Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Minerální vody není třeba střídat, je to mýtus

AD
Jana Ježková
ZDROJ: Jana Ježková & Unsplash.com
sdílet:

České minerální vody jsou světovým unikátem. „V Česku je velmi bohatá paleta pramenů a bez nadsázky mohu říct, že se na našem území nachází snad všechny existující typy minerálních vod, což je s ohledem na velikost území skutečný unikát,“ říká předsedkyně Svazu minerální vody Jana Ježková. Proč jsou minerální vody prospěšné a je nutné je střídat?

Mohou být minerální vody součástí každodenního pitného režimu?
Je potřeba rozlišit dvě skupiny minerálek. Přírodní minerální vody musí mít prokazatelné blahodárné fyziologické účinky a jsou určené ke každodennímu pitnému režimu. Prospívají organismu, ať už k jeho hydrataci, tak doplnění důležitých minerálních látek – zejména jde o hořčík, draslík, vápník, zinek, jód a sodík. Druhou skupinou jsou minerální vody z léčivých zdrojů, jako jsou například prameny v lázeňských oblastech. Ty zase musí mít průkazné léčivé vlastnosti a používají se hlavně k lázeňským procedurám nebo pitné kůře, ale naleznete je i zabalené ve spotřebitelských obalech.

Je možné pít přírodní minerální vody neomezeně?
Postačí sledovat etikety, protože u každé minerální vody musí být uvedeno její charakteristické složení včetně obsahu rozpuštěných pevných látek. Minerální látky se totiž rozdělují i podle stupně mineralizace, tedy podle obsahu rozpuštěných pevných látek ve vodě. Na trhu narazíte na:

  • slabě mineralizované (50–500 mg/l, např. Dobrá voda),
  • středně mineralizované (500–1500 mg/l, např. Magnesia, Mattoni, Ondrášovka, Il-sano, Korunní),
  • silně mineralizované (1500–5000 mg/l, např. Poděbradka nebo Hanácká),
  • velmi silně mineralizované (více než 5000 mg/l, např. Mlýnský pramen, Vincentka, Šaratice nebo Bílinská kyselka).

Přičemž je prokázáno, že nízce mineralizované vody a středně mineralizované s obsahem do 1000 mg/l rozpuštěných pevných látek je možné pít denně a v jakémkoli množství.

Každá voda obsahuje jiné minerální látky – je dobré je střídat?
Údajná potřeba střídání minerálních vod je jen mýtus. Každá minerální voda je jedinečná a její složení odpovídá daným hydrogeologickým, geomorfologickým i klimatickým podmínkám.

  • Nízce a středně mineralizované vody jsou svým složením vhodné ke každodennímu pití pro všechny, jejich spotřebu není nutné omezovat v množství ani čase a není ani potřeba je střídat. Většina minerálních vod na českém trhu přitom spadá do této kategorie.

Až vody s vyšší mineralizací nad 1500 mg/l, které jsou vhodné při zátěži, těžké práci, v letním období nebo při sportu, kdy je potřeba doplňovat minerály ve zvýšené míře, se doporučuje střídat s jinými druhy vod nebo pít v omezeném množství.

Hodí se každá minerální voda pro někoho jiného?
Silně mineralizované vody jsou vhodné v létě nebo při sportu, kdy je třeba velice rychle doplnit minerály a uhasit pocit žízně. Na stolech manažerů by neměla chybět minerálka s obsahem hořčíku, který mimo jiné snižuje vliv stresu a napomáhá k lepšímu soustředění. Pro těhotné ženy se hodí vody s vysokým obsahem hořčíku a nízkým obsahem sodíku, který váže tekutiny v těle. Hořčík zabraňuje křečím a tvrdnutí břicha a může pozitivně ovlivnit zdraví kostí. Jak organismus stárne, jeho imunitní systém se nedokáže tolik bránit různým škodlivinám. Člověk by měl proto s pokračujícím věkem ještě více dbát na to, co pije a jí. Přírodní minerální vodou je možné doplňovat důležité minerály jako například vápník a hořčík a bojovat tak proti osteoporóze či povzbuzovat kognitivní funkce. Obecně ale platí, že pití přírodních vod prospívá každému.

Jak jsou na tom Češi s nedostatkem minerálních látek a považujete minerální vody za vhodný zdroj pro jejich doplnění v organismu?
Uvedu konkrétní příklad hořčíku (magnézium), což je jeden z nejrozšířenějších a nejdůležitějších prvků. Hraje klíčovou úlohu ve více než 300 enzymatických reakcích v lidském organizmu, i proto se mu věnovaly studie provedené AquaLife Institutem společně s Fakultní nemocnicí v Hradci Králové.

  • Ukázalo se, že každý třetí Čech trpí nedostatkem hořčíku, jehož deficit výrazně stoupá po 45. roce věku. Proto se s ním potýká až 40 % žen v menopauze.
  • Češi totiž přijmou zhruba o 20 % hořčíku méně, než je doporučená denní dávka (420 mg na den pro středně těžce pracujícího muže a 320 mg na den pro dospělou ženu).
  • Výsledkem je nejen únavový syndrom a svalové křeče, ale i zvýšené riziko závažných civilizačních chorob, především srdečně cévních onemocnění, osteoporózy, metabolického syndromu nebo diabetu.

Pomůže příjem potravin bohatých na tělu dostupný hořčík, zejména pravidelné pití minerální vody, přírodního zdroje hořčíku. Vyšetření v rámci studie ukázala významné zvýšení hodnoty hořčíku v krvi u skupiny osob, které pily minerální vodu bohatou na hořčík. Ale stejně tak bych mohla jmenovat i další ionty, jako je vápník, draslík nebo hydrogenuhličitany.

Podle čeho si vy sama vybíráte minerální vody a kolik jich vypijete?
Zvláštnost českých minerálních vod spočívá v jejich neobyčejné pestrosti chemického složení a fyzikálních parametrů. V České republice je velmi bohatá paleta pramenů a bez nadsázky mohu říci, že na našem území se nachází všechny existující typy minerálních vod. S ohledem na velikost území jde opravdu o světový unikát. Jako předsedkyně Svazu minerálních vod s dlouholetou praxí v oboru mám ráda všechny „své české děti“. Znám samozřejmě složení i stupně mineralizace českých minerálek už zpaměti, takže je pro mne snadné automaticky sáhnout třeba po Magnesii po návratu z turistického výletu.

Skryt pre seznam

Apetit magazín

KVÍZ: Máte rádi tureckou kuchyni a kolik toho o ní víte?
  • Kvízy

KVÍZ: Máte rádi tureckou kuchyni a kolik toho o ní víte?

Když se řekne turecká kuchyně, většině z nás se vybaví kebab. Turecká kuchyně má však bohatou tradici a její jídelníček je velmi rozmanitý a pestrý. Patří do ní skopové a jehněčí maso, jako příloha převládá rýže. Turci ale milují i...