Kamut, rýž či samopše: Po stopách staré pšenice, kterou jedli naši předci i faraoni

Klasy pšenice
ZDROJ: Tymur Khakimov / Pexels
sdílet:

Jsou všestranné, chutné, zdravé a existují tu s námi od nepaměti. Ale v dnešní době, plné moderních superpotravin, se na ně možná trošku zapomíná. O kom je řeč? O původních druzích pšenice. Pojďte (znovu) objevit ty nejlepší!

Pšenice jednozrnka

Neboli triticum monococcum, kterou pěstovali už 7 tisíc let před naším letopočtem.

  • Jedná se o úplně nejstarší druh pšenice, která zůstala až dodnes nešlechtěná.
  • Nasládlá chuť a prapůvodní složení, bohaté na bílkoviny, vlákninu, vitamíny a minerály, z ní činí lehce stravitelnou a výživnou potravinu.
  • Opláchnutou jednozrnku přes noc namočte a druhý den uvařte v osolené vodě v poměru 1 díl zrn na 2 díly vody.
  • Po 30 minutách vaření bude křupavá a ideální do salátu, pilafu, rizota nebo do polévky.
  • Po 60 minutách se zrno rozvaří a skvěle padne do pomazánek, karbanátků a zapečených nákypů.
  • Jednozrnku si také můžete jednoduše umlít na mouku, která je vynikající jak na domácí chléb a lívance, tak na nekynuté sušenky a jiné placky. Stačí vám domácí obilný mlýnek a trocha trpělivosti!

Jednozrnkový či špaldový salát s okurkami a stonkovou brokolicí

Jednozrnkový či špaldový salát s okurkami a stonkovou brokolicí

Více

Pšenice dvouzrnka

Zkřížením jednozrnky a trávy s názvem mnohoštět špaldovitý (aegilops speltoides) vznikla pšenice dvouzrnka (triticum dicoccoides), která je spojována s počátkem primitivního zemědělství.

  • Na území České republiky se pěstovala v Malých a Bílých Karpatech, kde jí přezdívali rýž.
  • Podlouhlá zrnka obsahují až 20 % proteinu, zinek, hořčík, vápník, fosfor a vitamíny A, C a skupiny B.
  • Přispívá ke snižování hladiny cholesterolu v krvi a díky snadné stravitelnosti příznivě ovlivňuje trávicí trakt.
  • Připravuje se stejně jako pšenice jednozrnka a její využití je také podobné.
  • Ale pozor, dvouzrnka nemá moc dobré kynoucí vlastnosti, proto ji použijte spíše na nekynuté pečivo jako jsou nejrůznější chlebové placky, sušenky a krekry.

Bílá polévka s jedno - či dvouzrnkou nebo špaldou

Bílá polévka s jedno - či dvouzrnkou nebo špaldou

Více

Kamut

Dalším prapůvodním druhem pšenice je kamut neboli khorasanská pšenice, jejíž zrno bylo nalezeno už v egyptských faraonských hrobkách. Odtud také pochází její přezdívka –⁠ pšenice faraonů.

  • Zrno kamutu je dvakrát větší než zrno klasické pšenice a má plnou oříškovo-máslovou chuť.
  • Název Kamut je registrovaná značka, díky které nedochází k jeho křížení ani žádným jiným genetickým úpravám. 
  • Kromě vysokého podílu bílkovin, vlákniny, vitamínů B, E, zinku, selenu a hořčíku obsahuje také všechny esenciální aminokyseliny, což z něj činí kompletní protein.
  • Kamutová zrna stačí opláchnout a vařit ve vodě asi 30 minut do změknutí (v poměru 1 díl Kamutu na 2 díly vody).
  • Celé zrno se hodí jako příloha, do salátů, polévek, snídaňových kaší či bezmasých karbanátků. Chléb z kamutové mouky vás nadchne zlatou barvou a lahodnou máslovou chutí.

Kořeněný kamut s cizrnou & salát z pekingského zelí

Kořeněný kamut s cizrnou & salát z pekingského zelí

Více

Špalda

Tento druh rozpadavé pšenice, celým jménem pšenice špalda, pěstovali v Evropě už před 8000 lety.

  • V českých zemích se jí v minulosti říkalo samopše.
  • Je odolná vůči nejrůznějším chorobám, škůdcům, ale i nepříznivému počasí, proto se většinou pěstuje v podmínkách ekologického zemědělství.
  • Díky vysokému podílu vlákniny působí blahodárně na trávicí soustavu.
  • Při pečení nejrůznějších koláčů a buchet zkuste nahradit ⅓ běžné mouky tou špaldovou. Pečivo získá nejen oříškovou chuť, ale také extra porci vlákniny, niacinu, fosforu, manganu, hořčíku, zinku i železa.
  • Opražená a umletá špalda se používá jako náhražka kávy, což ocení zejména těhotné nebo kojící ženy.
  • Špaldu propláchněte a přes noc namočte do vody. Druhý den opět propláchněte a vařte (v poměru 1:2) cca 40 minut až do změknutí. Takto uvařená zrnka můžete použít třeba do tzv. špaldota, alternativy klasického rizota.

Špaldový nákyp se špenátem a kozím sýrem

Špaldový nákyp se špenátem a kozím sýrem

Více

Staré druhy pšenice obecně obsahují méně lepku než klasická pšenice, proto mohou být vhodné pro lidi s určitou mírou intolerance na lepek. Pokud však trpíte celiakií, pšenici zcela vynechte a zaměřte se na její bezlepkové alternativy, jako jsou jáhly, amarant, čirok nebo kukuřice.

Související články

Bulgur: zdravá příloha s chutí oříšků
  • Tipy redakce

Bulgur: zdravá příloha s chutí oříšků

Rýže, těstoviny nebo brambory. Už vás nebaví točit pořád dokola tři přílohy? Nabízíme řešení v podobě méně známé obiloviny, která má nasládlou oříškovou chuť a ukrývá spoustu zdravých látek. Seznamte se s bulgurem. ...
Jáhly, opomíjený zázrak na talíři
  • Tipy a triky

Jáhly, opomíjený zázrak na talíři

Jáhly jsou výživné, snadno stravitelné, jednoduché na přípravu a neobsahují lepek. S rozšířením pěstování pšenice a žita jáhly z českých jídelníčků téměř úplně vymizely. Pojďme tuto trochu opomíjenou obilninu vrátit na náš stůl...
Autor: Zorka Švarcová

Obchod Apetit