Kuchařky Apetit DOPRAVA ZDARMA
Menu
Přihlašení
Uživatelské jméno
Heslo

Pro silné kosti: vitaminy D a K, vápník a hořčík

Co si dopřát, abychom se nemuseli bát zlomených kostí a svět oslňovali úsměvem silných, zdravých zubů?

Důležitý je dostatečný a vyvážený příjem vápníků, hořčíku a vitaminů, které podporují jejich vstřebávání. Sestavili jsme seznam receptů ze surovin, z nichž tyto prospěšné látky snadno získáte.

  • Vápník je základním stabevním kamenem našich kostí a zubů, jeho nedostatek se tudíž neblaze projeví právě na nich. Jeho nejpopulárnějším a nejznámějším zdrojem je v našich končinách mléko a mléčné výrobky, vysoký obsah vápníku ovšem mají i semínka máku, dále se vyskytuje i v květáku, brokolici a listové zelenině, využitelnost z rostlin je ale nižší. Pro jeho dobré vstřebávání je nezbytný příjem vitaminů D a K a také horčíku.
  • Pro stavbu kostí je důležitý i hořčík. Nezbytný je pro správnou činnost svalů a nervů, zmírňuje  nervozitu a podráždění, ulevuje při premenstruačním syndromu. Zvýšenou spotřebu mají sportovci. Jeho nedostatek může způsobit až srdeční arytmie či deprese. Je důležitou součástí zeleného barviva rostli, chlorofylu, tudíž ho najdeme v tmavé listové zelenině (kadeřávek, kapusta, špenát, natě bylin). Výborným zdrojem jsou banány, mandle, ořechy a celozrnná mouka.
  • Vitamin K je důležitým faktorem při srážlivosti krve (při jeho nedostatku hrozí větší krvácivost, proto se preventivně podává novorozencům), dále se podílí na správném růstu kostí – u dospělých jeho správná hladina předchází řídnutí kostí a vzniku zlomenin v důsledku osteoporózy. Vyskytuje se v tmavozelené zelenině a natích – v kapustě, brokolici, špenátu, nati petržele, listovém salátu a v zastudena lisovaných rostlinných olejích, nejvíce v sójovém, olivovém a řepkovém.
  • Vitamin D si umíme vytvořit i sami. Vzniká v lidské pokožce vlivem slunečního záření. Bohužel v zimních měsících, ale také v ranních a večerních hodinách (případně když je zataženo) neproniká k zemi právě ta část slunečního záření (UVB), která spouští produkci vitaminu D. Také sklo UVB záření téměř nepropouští a venku se bohužel nezdržujeme dostatečně dlouho a často, abychom měli vitaminu D dostatek. Uvádí se, že v našich končinách trpí nedostatkem vitaminu D asi 40 % populace, v zimě se toto číslo zvyšuje. Jelikož je déčko nezbytné pro správné fungování imunity, nervového systému i růst a sílu kostí. U dětí jeho nedostatečný příjem způsobuje křivici, jejímž projevem jsou deformace kostí, u dospělých se vitamin D doporučuje spolu s vápníkem jako prevence proti osteoporóze. V potravě ho nejvíce obsahují tučné mořské ryby, a to i konzervované – podle výzkumu Státního zdravotního ústavu je vynikajícím zdrojem uzená makrela či zavináče ze sleďů, k zahození není ani konzerva sardinek. Možná překvapivě je vydatně přítomen i v houbách, a to nejen lesních, ale i v těch z obchodu, největší podíl vitaminu D mají houby, které se používají v asijské kuchyni, tedy šitake a ucho jidášovo. Sušením na slunci se jeho obsah v houbách zvyšuje. Najdeme ho i v kvasnicích, vejcích a mléčných výrobcích (nejví v tvrdých sýrech).
REKLAMA

Přidat komentář