10 tipů na vegetariánská jídla z české kuchyně

Bramboráky s dipem
ZDROJ: locrifa/Pixabay
sdílet:

Česká kuchyně je spíše „masová“ a vegetariánská jídla v menu tradičních českých podniků stále často tvoří hlavně smažený sýr. Bezmasých jídel nabízí česká kuchyně však mnohem více. Pojďte se s námi podívat na deset nejlepších českých vegetariánských pokrmů podle Apetitu.

Jídlo bez masa není druhořadé, nedostatečné nebo hladové. Klíčem k jeho dokonalosti je kombinovat sacharidy s dostatkem bílkovin a nezapomenout na tuky (ty přepálené ze smažení se k dobru nepočítají).

  • Brambory, zeleninu či obiloviny doplňte mléčnými produkty a vejcem, másla ani olivového oleje se nebojte. Uvidíte, že si pochutnají všichni včetně nevegetariánů a hladový nezůstane nikdo.

1. Brambory na loupačku

V jednoduchosti je krása! V případě brambor na loupačku lze s jistotou tvrdit, že i chuť. Nejvhodnější variantou pro tento recept jsou voskové brambory typu A, které jsou pevné.

  • Brambory vařené ve slupce si zachovávají více cenných látek jako je hořčík, vitamín C i B, železo atd. 

Brambory na loupačku jsou nejlepší s máslem a solí, tvarohem, jogurtem, kefírem, acidofilním mlékem nebo třeba s domácí tatarskou omáčkou.

Rozhuda s pažitkou

Rozhuda s pažitkou

Více

2. Květákové variace

Květák je dokonale variabilní surovina, kterou můžete v kuchyni využít na mnoho způsobů.

Zkoušeli jste květákové placičky? Chutnají skvěle teplé i studené, samotné nebo s chlebem, bramborovou kaší či zeleninovým salátem. A pokud je nechcete smažit, dají se jednoduše péct v troubě.

Babiččiny květákové placičky

Babiččiny květákové placičky

Více

3. Kulajda

Sytá polévka ze smetany, brambor, hub, vajec a kopru původem z jižních Čech je skvostem nejen vegetariánským.

  • Odkud se vzal její název? Existují dva výklady. Jeden tvrdí, že je zkomoleninou jména jihočeské kuchařky Adelajdy Kuhové. Druhý výklad se přiklání k tomu, že slovo kulajda je odvozeno od slovesa zakudlit, které znamená zahustit.
  • Polévku můžete zahustit buď jíškou, nebo její část rozmixovat ponorným mixérem.

Ani recept na tuto hustou polévku neexistuje pouze jediný správný. Vyzkoušejte náš oblíbený!

4. Bramboráky

Patří mezi stálice středoevropské kuchyně, nejen ryze české. Jsou také součástí tradičních židovských chanukových jídel, říká se jim latke nebo latkas.

  • Co se týče názvu, tak zde platí, že co kraj, to jiný název pro bramboráky. Baba, bandorák, báč, cmunda, křapáč, ertepliak, haruľa je jenom úzký výčet označení pro bramboráky, se kterými se můžete potkat. 

I bramboráky je možné připravit v různých obměnách. Můžete je místo smažení upéct v troubě jako buchtu na plechu, vyzkoušet přidat do nich kořenovou zeleninu, křen, houby, dýni či cuketu anebo vykouzlit rovnou cuketové bramboráky.

5. Smažené tvarůžky

Typicky českou variantu smaženého sýru představují právě smažené tvarůžky. Konkrétně olomoucké tvarůžky (nebo také syrečky) jsou neodmyslitelnou součástí moravské kuchyně, zejména na Hané.

  • Vynikají nezaměnitelnou pikantní chutí a typickou vůní. Vyrábějí se z odtučněného mléka, proto mají nízký obsah tuku, takže při smažení nevytečou.

Smažené tvarůžky

Smažené tvarůžky

Více

6. Chřest

Chřest se v České republice sklízí na jaře od dubna do června. Jeho sezóna je poměrně krátká. Chřest totiž potěší vaše chuťové pohárky, ale i tělo. Látky obsažené v chřestu podporují imunitní systém, trávení, látkovou výměnu, správnou funkci srdce a mají afrodiziakální účinky.

