Ochutnejte jemné a podmanivé ořechové omáčky

sdílet:
Oříšky s oblibou mlsáme jen tak samotné nebo opražené. Skvěle se také hodí do dezertů a sladkých jídel. Už jste je ale někdy zkoušeli v omáčce skvěle doplňující chuť masa i čerstvé zeleniny? Přinášíme vám řadu receptů na ořechové omáčky, které jsou nejen chutné, ale také nabité řadou zdraví prospěšných látek.

Nenápadné arašídy nadupané živinami

Zařadit na první místo v ořechových omáčkách arašídy je trochu nonsens, arašídy totiž řadíme mezi luštěniny. Přesto ořechy nápadně připomínají. Podzemnice olejná, ze které arašídy získáváme, je nabitá živinami, proto rozhodně stojí za zmínku. Arašídy jsou velice bohaté na bílkoviny, vlákninu i zdravé tuky. Najdeme v nich vitaminy B a E, ale také prospěšné minerály, především hořčík. Přispívají ke snížení cholesterolu a cukru v krvi, pomáhají posílit paměť, obranyschopnost a jsou také nápomocné při redukci váhy.

Arašídy svou lehkou sladkostí skvěle doplňují chuť masa. V asijské kuchyni je arašídová omáčka velice oblíbená a určitě stojí za to ji vyzkoušet. Na její přípravu potřebujete arašídové máslo, které si snadno vyrobíte přímo u vás doma. Stačit vám k tomu bude kvalitní mixér a arašídy, které můžete pro zlepšení chuti předem opražit. Tekutost omáčky zajišťuje přidané kokosové mléko, o kterém bude ještě řeč. Arašídová omáčka se perfektně hodí ke kuřecímu masu, tofu a restované zelenině doplněné o rýži či nudle.

Nudle soba s arašídovou omáčkou

Více

Pistáciová jemnost

Máte chuť na těstoviny, ale už vám dochází nápady, jakou omáčku k nim připravit? Nechte se okouzlit jednoduchostí krémové pistáciové omáčky. Svou lehce nasládlou chutí vás přenese na italské pobřeží provoněné mořem i sluncem. Pistácie stačí rozmixovat spolu se smetanou ke šlehání na tekutou pastu. Sladkost skvěle doplní čerstvé mořské plody, především krevety, které jen zprudka orestujete na pánvi, bude jim stačit minuta. V mžiku připravené hlavní jídlo si vás získá svou lehkostí. Pistácie můžete použít také při výrobě domácího pesta.

Pistácie obsahují velké množství živin, jsou z pětiny tvořeny bílkovinami. Mají větší podíl aminokyselin než ostatní ořechy, a tak je řadíme ke kvalitním zdrojům bílkovin podporující formování svalové hmoty. Tělo také obohatí o antioxidanty, mangan i hořčík. Jsou skvělým zdrojem energie, a přitom obsahují nejméně kalorií ze všech ořechů. Hodí se tedy při dietě, podporují zdravý chod střev, nervovou soustavu, srdeční funkce, zrak, kvalitu kůže, imunitu a snižují hladinu cukru v krvi.

Špagety s pistáciovou omáčkou a krevetami

Více

Nezaměnitelný kokos

Bez kokosového mléka by thajská i vietnamská kuchyně ztratila svůj věhlas. Kokos sehrává důležitou úlohu v řadě omáček i polévek. Dodává jim sladkost, texturu, objem, ale také řadu výživových benefitů. V kokosovém ořechu se skrývá vláknina, ale také vápník, fosfor, draslík, selen, zinek, železo, mangan a měď. Dále obsahuje vitaminy skupiny B, C, E a K, kyselinu pantotenovou a listovou. Jeho účinky na lidské zdraví jsou opravdu rozmanité.

Pro zajímavost, věděli jste, že kokosové mléko:

  • má antiseptické účinky?
  • podporuje imunitní systém i tvorbu krve?
  • normalizuje hladinu cukru v krvi a tlumí naše chutě na sladké?
  • zlepšuje trávení, podporuje vyprazdňování a pročišťuje močové cesty i ledviny?
  • zvyšuje pevnost kostní tkáně, snižuje krevní tlak a je prevencí kardiovaskulárních onemocnění?
  • je bezlepkový i bezlaktózový produkt?
  • je vhodný také při redukci váhy?
     

Kokosové mléko je nezbytnou součástí thajského kari, asijských ostrých polévek, indické kormy, hodí se také ke kuřecímu masu, rybám, tofu a zelenině.

Krémové kari s lilkem

Více

Ořechový základ na omáčky k těstovinám, do kari či ke smetanovým omáčkám k masu vytvoříte také rozmixováním kešú, vlašských ořechů, mandlí či lískových oříšků. Použít můžete i ořechová másla či ořechové alternativy mléka. Pokrmu dodáte na výživové hodnotě, zjemníte jeho výslednou chuť, odlehčíte od laktózy a dodáte také potřebné zahuštění. Pro inspiraci přikládáme další recepty pod článek.

Související recepty

Související články

  • Novinky a zajímavosti

Arašídy jako všelék

Alergen i všelékArašídy mají jednu nevýhodu. Patří mezi silné alergeny a jejich požití může způsobit silnou alergickou reakci v podobě slzení, otoků, vyrážky, a dalších nepříjemností. Alergií na tuto plodinu ale trpí jen skutečně velmi...
Autor: Hana Kovaříková

Obchod Apetit