Bylinky – svěží poslové jara

Bylinky – svěží poslové jara

Medvědí česnek

Nenápadná bylinka s doslova medvědí silou – to je medvědí česnek. Hitem našich kuchyní se stal až v posledních letech, ovšem jeho účinky využívali už starověcí Římané. Pokud jste jeho kouzlu zatím nepodlehli, nastal pravý čas to napravit. Už brzy totiž začnou jeho podlouhlé špičaté listy vykukovat z půdy lužních lesů a svahů. Jeho sezona je od března do května, tak ji využijte naplno. Medvědí česnek udělá parádu v polévkách, pomazánkách, pestu i těstovinách. Možnosti jsou takřka nevyčerpatelné. Prospějte tedy svému zdraví, potěšte své chuťové buňky a vydejte se na sběr co nejdříve. Pozor ovšem na záměnu s jedovatou konvalinkou, která je velmi podobná. Pokud si nejste při sběru listů jistí, stačí rozemnout list mezi prsty, a pokud se česnekově rozvoní, máte vyhráno.

Medvědí česnek: (ne)známá léčivka s magickými účinky

Medvědí česnek: (ne)známá léčivka s magickými účinky

Více

Pažitka

Dlouhá stébla s nezaměnitelnou štiplavou chutí dodají i těm nejobyčejnějším rustikálním jídlům správný šmak a drobné fialové kvítky pažitky, které se dříve z rostliny odstraňovaly, zase efektní vzhled. Nejlépe si ji vychutnáte jen tak nasekanou nadrobno. Takto jí můžete posypat hotový pokrm. Vařením byste ji zbytečně ochudili o mnoho zdraví prospěšných látek. Třeba i tak jednoduché jídlo, jako je chleba s máslem, dokáže nasekaná pažitka proměnit v manu nebeskou. I z pažitky ovšem můžete snadno připravit výborné pesto. Stačí rozmixovat 1 velký svazek pažitky nasekaný nahrubo, 100 g nastrouhaného parmazánu, 50 g vlašských ořechů, 1 oloupaný stroužek česneku, a pak postupně dolévat olivovým olejem (mělo by vám stačit maximálně 100 ml) a mixovat, dokud pesto nezíská konzistenci, kterou preferujete. Pokud chcete pesto uchovat, rozdělte ho do vyvařených skleniček, zalijte olivovým olejem a uložte v chladu. Takto vydrží až 1 měsíc. 

Pažitka: zázračná bylina pro dobré trávení a krevní tlak

Pažitka: zázračná bylina pro dobré trávení a krevní tlak

Více

Petrželka

Bez petrželky, ať už hladkolisté nebo kudrnky, si neumíme českou kuchyni ani představit. Najemno nasekanou petrželku přidáváme do jídla téměř automaticky. Dodá mu krásnou barvu, nezaměnitelnou vůni a tu správnou chuť. Talíř polévky by bez ní byl doslova nedotažený. Navíc je mimořádně bohatá na vitamin C, což je rozhodně vítaný bonus. Rozhodně s ní tedy nešetřete. Oblibě se ovšem netěší jenom v našich končinách. Milují ji třeba i Italové, kteří nasekanou natí dochucují těstoviny, polévky i rizota. 

Kopřiva

Kopřiva se umí utržení dobře bránit. Kyselina mravenčí v chloupcích na listech dokáže pořádně znepříjemnit život. Nenechte se ale odradit. Tento jarní poklad vám totiž na talíři jedině prospěje. Řešení je jednoduché – před sběrem se vybavte rukavicemi. Odměnou vám bude poctivá porce bílkovin, vitaminů B6, C1, B2, vápníku, hořčíku, fosforu, železa, draslíku, organických kyselin a spousty dalších látek, které mají na naše zdraví přímo blahodárný vliv. Mladé kopřivy využijete nejen při přípravě velikonoční nádivky, můžete je použít do polévky či jimi nahradit špenát.
Kopřiva – pálí, léčí a skvěle nahradí špenát

Kopřiva – pálí, léčí a skvěle nahradí špenát

Více
 

Úvodní fotografie: maxmann, Pixabay

Obchod Apetit