Křupavé chipsy ze slupek? Proč by ne…

sdílet:
Od slupky až po nať. Tak by se dal charakterizovat přístup berlínské iniciativy RESTLOS GLÜCKLICH, jejíž členové přijeli do Prahy předvést na semináři pořádaném v prostorách Minimum Waste, jak uvařit čtyřchodové menu, aby ani drobeček nepřišel nazmar.

Na tom, že nadměrná produkce odpadů je celosvětový problém, se shodnou asi všichni. Vyčistit planetu od plastů a dalších odpadních látek bude nesnadný úkol a potýkat se s ním bude patrně ještě mnoho mnoho generací, které přijdou po nás, už jen proto, že navzdory volání na poplach se množství odpadu, který vzniká, nezmenšuje – spíše naopak. Stojíme-li před problémem obřího rozsahu, můžeme jím být natolik zahlceni, že místo hledání řešení raději strčíme hlavu do písku. Dobrá zpráva je, že i jako jednotlivci máme velkou schopnost věci měnit. Když každý začne v malém u sebe a pak sečteme stovky drobných změn, můžeme společně dokázat velké věci.

Jde to i bez obalu

Jedním z nejlepších způsobů, jak se zbavit odpadu, je ho ani nevytvořit, nebo – protože málokdo z nás je asi schopen změnit své návyky natolik radikálně – se alespoň pokusit minimalizovat jeho množství. Jak na to? Minimálně ve větších městech už vyrostla síť specializovaných obchodů, které nabízejí bezobalový prodej potravin i drogistického zboží. Sypké nebo tekuté potraviny a drogistické produkty vám zde naváží či odměří do donesených sáčků a nádob, ovoce a zeleninu si po zvážení můžete naložit rovnou do košíku, mléko a jogurty dostanete ve vratných skleněných lahvích. Pokud chcete, aby váš nákup měl co nejkratší uhlíkovou stopu, přichystejte si na odnos zakoupených věcí látkové tašky, pratelné sáčky a omyvatelné nádoby z odolných materiálů, které můžete použít opakovaně.

Tím jste se o snížení odpadu postarali vy coby spotřebitelé. Jak mohou přispět prodejci? Na cestě od výrobce k zákazníkovi přece také dochází k velké produkci odpadů. Jedno z řešení nabízí společnost MIWA. Systém znovunaplnitelných transportních kapslí, které se v obchodech zasunou do připravených stojanů, nevyžaduje další balení, mimo dopravy a mytí kapslí tak nezatěžuje životní prostředí. Další možnost nakupování s minimem obalů nabízejí i on-line supermarkety – na Kosik.cz si můžete objednat vybrané druhy potravin, které vám pracovníci ve skladu odváží do recyklovatelného sáčku, ten poté můžete vrátit kurýrovi, který ho doveze zpět do skladu k dalšímu použití.

Zachraňte jídlo

Dalším odpadem, jehož vytváření se můžeme vyhnout, je kupodivu to, o čem nejsme zvyklí uvažovat  jako o odpadu. Jídlo. Přesto se ve vyspělém světě ročně vyhodí se podle odhadů 30–50 % nespotřebovaných potravin. Průměrně v České republice připadá na jednoho obyvatele 80 kg potravinového odpadu ročně. A protože za 40 % z toho jsou zodpovědné přímo domácnosti, máme nápravu ve svých rukou. Kromě logických kroků, jako je například to, že nebudeme kupovat více, než stihneme sníst, budeme mít přehled o svých zásobách a nakupovat vyrazíme se seznamem v ruce, abychom zbytečně nehromadili potraviny, na které potom ve spíži a lednici zapomeneme, se nabízejí i méně obvyklá řešení.

  

Právě taková přijeli předvést členové skupiny RESTLOS GLÜCKLICH, která se v Německu zabývá problematikou plýtvání jídlem. Z projektu bistra téhož jména, v němž se vařilo výhradně z přebytečných a zbytkových potravin, vyrostla iniciativa, která se zabývá osvětou: pořádá semináře, vzdělávací kurzy  a výukové dny na školách. V předváděcím prostoru Minimum Waste jsme tak s nimi připravili menu z neprodaných zásob. Zjistili jsme, že ze slupek z brambor, mrkve a červené řepy se dají usmažit chutné chipsy, nať z mrkve chutná výborně v pestu, starý chléb se zase skvěle uplatní v salátu z vyřazené zeleniny a z jogurtu, přezrálého ovoce a včerejších croisantů lze připravit chutný dezert. A také už víme, že až příště budeme stát v supermarketu u přepravek se zeleninou, máme si zvolit raději tu podivně pokroucenou papriku místo té perfektní, protože chutnají stejně, a když dáme šanci legrační zelenině, zařídíme, aby nepřišla nazmar. Čím více se budou takové kusy prodávat, tím více obchodníků i zemědělců uvěří, že má smysl je vůbec vozit do obchodů a nelikvidovat je rovnou na poli.

  

Autor: Lucie Velek

Obchod Apetit