Kuchařky Apetit ČÍST ONLINE ČÍST KUCHAŘKY ONLINE DOPRAVA ZDARMA
Menu
Přihlašení
Uživatelské jméno
Heslo
Info ikona

Rostlinná mléka a jak na ně – díl 1.

Čím dál tím více lidí zjišťuje, že jsou intolerantní na mléčnou laktózu. Některým kravské mléko nechutná, či jej pro svůj veganský způsob života úmyslně vynechávají. Jaké jsou alternativy mléka a mléčných výrobků a co všechno obsahují? Pojďme se jim podívat na (ne)mléčný zoubek.
24. 9. 2020 | Autor: Hana Kovaříková

Intolerance není alergie

Intolerance laktózy, tedy neschopnost organismu strávit mléčný cukr – laktózu, postihuje téměř 75 % lidské populace. Jedná se o přirozený průvodní jev dospělého stádia lidského života, dříve se mlékem živili pouze kojenci. Intolerance a alergie na mléko je mnohdy chybně zaměňována. Alergie je imunitní odezvou organismu na mléčné bílkoviny, intoleranci způsobuje nedostatek enzymu laktáza. Při intoleranci můžete využít doplňujících léčiv, které enzymy naštěpí za vás, dobré však je se laktóze co nejvíce vyhnout. U alergiků však hrozí zdravotní komplikace, pokud nevědomky pozřou pokrm obsahující kravské mléko. 

Co intolerance laktózy způsobuje

Laktóza, tedy mléčný cukr, se nachází nejen v mléce, ale také mléčných výrobcích. Trávení laktózy, složitého cukru, napomáhá enzym zvaný laktáza vyskytující se v tenkém střevě. Právě ona rozkládá laktózu na glukózu a galaktózu, jež se snadno a rychle vstřebají do těla. Při intoleranci se tento enzym nevytváří, a tak tělo laktózu nedokáže vstřebat a přirozeně se jí brání. Příznaky se projeví okamžitě či až za dva dny po konzumaci mléka. Mezi hlavní symptomy intolerance patří křeče v břiše, průjmy, nevolnost, zvracení, plynatost, akné, bolesti hlavy a migrény.

Naštěstí je dnes k dostání mnoho alternativ, pojďme se společně podívat na rostlinná mléka, která si povětšinou můžete vyrobit doma i vy. V dnešním článku se zaměříme na mléka obilná a sóju. Následovat budou články o semínkových a ořechových rostlinných náhražkách mléka.

Foto: Ahmed Mandi

Obilná mléka

Vyráběna jsou z ovsa, rýže, žita, kukuřice, pšenice či quiony. Oproti kravskému mléku obsahují méně bílkovin a více sacharidů. Naopak jim chybí vitamín D a B12, nasycené tuky a kasin, zato jsou však bohatá na vápník, některé vitamíny a minerály, které v kravském mléku nenajdeme. Mají trochu hustší konzistenci a žlutou barvu. Před spotřebou je nezapomeňte protřepat, dobře se pijí i samotné, vychlazené z lednice.

Rýžové

První zmínka o rýžovém mléku je z roku 1914, a to v americké kuchařce. Rýžové nápoje neobsahují téměř žádné bílkoviny, je to dáno tím, že je nenajdeme ani v rýži. Na druhou stranu jsou bohatým zdrojem sacharidů s nízkým podílem tuků. Pokud není mléko doslazené, je vhodné např. pro sportovce. Dětem a kojencům se však nedoporučuje. I pro dospělé je dobré myslet na střídmost kvůli přirozeně vyskytujícímu arzenu v rýži. Doporučujeme číst složení, rýžové mléka jsou často přílišně doslazována.

Výroba rýžového mléka je zcela jednoduchá. Vzhledem k ceně 1 l, pohybující se mezi 42 – 80 korunami, se jistě vyplatí. Postup je stejný jako u většiny rostlinných mlék. Lze ji i vařit, mnohem snazší je rýži namočit na 24 hodin do studené vody. Poté se rýže zcedí, propláchne, doplní 500 ml vody, rozmixuje, dosladí cukrem, medem či stévii, špetkou soli, doplní se dalším půl litrem vody a přecedí se přes pláténko či jemné sítko. V lednici vydrží do 7 dní. Jakou rýži použijete je zcela na vás, doporučujeme jasmínovou, která nápoji dodá příjemnou nasládlou a výraznější chuť. Výsledné mléko se pak skvěle hodí na přípravu kaše, horké čokolády, pudingu, koláčů i bábovek či smoothie.

Rostlinné mléko, kaše a přesnídávka za pár minut? Už dávno to není hudba budoucnosti!

Je kuchyňský spotřebič, do kterého dáte suroviny a on za vás sám uvaří, pouze hudbou budoucnosti? Už zdaleka ne. Na...

