Cukrový hrášek – zelenina plná svěžesti a křupavosti

Cukrový hrášek
ZDROJ: Karolina Kolodziejczak/Unsplash
sdílet:

Jaký je rozdíl mezi hráškem dřeňovým a cukrovým? Jak můžete cukrový hrášek využít v kuchyni?

Není hrášek jako hrášek 

Nejčastěji se můžeme setkat s hráškem dřeňovým. Je typický naditými lusky plnými kuliček, které se vyloupávají a putují buď rovnou do pusy, nebo se přidávají do salátů či polévek. Lusk samotný je tmavě zelený, pevnější a vláknitý, a není vhodný k jídlu, protože obsahuje pevnou a nerozžvýkatelnou pergamenovou vrstvu.  

Jiným, méně obvyklým poddruhem hrachu setého, je hrášek cukrový. Jeho lusky jsou světle zelené, ploché, křehké, šťavnaté a uvnitř skrývají drobné hrášky. Lusky lze chroupat vcelku tak, jak je utrhneme. Sklízejí se od června do srpna.

A jak využít cukrový hrášek v kuchyni? 

  • Saláty, do kterých je přidáme, získají sladkou svěžest, křupavost.  

  • Skvěle se hodí i do teplých pokrmů, jako jsou thajské karipolévky či těstoviny.  

Těstoviny s krevetami na chilli

Více

  • Osmahnutý cukrový hrášek na másle nebo trošce oleje je chutnou přílohou k masu. Vyzkoušejte třeba naše pikantní kuře s batátovou kaší a cukrovým hráškem.

  • Cukrový hrášek je výtečnou přílohou sám o sobě, ale svědčí mu i kombinace s klasickými bramborami, houbami, glazovanou mrkví nebo chřestem. Pozor jen na délku tepelné úpravy, příliš dlouhé teplo by mohlo hrášek připravit o jeho křupavost. 

Kuře pěti vůní

Více

  • Cukrový hrášek se skvěle hodí k asijským pokrmům. Ideální je na rychlou úpravu ve woku do stir-fry nebo jako složka asijských salátů. 

  • Přesvědčte se sami a vyzkoušejte asijské masové kuličky, jejichž silně kořeněnou chuť zjemní svěží salát z rýžových nudlí, cukrového hrášku, koriandru a chilli. 

Asijské kuličky s nudlovým salátem

Více
 

Cukrový hrášek – zelenina plná vitamínů a minerálů 

Cukrový hrášek v sobě kromě skvělé chuti skrývá i několik pro tělo prospěšných látek. Protože se konzumuje i se slupkou, nabízí více vitamínu C než samotné kuličky. Je bohatý na vitamíny skupiny B, zejména B1, který má příznivý vliv na nervovou soustavu.  

Z minerálů pak v cukrovém hrášku najdete zejména železo, fosfor, draslík a hořčík. Díky nadprůměrnému množství beta-karotenu pomáhá cukrový hrášek udržet dobrý stav pokožky a zraku. V neposlední řadě pomáhá s trávením díky obsahu vlákniny. 

Autor: Sabina Jarošová

Obchod Apetit