Kuchařky Apetit ČÍST ONLINE ČÍST KUCHAŘKY ONLINE DOPRAVA ZDARMA
Menu
Přihlašení
Uživatelské jméno
Heslo
Info ikona

Káva nebo čaj k snídani?

K pořádné snídani patří také nápoj. Studený pomerančový džus rozhodí svou kyselostí náš žaludek, mnohem radši volíme mezi kávou či čajem. Jaký z těchto nápojů je pro tělo prospěšnější, především takto ráno, často na lačno? Pojďme se podívat na účinky kofeinu a theinu detailněji.
20. 9. 2020 | Autor: Hana Kovaříková

Ranní káva

kávě jsou obsaženy vitamíny B1, B2, B3 a B5, hořčík, draslík, fosfor, mangan a kyselina listová. Obsahuje také antioxidanty, které snižují vznik srdečně cévních chorob a některých typů rakoviny. V rozumném množství také chrání proti vzniku demence, Parkinsonovy choroby i cukrovky. Pití na lačno neděla lidskému žaludku kvůli kyselině chlorovodíkové, která pomáhá trávení. Vypití kávy na lačno způsobí produkci této kyseliny v domnění, že organismus právě přijímá potravu. Káva však není plnohodnotným jídlem, a tak narušuje harmonii na stěnách žaludku. Tato nerovnováha způsobuje pálení žáhy, vznik vředů či syndrom dráždivého tračníku. Káva, a to i bez kofeinu, zhoršuje přirozené trávení.

Kavárny naživo: když jen káva nestačí

Až do 1. listopadu ožívají pražské kavárny uměleckou produkcí.

Paradoxně nám káva po ránu na lačno zhoršuje soustředění, pomáhá úzkosti a podrážděnosti. Po probuzení naše tělo produkuje značnou dávku hormonu kortizol. Ten nám dodává pocit bdělosti a energie. Pití kávy kortizol naopak snižuje, místo pořádného nastartování nás ranní káva spíše zbrzdí. Kdy je tedy vhodný čas na první šálek oblíbené kávy? Pozdní odpoledne, dopoledne či až po plnohodnotné pozdější snídani.

Černý čaj

Čaj obsahuje také kofein, nabíjí tedy tělo energií stejně jako káva. Obsahuje velké množství antioxidantů, zlepšuje soustředění, zažívání a tělesnou redukci, posiluje imunitu, zabraňuje tvorbě cholesterolu, diabetu, srdečních obtíží a osteoporóze. Černý čaj se od ostatních druhů liší úplnou fermentací lístků. Lístky ztmavnou a získají výraznou barvu, chuť i vůni ve výsledném nálevu. Právě v lístkách černého čaje je velké množství rostlinných kyselin, které mohou způsobit překyselení žaludku. Citlivému trávení přivodí pálení žáhy. Časté pití černého čaje může zapříčinit pigmentaci zubní skloviny, stejně jako nadměrné pití kávy, červeného vína či kouření. Čaj si vychutnejte k snídani, ale vyvarujte se přidávání velkého množství citronové šťávy a rozhodně nezapomeňte doplnit o hodnotný první chod.

Zelený čaj

Účinky zeleného čaje jsou známé především pro snižování hladiny krevního cukru. Pokud si zelený čaj dopřejeme na lačno, není v našem těle po noci dostatek cukru. Můžeme si tak způsobit nevolnost či podráždění žaludeční sliznice, stejně jako u kávy a černého čaje. Některé zdroje tvrdí, že pití čaje na lačno může přivést i dehydrataci. Nevhodná je i matcha.

6 originálních receptů s čajem

Čaj nasypete do sítka, vložíte do hrnečku a zalijete vodou? Jistě! S čajem se dá ale kouzlit i při vaření! Černý,...

Dopřejte si svůj oblíbený nápoj, nikoli na lačno

Po podrobném prozkoumání účinků čajů i kávy jsme tento odvěký boj oblíbených horkých nápojů uzavřeli remízou. Ani jeden z nich není vhodný k pití na lačno, je tedy dobré jejich množství nepřehánět a doplnit oblíbenou snídaní. Do jaké skupiny se řadíte vy, jste spíše „kávoholici“ či „čajomilci“?

Související

Co se snídá ve světě

O anglické snídani jsme vám přinesli podrobné informaci, už i víte, jak si upéct francouzské croissanty. Co se ale...
REKLAMA

Přidat komentář