlepkový kváskový chléb? Připravte si kvas z bezlepkové mouky a pečení bezlepkových chlebů už nic nebrání. 

  • Příprava aktivního kvasu zabere zpravidla okolo 5 dnů (ke směsi mouky a vody přidáváme po 10 až 12 hodinách po lžících opět mouku a vodu a opakujeme). Při přípravě domácího kvásku použijte rýžovou nebo čirokovou mouku, které se pro kváskové bezlepkové pečivo skvěle hodí. Pomocníkem při přípravě vám může být recept na klasický žitný kvásek.

Domácí žitný kvásek

Více

Kváskové pečení ovšem vždy potřebuje svůj čas a nedá se uspěchat. Pokud si chcete pochutnat na čerstvém bezlepkovém chlebu ještě dnes, pečte raději s droždím nebo jiným kypřidlem. Typickou kváskovou chuť sice nenahradíte, ale i tak si můžete vychutnat vlastnoruční bochník. 

Potřebovat budete klasické chlebové ingredience jako jsou:

  • bezlepková mouka
  • kmín
  • droždí
  • sůl
  • voda.

Některé recepty doporučují také olej, cukr nebo rozpustnou vlákninu psyllium. Dle chuti můžete přidat semínka nebo ořechy.

Sladké i slané bezlepkové pečení

Z bezlepkové mouky můžete snadno připravit nejen chléb, ale i jiné druhy slaného a sladkého pečiva. Vyzkoušejte například indickou palačinku dosa s kořeněnými bramborami, které vás na chvíli přenesou daleko do jihoindické kuchyně.

Dáváte-li přednost sladkému pečivu, pusťte se do přípravy například bezlepkových vaflí. Podávat je můžete k snídani s čerstvým ovocem, skvěle se hodí také do krabičky na výlety.   

 

Autor: Šárka Měřičková

Obchod Apetit