Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Dejte si pozor, abyste nechytili foodmo! Když sledování gastronomických trendů přeroste v závislost

Foodmo
ZDROJ: Shutterstock
sdílet:

Strach z promeškání módních potravin a trendů, známý jako foodmo, se díky internetu neustále zvyšuje. Ačkoliv je tento fenomén nejviditelnější v Americe, jeho vliv se šíří i do dalších koutů světa. Myslíte si, že se vás to netýká? Možná se mýlíte – a ani o tom nevíte.

Foodmo (nebo také FoodMO, z anglického „Food Fear of Missing Out") je pojem, který označuje strach či úzkost spojenou s obavou, že člověk propásne nové kulinářské trendy, potraviny, gastronomické zážitky nebo recepty. Tento fenomén se rozšířil především mezi uživateli sociálních sítí a médií, kde jsou neustále konfrontováni s lákavými fotografiemi a videi jídel. To vyvolává touhu ochutnat nové potraviny nebo se alespoň orientovat v aktuálních trendech.

Foodmo je pocit, jímž trpí lidé, kteří sledují nové recepty, blogy o jídle, ale také diety atd. Zkrátka se až chorobně zajímají o trendy ve stravování a bojí se, že promeškají nejnovější informace a že se nestravují tak, jak velí poslední výzkumy, doporučení nebo jejich vzory. Ačkoliv je přirozené zajímat se o nové věci, tento zájem může snadno přerůst v nezdravé chování.

Skryt pre seznam

Jak poznat, že vás foodmo dostihlo?

Foodmo je silně spojeno s vizuálním aspektem jídla na sociálních sítích. Ti, kteří jsou tímto fenoménem zasaženi, často pociťují nutkání neustále zkoušet nové recepty nebo různé diety, které vidí online. Nejsilnější roli v rozšíření foodmo hrají platformy Instagram a TikTok, ale trendové recepty najdete i na YouTube a Facebooku.

Skryt pre seznam

Jak foodmo funguje?

Mechanismus foodmo je velmi jednoduchý. Když uživatelé vidí krásně naaranžované fotografie jídla, často dostanou na daný pokrm chuť, přestože zrovna nemají hlad. Touha ochutnat nové jídlo či zkusit módní gastronomický trend se tak zvolna, ale jistě přenáší do každodenního života.

Nejprve lidé sledují food blogery a oblíbené influencery, poté čas od času zveřejní fotografie svých pokrmů a nakonec mohou sdílet každé jídlo, které v daném dni konzumovali. To vše vytváří cyklus – sdílení podněcuje další sdílení.

Skryt pre seznam

Tři rady, jak s foodmo pracovat aneb nic není ztraceno

Pokud vás tento trend děsí, nebo vás dokonce již pohltil, nezoufejte. Zde jsou tři tipy, jak si s foodmo poradit:

  1. Nenechte se unést: Uvědomte si, že ne všechno, co vypadá lákavě na fotografiích nebo videích, je nutně dobré. Sledujte své oblíbené blogy a sociální sítě, ale stanovte si rozumné hranice. Zaměřte se víc na kvalitu surovin a vyváženost stravy.

  2. Snažte se být umírnění. Je skvělé zkoušet nové věci a najít si to, co každému z nás vyhovuje. Mějte ale na paměti, že neustálá snaha držet trendy krok je náročná nejen časově, ale mnohdy i finančně. Zkuste připravovat jen ty pokrmy, které vás skutečně zajímají.
  3. Buďte zodpovědní. Pokud rádi fotíte jídlo (a nejen to), zamyslete se, co vlastně sdílíte. Nejde jen o to, abyste se pochlubili, nebo „vyplnili pauzu“. Pokud něco sdílíte, zkuste být inspirativní – sdílejte kvalitu a myslete na dopad na zdraví.

Skryt pre seznam

Zajímavosti ze studie: Foodmo není jen iluze

Podle Study Finds proběhl výzkum týkající se foodma v Americe od 8. do 10. února 2023. Průzkumu se účastnilo 2000 osob, které používají sociální média. Průzkum zadala společnost EnvyTM Apples a provedla ho firma OnePool (mezinárodní agentura pro výzkum).

  • Z průzkumu vyplývá, že 77 % respondentů pociťuje foodmo v souvislosti s jídlem. 75 % dotazovaných pak uvedlo, že po jídle zatouží ihned, když ho uvidí na internetu.

  • Podle průzkumu mají lidé potřebu zveřejnit své jídlo na sociálních sítích v průměru šestkrát měsíčně.

  • Až 67 % respondentů uvedlo, že by se chtělo stát influencerem v oblasti jídla, pokud by se ta možnost naskytla.

Zdroje informací: deliciousstudyfinds

Skryt pre seznam

Související články

Apetit magazín