Kuchařky Apetit ČÍST ONLINE ČÍST KUCHAŘKY ONLINE DOPRAVA ZDARMA
Menu
Přihlašení
Uživatelské jméno
Heslo

Rostlinná mléka

Čím dál tím více lidí zjišťuje, že mají na laktózu intoleranci. Některým kravské mléko nechutná, či jej pro svůj veganský způsob života úmyslně vynechávají. Jaké jsou alternativy mléka a mléčných výrobků a co všechno obsahují? Pojďme se jim podívat na (ne)mléčný zoubek. Ve třech dílech věnovaným obilným, oříškovým i semínkovým rostlinným mlékům se dozvíte, jak na ně.

Intolerance není alergie

Intolerance laktózy, tedy neschopnost organismu strávit mléčný cukr – laktózu, postihuje téměř 75 % lidské populace. Jedná se o přirozený průvodní jev dospělého stádia lidského života, dříve se mlékem živili pouze kojenci. Intolerance a alergie na mléko je mnohdy chybně zaměňována. Alergie je imunitní odezvou organismu na mléčné bílkoviny, intoleranci způsobuje nedostatek enzymu laktáza. Při intoleranci můžete využít doplňujících léčiv, které enzymy naštěpí za vás, dobré však je se laktóze co nejvíce vyhnout. U alergiků však hrozí zdravotní komplikace, pokud nevědomky pozřou pokrm obsahující kravské mléko. 

Co intolerance laktózy způsobuje

Laktóza, tedy mléčný cukr, se nachází nejen v mléce, ale také mléčných výrobcích. Trávení laktózy, složitého cukru, napomáhá enzym zvaný laktáza vyskytující se v tenkém střevě. Právě ona rozkládá laktózu na glukózu a galaktózu, jež se snadno a rychle vstřebají do těla. Při intoleranci se tento enzym nevytváří, a tak tělo laktózu nedokáže vstřebat a přirozeně se jí brání. Příznaky se projeví okamžitě či až za dva dny po konzumaci mléka. Mezi hlavní symptomy intolerance patří křeče v břiše, průjmy, nevolnost, zvracení, plynatost, akné, bolesti hlavy a migrény.

Naštěstí je dnes k dostání mnoho alternativ, pojďme se společně podívat na rostlinná mléka, která si povětšinou můžete vyrobit doma i vy. V dnešním článku se zaměříme na mléka obilná a sóju. Následovat budou články o semínkových a ořechových rostlinných náhražkách mléka.

Obilná mléka

Vyráběna jsou z ovsa, rýže, žita, kukuřice, pšenice či quiony. Oproti kravskému mléku obsahují méně bílkovin a více sacharidů. Naopak jim chybí vitamín D a B12, nasycené tuky a kasin, zato jsou však bohatá na vápník, některé vitamíny a minerály, které v kravském mléku nenajdeme. Mají trochu hustší konzistenci a žlutou barvu. Před spotřebou je nezapomeňte protřepat, dobře se pijí i samotné, vychlazené z lednice.

Ořechová a semínková mléka

Příprava rostlinného mléka z ořechůa semínek je snazší než těch obilných. Potřebujeme pouze stolní mixér, pláténko, ořechy a alespoň 24 hodin. Použít můžeme téměř všechny druhy, které máme rádi. Postupně si projdeme, jaké účinky a látky obsahují konkrétní druhy oříšků a semínek. Chuťově vás jistě překvapí, jsou podobné i klasické konzistenci kravského mléka. Jejich cena je na trhu vyšší než u obilných, přitom jejich příprava není náročná, díky domácí výrobě také eliminujete další, zbytečné, látky a přidaný cukr. Směs ořechů i semínek, která vám zbude po procedění, se dá využít jako základ do těsta sušenek, dezertů, müsli či kaší.

Přidat komentář