Litujeme, k návštěvě tohoto webu musíte povolit JavaScript.

Pekany: Obživa Indiánů i dokonalá surovina do pečení

pekanové ořechy
ZDROJ: pixabay.com
sdílet:

Pekany se nápadně podobají vlašským ořechům. Mají jemnou máslovou chuť a pro tělo jsou skutečnou vitamínovou bombou. Obyvatelé státu Texas si ořechove pekanová zvolili za svůj národní strom. Víte, co s nimi?

Pekanový ořech je na první pohled velmi podobný ořechu vlašskému. Aby také ne, z botanického hlediska jsou příbuzní. Patří do čeledi ořešákovité a řadí se mezi peckovice. Pekanové jádro je v podstatě semeno schované pod skořápkou uvnitř pecky.

  • Nejvíc pekanů se pěstuje na jihu Spojených států v Texasu, Novém Mexiku a Georgii.
  • Indiánské slovo „pekan“ ve volném překladu znamená „k jeho rozbití je potřeba kámen".
  • Vyloupaná jádra skořicově hnědé barvy mohou dorůstat až pěti centimetrů.
  • Oproti vlašákům jsou jemnější a sladší. Mají máslovou chuť i vůni.
  • Sklizeň ořechů začíná na začátku října a trvá až do března. Na trh se hned po sklizni ale dostane jen malá část čerstvých jader, většina se uskladní a distribuuje během roku.
  • Jádra se většinou prodávají jako půlky, a kromě odrůd se liší i svou velikostí.
  • Nejmenší naleznete pod označením „topper“, střední jako „medium“ a největší „mammoth“.

Pojídáním pekanů:

  • Podpoříte svůj imunitní systém a trávení.
  • Preventivně působíte proti srdečně-cévním onemocněním.
  • Nakrmíte mozek zdravými tuky.

Jak ořechy uskladnit

Přesto, že obsahují velké množství tuku, nejsou tak náchylné na žluknutí (kažení), jako například vlašáky.

  • Uchovávejte je na temném a chladném místě, ideálně v těsné, uzavíratelné nádobě. Takto uskladněné vydrží i rok.
  • Nevadí jim ani mrazy do – 15 °C. Proto je vhodné sáčky se zásobami ořechů uchovávat i v mrazáku, kde mohou být až dva roky.

5 tipů jak nejlépe uskladnit ořechy

5 tipů jak nejlépe uskladnit ořechy

Více

Jejich lahodná až nasládlá chuť vybízí k chroupání oříšků "jen tak". Ať už doma, nebo jako rychlá svačinku v práci. Pokud k nim přibalíte i čerstvé ovoce, získáte potřebnou energii a plno vitamínů, kterých není nikdy dost.

  • Příjemné aroma i chuť získají, když je zlehka opražíte.
  • Abyste naplno využili všech obsažených cenných látek, namočte je do vody. Změknou a stanou se stravitelnější.

Jednoduchý trik, jak správně upravovat ořechy a semínka

Jednoduchý trik, jak správně upravovat ořechy a semínka

Více

Krémovější smoothie

Až budete oříšky namáčet, přisypejte si jich raději víc. Ty, které nesníte hned, přidejte do smoothie. Koktejl plný ovoce rázem získá krémovou chuť, a to i bez použití smetany nebo jiných mléčných výrobků. Navíc mu dodáte zdravé tuky i bílkoviny.

Smoothie bowl - barevná miska plná chuti a zdraví

Smoothie bowl - barevná miska plná chuti a zdraví

Více

Müsli nebo granola

Cereální směsi typu  müsli a granola jsou ideálními snídaněmi a jako stvořené pro přidání všech druhů semínek a oříšků. Jejich výhoda je, že si je můžete nachystat do zásoby přesně podle toho, na co máte chuť.  

  • Mimo ořechů a semínek do nich můžete bez obav přimíchat sušené ovoce nebo čokoládu.

Jestli jste dostali chuť právě na tuto chutnou snídani, nabízíme snadný recept, který s drobnými obměnami můžete používat do nekonečna.