  • Jak zelený, tak bílý čerstvý chřest doporučujeme upravit rychlým blanšírováním, které šetrně zvýrazní všechny chutě a vůně, ale zachovává jeho vzhled. Chřest je vynikající s holandskou omáčkou, grilovaný nebo jako součást nejrůznějších salátů. 
  • Ze zamraženého chřestu připravíte skvělou polévku, i když bude po sezoně.

Naším tipem je chřest s křupavou peřinkou v podobě máslové krustičky:

Chřest s křupavou krustou

Chřest s křupavou krustou

Více

7. Houbová omáčka

Omáčka z hub, ať už z čerstvých, sušených či zavařených, je další všestrannou vegetariánskou klasikou.

  • Houbových omáček existuje celá řada a je jen na vás, zda dáte přednost krémové se smetanou nebo tmavé redukci z vývaru s obsahem jíšky.
  • Můžete se rozhodnout i podle toho, jaký druh hub právě máte po ruce. Jinak bude omáčka chutnat z hříbků, lišek, žampionů nebo třeba hlívy ústřičné. 

Houbová omáčka a bacán

Houbová omáčka a bacán

Více

8. Knedlík s vajíčkem

Dalo by se říci, že knedlík s vajíčkem je do jisté míry ekologický pokrm. Díky němu lze totiž využít zbytků od oběda a předejít tak zbytečnému vyhazování. Jídlo je to sice prosté, ale nachází si cestu i do nabídek dražších restaurací. Můžete ho totiž připravit s velkou parádou. 

A jak na něj? 

  • Plátky knedlíku nakrájejte na kostky a opečte je na rozpáleném tuku.
  • Jakmile jsou dozlatova opečené, přilijte k nim osolená rozšlehaná vejce.
  • Směs zamíchejte a stáhněte z ohně. Kousky knedlíku by měly být rovnoměrně obalené vejcem.
  • Tento základní recept můžete obohatit o smaženou cibulku, rajče nebo sýr. 

9. Dušená mrkev s hráškem

Toto jídlo vás přenese do dětství. Nasládlou chuť dušené mrkvičky skvěle doplňuje hrášek a nejlépe chutná s volským okem a vařenými bramborami.

  • V našem receptu na mrkvičku s hráškem přidáváme pro zvýraznění chuti i slaninu a kuřecí vývar. Ten stačí nahradit zeleninovým, slaninu zcela vynechat a vegetariánská verze je na světě!

Mrkvička s hráškem

Mrkvička s hráškem

Více

10. Koprovka s pošírovaným vejcem

Náš výčet vegetariánských jídel zakončíme slavnou českou klasikou - koprovou omáčkou. Omáčka ze smetany a kopru ochucená solí, pepřem a octem se nejčastěji podává s houskovým knedlíkem či bramborem a vejcem na tvrdo nebo kusem hovězího masa.

Pojďte vyzkoušet variantu s pošírovaným neboli ztraceným vejcem, vegetariánský pokrm za pár minut i za pár korun je na světě!

Koprovka s pošírovaným vejcem

Koprovka s pošírovaným vejcem

Více

A jaký je váš oblíbený vegetariánský recept z českých luhů a hájů?

Související články

Jak na vegetariánské burgery?
  • Tipy a triky

Jak na vegetariánské burgery?

Už dávno neplatí, že burger musí obsahovat plátek hovězího masa. Ať už maso nejíme z etických nebo zdravotních důvodů, můžeme si dopřát vegetariánský burger. Nutno podotknout, že jeho chuť mnohdy předčí všechna očekávání, a tak si na...
Tofu, seitan a tempeh. Poznejte 3 vegetariánské zdroje bílkovin
  • Novinky a zajímavosti

Tofu, seitan a tempeh. Poznejte 3 vegetariánské zdroje bílkovin

Suroviny, které chceme představit, budou k užitku všem, kteří chtějí hledají alternativní zdroje bílkovin než jen maso. Tofu, seitan a tempeh jsou ideální pro vegany i vegetariány. Všichni si však těmito produkty můžeme zpestřit jídelníček...
Autor: Zorka Švarcová

Obchod Apetit