Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Každý nanuk máme několikrát v ruce, je to poctivá řemeslná výroba, říkají Lelí a Jakub Hnidákovi

Lelí a Jakub Hnidákovi
ZDROJ: Lelí a Jakub Hnidákovi (se svolením Lelí a Jakuba Hnidákových)
sdílet:

Na začátku byla touha udělat dětem dobrý, poctivý nanuk. Dnes je Lelí a Jakub Hnidákovi vyrábějí pod značkou Lunar – jejich chladivé sladkosti jsou neobvyklé, hrají barvami a chuťově vás vynesou do nebes, ať je vám pět nebo padesát let. Řemeslné nanuky jsou dokonce už druhým sladkým projektem manželského páru. Tím prvním jsou neméně úspěšné Lelí's cupcakes. Jak přišel Lunar na svět a co se chystá nového?

Zatímco jejich láska k americkým cupcakům, malým, nádherně zdobeným dortíkům, které si můžete objednat na party či oslavu nebo si na ně zajít do jejich obchůdku v Praze, vznikla z lásky k pečení, výrobu nanuků odstartovala prostá potřeba dát jejich malým dětem do ruky něco lepšího než běžný nanuk.

Jaká myšlenka stála na počátku nanuků Lunar?
Průmyslově vyráběné nanuky nám připadaly hrozně přeslazené a plné nejen éček, ale i umělých barviv, aby firmy děti nalákaly. Proto jsme chtěli zkusit přijít s nanuky, které by byly dobré, ale zároveň hezké, a zjistili jsme, že když dáte do zmrzliny hodně ovoce, vykouzlíte barvu přirozeně a vůbec ji nemusíte zvýrazňovat uměle.

Jak se dělá nanuk?
Náš nanuk vlastně začíná tam, kde končí kopečková zmrzlina. Základ je stejný jako na kopečkovou, i my musíme udělat směs a nechat ji ve zmrzlinovači umíchat a namrazit. Ale zatímco kopečkovou zmrzlinu vyndáte ze stroje a máte hotovo, nám práce teprve začíná. Nalít do formiček, nandat dřívka, zamrazit, vyndat z formiček, ozdobit, zabalit... Každý nanuk máme několikrát v ruce, je to poctivá řemeslná výroba.

Jaké máte příchutě?
Máme deset základních příchutí, ve kterých je převaha ovocných sorbetů. Zdobení na nich jsme upravili tak, aby bylo veganské, takže máme šest zcela veganských. Letošní novou příchutí, která je součástí deseti základních, je lískový oříšek. No a pak máme dvě limitované příchuti, což jsou letos Sicilský citron s plátkem jahody a Avokádo & limetka v hořké čokoládě zdobený kokosem.

Jak vznikají nové příchutě?
Nápad na novou příchuť většinou přijde od zákazníků, tak třeba vznikl lískový oříšek, o který měli lidé zájem. Jakub v tu chvíli recepturu ladí s technologem, který mu i radí s výběrem vhodných surovin. Pak se udělají dvě tři varianty, aby se vyladil poměr surovin i intenzita chutí. Třeba do sicilského citronu jsme nakonec přimíchali i limetu, protože samotný citron byl moc kyselý.

Kolik nanuků se dá sníst?
Hodně! Děláme je s minimem přidaného cukru a z poctivých surovin. Jogurtové jsou ze selského jogurtu a Karolína Fourová (blogerka věnující se výživě) řekla, že je to vlastně plnohodnotná svačina, protože je tam tak nízký obsah cukru, že je to jako jahody s jogurtem. Naše děti jedí nanuky každý den, Jakub jim domů vozí vše, co se mu nezdá a nechce pustit do obchodů, třeba že je dřívko nakřivo, formička se špatně naplnila. A tohle všechno se u nás doma sní.

Kde se vaše nanuky dají koupit?
V nabídce je má zhruba 50 prodejců, jsou to bistra, kavárny, bezobalové obchody, farmářské potraviny, prostě místa, která nechtějí prodávat průmyslově vyráběnou zmrzlinu. Nanuky jsou k dostání i na Rohlik.cz a také je bereme na festivaly (ochutnat je můžete pravidelně i na letním Apetit pikniku) a zavážíme nejrůznější firmy. V jedné takové jich loni snědli zaměstnanci přes 11 tisíc.

Ale nanuky jsou k dostání i ve vaší kavárně v Praze, je to tak?
Ano, máme tu už ty hotové, ale také si je u nás můžete sami dozdobit. V sezoně stojí v prostoru naší kavárny Lelí‘s Cupcakes mrazicí pult a od pondělí do soboty, vždy od dvou odpoledne si tu v mrazicí vitríně vyberete nanuk a zvolíte si, do jaké ze čtyř čokolád ho chcete namočit. Klidně si čokolády můžete namixovat a pak si nanuk ještě můžete nechat posypat ořechy, ovocem, drcenými sušenkami, prostě čím chcete.

Co nového teď chystáte?
Hodně optimalizujeme výrobu a snižujeme náklady, ale nechceme polevit na kvalitě surovin nebo snižovat gramáž, tak se snažíme snížit podíl ruční práce. Dnes máme například baličku nanuků, u které musí stát čtyři až pět lidí. Teď jsme koupili novou, u které budou jen dva. Budeme měnit i obaly, nyní jsou průhledné, aby lidé viděli dovnitř a na ně se lepí nálepka s logem. To všechno je ale moc ruční práce. Na nových obalech je fotka nanuku v reálné velikosti, není to nijak retušované, takže zákazník vidí, co opravdu kupuje, a my na obal už nic nemusíme lepit. A také chystáme čtyři příchutě, které budeme prodávat v kelímku.

Zdroj: Lelí a Jakub Hnidákovi (Lelí's cupcakes & Lunar), časopis Apetit

Skryt pre seznam

Související články

Apetit magazín