Pohár s ovocem a müsli

Pohár s ovocem a müsli

Více

Pekanový páj neboli Pecan Pie

Pekanové ořechy jsou výborné do pečení všeho druhu. Populární je pekanový páj, na kterém si Američané pochutnávají zejména při oslavách Díkuvzdání nebo na Vánoce.

  • Tvoří ho krusta z křehkého těsta a náplň z vajec, javorového sirupu, másla a ořechů

Ořechy k masu

  • Pekanové ořechy výborně ladí i k masu.
  • Pokud je přimícháte do nádivky, určitě neuděláte chybu. Jednak masu dodají zajímavou chuť a navíc po rozkrojení vykouzlí nádhernou mozaiku i struktury. My jsme pekany zkusili naplnit kuřecí prsa a můžete se sami přesvědčit, jak povedený to byl nápad.

Kuřecí prsa plněná vínem a pekany

Kuřecí prsa plněná vínem a pekany

Více

Jejich použití je skutečně všestranné. Přidejte je všude tam, kam byste dali vlašské ořechy. Přichystejte z nich zmrzlinu, upečte sušenky, müsli tyčinky, posypejte jimi husté zeleninové polévky i saláty. Pro jejich máslovou chuť i vůni se výborně hodí k výrobě alternativy mléka, oříškových "másel" i veganských sýrů.

Co skrývá pekan pod skořápkou?

Ořechy a semena jsou všeobecně považované za kvalitní zdroj tuku a dalších živin, u pekanových oříšků to není jiné.

  • Obsahují až 70 % tuku (víc než mandle). 
  • 14 % tvoří sacharidy a 10 % bílkovin.
  • Nedílnou součástí je i vláknina, která má příznivý vliv na zažívání.
  • Z důležitých vitamínů je třeba zmínit provitamín A, vitamín E, C a vitamíny skupiny B.
  • A v neposlední řadě jsou bohaté na draslík, fosfor, hořčík, mangan, měď, selen, zinek, železo.

Jak správně upražit ořechy?

Jak správně upražit ořechy?

Více

Z Ameriky až k nám

Pekanové ořechy jsou plody ořechovce pekanového. Jedná se o mohutné stromy, které dorůstají až do 50 metrů a dožívají se i více jak 300 let. Jejich hlavní domovinou je okolí řeky Mississippi a stát Texas, kde mají pro pěstování vhodné klimatické podmínky. Už před mnoha tisíci lety představovaly důležitý zdroj obživy pro tamní domorodce. 

Dnes jsou pekany ve velké míře pěstovány na plantážích v jižní části Severní Ameriky. Spojené státy produkují více jak 80 % pekanových ořechů na světě a zároveň jsou také nejvýznamnějším dovozcem pekanů na český trh. Dalšími drobnými producenty jsou Austrálie, Mexiko a Jižní Afrika.

  • Víte, že Texasané jsou na pekany tak pyšní, že si ořechovec zvolili jako národní strom?

Související články

Chcete mlsat zdravěji? Vyrobte si ořechové "máslo"
  • Tipy a triky

Chcete mlsat zdravěji? Vyrobte si ořechové "máslo"

Arašídové, mandlové, lískooříškové nebo kešú pomazánka. Taky už jste jim přišli na chuť? Trend ořechových krémů se k nám dostal z Ameriky a nyní se tato pochoutka těší velké oblibě jak u těch, kteří chtějí zdravěji mlsat, tak u sportovců....
Jaké ořechy nesmí chybět ve zdravém jídelníčku?
  • Novinky a zajímavosti

Jaké ořechy nesmí chybět ve zdravém jídelníčku?

Označují se jako „brainfoods“, vynikají vysokým obsahem minerálních látek a jsou důležitým zdrojem omega-3 mastných kyselin. Řeč je o ořeších, důležitých plodech, na jejichž zázračnou moc spoléhali už naši předkové.  ...
Autor: Kateřina Vávrová

Obchod Apetit