Jak si v zimě doplnit vitaminy? Odšťavněte je

sdílet:
V zimě, víc než v jakémkoliv jiném období, potřebuje naše tělo vitaminy, aby správně fungovalo a chránilo se před nachlazením. Zima spíše vybízí ke konzumaci hutných, teplých pokrmů, a tak na čerstvou zeleninu nebo ovoce nemáme tolik chuť. My jsme pro vás vymysleli způsob, jak do sebe dostat potřebné vitaminy rychle, efektivně a chutně – odšťavňováním.

Proč odšťavňovat?

Ptáte se, proč si dávat práci s odšťavňováním, když si můžete koupit džus v obchodě? Možná jste nevěděli, že krabicové džusy jsou tepelně zpracovávány, aby vydržely co nejdéle. Tím se však zničí vitamíny obsažené v ovoci a do džusu se pak dodávají uměle. Pokud se vydáte cestou odšťavňování, zůstanou všechny vitamíny ve šťávě zachovány.

Kromě vitamínů navíc ze šťávy získáte minerální látky a enzymy. Enzymy pomáhají s trávením, a to zejména tím, že odstraňují plynné prostředí ve střevech, které může způsobovat střevní potíže.

Podle některých výzkumů dokonce tělo ze šťávy vstřebává až 4x více vitamínů než při konzumaci pevné stravy. To platí i u dalších živin obsažených ve šťávě. Tělo živiny stráví během několika minut, proto jsou šťávy vhodným doplňkem snídaně, kdy pomohou rychle načerpat energii.

Pomocí šťávy také můžete do dětí dostat živiny z druhů zeleniny, kterým děti zrovna neholdují. Chuť zeleniny se totiž v sladké ovocné šťávě skoro ztratí.

Nakonec čerstvá šťáva z čerstvého ovoce a zeleniny chutná mnohem lépe než krabicový výrobek. Z počátku sice budete muset investovat do dobrého odšťavňovače, ale výsledek stojí za to.

Jak jíst v zimě ovoce

Více

Co odšťavňovat v zimě?

Základ při odšťavnování by měly tvořit vodnaté druhy ovoce a zeleniny (jablko, hruška, citrusy, okurka apod.), nemusíte se ale bát přidat i ty tvrdší (mrkev, řepa, celer apod.).

V každém ročním období bychom měli konzumovat potraviny pro něj příznačné. V zimě tak určitě využijte pro vodnatý základ například:

  • Jablko – Jablko před odšťavněním zbavte stopky a jadérka.
  • Pomeranč – Pomeranč před odšťavněním oloupejte, ale snaže se na něm ponechat co nejvíce bílé části, která napomáhá se vstřebáváním vitamínu C.
  • Grapefruit – V případě grapefruitu platí stejný postup jako u pomeranče.
  • Ananas – Ananas vybírejte podle toho, jak je těžký. Platí, že čím těžší je, tím je sladší. Před odšťavněním ananas zbavte slupky a dřevitých částí.

 

Z tvrdších druhů ovoce a zeleniny pak zvolte:

  • Mrkev – Mrkev před odšťavněním důkladně omyjte. Můžete ji použít i se slupkou. Z mrkve můžete využít i nať.
  • Řepa – Před odšťavněním řepu oloupejte. Můžete využít i listy.
  • Zázvor – Zázvor před odšťavněním oloupejte. Dávejte si pozor na množství a raději ho přidávejte postupně, je totiž silný.

 

Různými kombinacemi výše zmíněných druhů ovoce a zeleniny můžete vykouzlit vynikající šťávy, které vám doplní potřebné živiny, dobijí vám energii, a ještě vás díky zázvoru zahřejí. V redakci už jsme výrobu šťávy vyzkoušeli, a tak se můžete nechat inspirovat naším džusem na podporu trávení z grapefruitu, mrkve a zázvoru oslazený trochou medu, nebo vitaminovou bombou proti nachlazení se špetkou kurkumy. Milovníky růžové potěší šťáva z červené řepy, jablek a zázvoru.

Související recepty

Související články

  • Novinky a zajímavosti

Seznamte se s golden milk alias kurkumovým mlékem

Tento lahodný teplý nápoj z rostlinného mléka a kurkumy nejen skvěle chutná, zahřeje, ale dokonce všestranně pomáhá lidskému organismu. Kurkuma je téměř zázračnou rostlinou zmírňující bolest, zánětlivost, a podporuje krevní oběh. Hrníček...
  • Novinky a zajímavosti

Smoothie bowl - barevná miska plná chuti a zdraví

Co je smoothie bowl a kde se vzala?Smoothie bowl znamená v překladu z angličtiny smoothie miska. Nejedná se ale pouze o klasický smoothie nápoj (nápoj umixovaný z ovoce/zeleniny, vody/mléka a sladidla) přelitý do misky, jak...

Obchod Apetit