Kolikrát denně bychom měli jíst?

sdílet:
Pět porcí, nebo tři porce jídla denně? Tato záludná otázka tíží každého, kdo se snaží jíst ve jménu zdravé výživy a chce svému tělu dopřát to nejlepší. Pokud stále přemýšlíte, zda do svého denního režimu zakomponovat svačiny, nebo jídelníček postavit pouze na snídani, obědu a večeři, pak pro vás konečně máme rozuzlení.

Jen sotva bychom našli podobnou otázku z oblasti zdravé výživy, která zamotala hlavu nejen laikům, ale také odborníkům. Donedávna totiž mnoho výživových expertu i dietologů prosazovalo, abychom denně přijímali pět menších porcí jídla. Někteří dokonce orodovali za číslovku sedm a nabádali ke druhé večeři a třem svačinkám. V posledních letech se ale objevují názory, že naše tělo z historického hlediska není připraveno na pět porcí jídla denně, a tak bohatě postačí, když budeme jíst pouze porce tři. Nezbývá nic jiného než tento problém jednou provždy rozlousknout.

Pravidelná strava jako základ úspěchu

Hned v úvodu je nutné připomenout něco, co pravděpodobně všichni víme. Pravidelné stravování je pro naše tělo nesmírně důležité, a tak se nevyplácí, když se přes den odbýváme a první pořádné jídlo sníme až večer. V první řadě trpí metabolismus, avšak tyto stravovací návyky neprospívají ani žaludku, zažívání či psychice. Stejně tak není vhodné, když vynecháváte snídani a svůj žaludek zasytíte až obědem. I když mnoho lidí tvrdí, že ráno nemohou spolknout ani sousto, jedno je jasné. S troškou snahy si snídání osvojí každý. Odměnou mu bude lepší fungování nervové soustavy, mozku i pohybového aparátu. Jak říká klasik – snídaně je nejdůležitější jídlo dne, a tak tento ranní start rozhodně nepodceňujte.

Snídaně pro malé i velké strávníky

Více

Pět nebo tři?

Zatímco na pravidelném stravování a důležitosti snídaně se asi všichni shodneme, horší je to v otázce počtu porcí. Nutno podotknout, že ani odborníci nejsou zajedno, a tak stále panují dohady a vynořují se nové studie, které potvrzují to či ono. Obecně platí, že základem vyváženého jídelníčku jsou tři porce kvalitního jídla denně, tedy žádné fast foody, sladkosti nebo průmyslově zpracované potraviny. Pokud i po těchto třech porcích pociťujete hlad, můžete si dopřát vyváženou a chutnou svačinu. V tomto ohledu je důležité myslet na to, aby šlo o výživově bohatou svačinu třeba v podobě zeleniny, ořechů nebo mléčného výrobku. Zároveň se ale vyhněte stravování každé dvě hodiny, které zbytečně zvyšuje hladinu inzulínu v krvi a vede k inzulínové rezistenci. Tato inzulínová rezistence má za následek vyšší hladinu cukru v krvi a souvisí se vznikem diabetu typu 2 a dalších zdravotních problémů.

Vyvážená a chutná svačina pro děti i dospělé

Více

Naslouchejte svému tělu

Sečteno podtrženo, každý člověk je jiný a každému vyhovuje něco jiného. Fyzicky pracující člověk se jenom sotva spokojí se třemi porcemi jídla denně, naopak lidem se sedavým povoláním mohou vyhovovat tři porce bez svačin. Pro oba tábory ale platí, že by se měly stravovat pravidelně, a především si dopřávat jídla z kvalitních surovin, která zaručí, že jsou jejich porce vyvážené a bohaté na minerální látky a vitaminy. Neodbývejte se, vychutnávejte si každé sousto, a především se zbytečně nenuťte do něčeho, co vašemu tělu nevyhovujete. Uvidíte, že brzy přijdete na to, kolik porcí jídla denně je pro vaše tělo nejideálnější. 

 

Obchod Apetit