Litujeme, k návštěvě tohoto webu musíte povolit JavaScript.

Bulgur: zdravá příloha s chutí oříšků

Bulgurové saláty
ZDROJ: Olga Lioncat / Pexels
sdílet:

Rýže, těstoviny nebo brambory. Už vás nebaví točit pořád dokola tři přílohy? Nabízíme řešení v podobě méně známé obiloviny, která má nasládlou oříškovou chuť a ukrývá spoustu zdravých látek. Seznamte se s bulgurem.

Jde o podrcenou pšenici, jejíž název pochází z arabského slova bourghoul i z tureckého bulghur, která v překladu znamenají krupice.

  • Od klasické drcené pšenice známé pod pojmem šrot se však bulgur liší tím, že je předvařený. Díky tomu je jeho příprava opravdu časově nenáročná.
  • Kromě klasického pšeničného najdete na trhu i bulgur pohankový, ječmenný nebo špaldový.

Jak připravit bulgur?

Podobně jako rýži. Jeden díl bulguru vařte ve dvou dílech vody s kapkou olivového oleje po dobu 2 minut. Poté bulgur v hrnci odstavte a nechte ho pod pokličkou asi 20 minut dojít.

  • Pokud chcete uchovat ještě více vitamínů a zdraví prospěšných látek, zalijte bulgur studenou vodou a nechte ho minimálně hodinu bobtnat do změknutí. 

K čemu se bulgur hodí?

Bulgur pochází z oblasti Blízkého východu, kde je velmi známou ingrediencí tradičních jídel. Mezi ty nejznámější patří:

  • Tabouleh nebo tabbouleh - studený bulgurový salát s rajčaty, petrželkou, mátou a jarní cibulkou.
  • Kibbeh - libanonské kuličky ze směsi bulguru a skopového masa.
  • Bulgur pilavi - neboli turecká bulgurová varianta tradičně rýžového pokrmu pilaf.

Obecně bulgur můžete použít kamkoliv místo rýže.

  • Oblíbené české „rizoto“ dostane díky bulguru úplně nový kabátek.
  • Ideální je jako přísada do nádivek, teplých i studených salátů, skvěle zahustí jakoukoli polévku a je báječnou přílohou k masu, rybám, ale i nejrůznějších bezmasým zeleninovým směsím.
  • Další variantou je pak využití bulguru ve sladkých receptech. Snídáte ráno ovesnou kaši s ovocem? Vyměňte ovesné vločky za bulgur a uvidíte, že si tuhle netradiční kombinaci zamilujete.

Klasický tabouleh

Klasický tabouleh

Více

Zdravotní benefity bulguru

Není to jen vynikající chuť po oříškách, co dělá z bulguru výjimečnou potravinu. Je to také vysoký obsah zdraví prospěšných látek.

Jakožto celozrnná obilovina je bulgur - například v porovnání s bílou rýží - bohatý na vlákninu. ve 100 g bulguru najdete také téměř jednou tolik bílkovin než v bílé loupané rýži. Je také významným zdrojem manganu, hořčíku, železa a kyseliny listové. A v čem konkrétně pomáhá?

  • Zlepšuje trávení.
  • Působí preventivně proti zácpě.
  • Snižuje riziko vzniku srdečních onemocnění, vysokého krevního tlaku a cholesterolu.
  • Díky vláknině navozuje pocit sytosti, což může pomoci při udržování nebo redukci váhy.
  • Patří mezi potraviny s nízkým glykemickým indexem, které pomáhají udržovat normální hladinu krevního cukru.

Bulgur versus kuskus

Bulgur bývá často zaměňován s kuskusem, ale rozdíl je mezi nimi veliký.

  • Kuskus není obilovina, ale druh těstoviny z hrubě mleté pšeničné krupice.
  • Jeho tradiční varianta není celozrnná a kvůli vysokému glykemickému indexu způsobuje větší nárůst hladiny cukru v krvi než bulgur.

Související články

Autor: Zorka Švarcová

Obchod Apetit