Ovesné

Mléko vyráběné z ovsa je poměrně novým přírůstkem k rostlinným nápojům. Od kravského mléka má však poměrně daleko co se týče obsahu živin. Jeho složení bílkovin je minimální, nízkou má i hladinu glykemického indexu, což je důležitá informace pro diabetiky i „redukční dietáře.“ Do těla dodá vitamín B a E, hořčík, mangan, selen a železo. Jelikož je v něm obsažený lepek, sacharidů má téměř dvojnásobek oproti mléku klasickému. K dostání je v „čistém“ složení, tedy z ovsa, soli a vody. Zakoupit však můžete i ovesná mléka obohacená o vlákninu, vitamíny či rostlinné oleje. Cena za 1 litr má veliké rozpětí – od 35 do 80 korun. I zde je dobré číst pečlivě složení. Mléčnou pěnu z něho do kapučína nevyšleháte, chuť kávy však ovlivní mnohem méně než mléko sojové. Skvěle se také hodí do smoothie, dodá krémovitost a nenaruší šťavnatost i sladkost ovoce. Oves má protizánětlivé účinky a pomáhá při kožním ekzému, lze ho tedy využít na pleťové zábaly či zklidnění spálené nebo podrážděné pokožky.

Domácí výroba je stejná jako u mléka rýžového, na přípravu vám stačí obyčejný mixér. I u něj nezapomeňte přidat špetku soli.

Špaldové

Mléko připravené ze špaldy, nejlépe té fermentované, obsahuje menší podíl sacharidů než to ovesné. Obsah tuku bývá jako u polotučného mléka, špalda je i bez přidaného cukru sladké chuti. Není ani příliš aromatická, bezvadně se tedy hodí na přípravu dezertů, kaší, müsli, ovocných koktejlů či ochucených nápojů. Díky své sladkosti se však nehodí do slaných pokrmů. Špalda podporuje trávení, metabolismus, snižuje vysoký cholesterol, krevní tlak a má pozitivní účinky na kvalitu vlasů, nehtů i pleti. Jeho cena začíná na 40 korunách.

Při domácí úpravě doporučujeme nabobtnalé špaldové zrna po namočení alespoň 20 hodin zcedit a promyté v čisté vodě alespoň půl hodiny povařit. Poté je klasicky rozmixujte, přeceďte přes plátýnko a uchovávejte do 5 dnů v lednici.

Další obiloviny

Nápoje se také připravují z quiony či pohanky, nebojte se vyzkoušet i je. Quiona se většinou používá jako doplněk do ostatních mlék, především k rýžovému, dá se však sehnat i samostatně, cena je však značně vyšší, od 70 korun. Pohankový nápoj sežene za podobnou cenu, navíc i v instantní verzi.

Fot: Polina Tankilevitch

Sójové

Sója se řadí mezi luštěniny, a je nejčastější alternativou ke kravskému mléku, a má také nejstarší historii. Už ve starověké Číně se objevuje jako doplněk stravy. Rozšíření do celého světa se však dostalo až v 50. letech minulého století, kdy jej začali prodávat v plechovkách jako limonádu na ulicích Hongkongu a Singapuru. Na evropských pultech se objevilo před 15 lety, Amerika či ostatní evropské státy jej znají už od 70. let.

Vyrábí se namáčením sušených bobů sóji ve vodě, které se následně rozdrtí, uvaří a zcedí. Vznikne tak stabilní emulze oleje, bílkovin a vody, která se složením podobá klasickému mléku asi nejvíce. Rozporuplné jsou však pohledy výživových odborníků. Shodují se však na tom, že by se sójovým nápojům měly vyhýbat děti, a i dospělý by je měli užívat střídmě a často obměňovat s jinou alternativou. Do sójového mléka výrobci často přidávají vitamíny, především vitamín D, mořskou řasu a zahušťovadla. Tučností se sójové mléko pohybuje mezi polo a plnotučným, bílkovin je podobné množství jako v kravském mléce. Díky tomu jej můžete dostatečně napěnit při přípravě cappuccina, dnes se prodávají i sójová mléka uzpůsobená potřebám baristů. Pro milovníky mléčné pěny na kávě je tato alternativa jako dělaná.

Sójové mléko patří k těm levnější, a snadno dostupným. Na 1 l si připravte 30 – 60 korun. Nezapomeňte se však podívat do složení, dobré je zkontrolovat, zda do mléka není přidáno zbytečně moc cukru či dalších nepotřebných látek. K dostání je i sušená směs, ze které si nápoj můžete vyrobit v jakémkoli množství. Zde si dejte pozor na obsah bílkovin, který by měl být srovnatelný s ostatními produkty prodávanými v kartónovém balení.

Domácí výroba rostlinného mléka není složitá, oproti obilným mlékům je ale časově i výbavou náročnější. Potřebujete k ní sójové boby, nejlépe v BIO kvalitě, vodu, sladidlo v podobě agávového, kokosového, rýžového či datlového sirupu, stévii či xylitol, dále pak stolní mixér a sítko na scezení. Postup je podobný jako u dalších alternativ, boby namáčené přes noc scedíme, dolejeme 1 l vody a dostatečně rozmixujeme. Jemnou, hladkou směs necháme v hrnci při nízké teplotě povařit 20 minut. Pěnu na povrchu postupně odstraňujeme. Po uvaření nápoj dosladíme podle chuti a ještě jednou scedíme přes jemné sítko či pláténko. Sójový nápoj je hotový, v lednici vám vydrží 2-3 dny.

Související

Skořicové mléko

Výborná kombinace chutí

Horké mléko s karamelem

Horké karamelové mléko. Může být snad něco víc?

Medovo-čokoládové mléko

Nejen děti si zamilují tohle sladké mléko. Podávejte ho k oblíbeným sušenkám.

Rostlinná mléka a jak na ně – díl 2.

Čím dál tím více lidí zjišťuje, že mají na laktózu intoleranci. Některým kravské mléko nechutná, či jej pro svůj...
REKLAMA

Přidat komentář