Nová registrace Zapomenuté heslo

Jak se liší vztah k jídlu a vaření podle generací? Generace Z odlehčuje a omezuje maso, Husákovy děti rády jí doma a neobjednávají si

25. 4. 2025
Stravovací zvyky se liší generace od generace
Shutterstock

Řekněte, do jaké generace spadáte, a my vám řekneme, co je typické pro vaše stravování. Berte to s nadsázkou, ale kus pravdy na tom rozhodně je: to, jak k jídlu přistupuje generace Z se hodně liší od toho, jak jí a vaří mileniálové nebo Husákovy děti. Jídlo je zcela jistě odrazem doby. 

Jdete na oběd k babičce a víte předem, že si sice neskutečně pochutnáte na poctivé domácí svíčkové s různými druhy knedlíků, ale že zároveň nemá smysl plánovat si program na odpoledne, protože chodů bude několik a vy budete až do večera funět z přecpání. Jednou za čas je skvělé dopřát si tradiční českou kuchyni a nehledět na kalorie či složení, ale jinak máte rádi svůj střídmější stravovací styl, odlehčená jídla apod.? Není na tom nic divného, přístup k vaření a jídlu se u generace Z a X dost zásadně liší. 

Mladší generace (Generace Z)

Generace, která se neobejde bez digitálních technologií a sociálních sítí, odkud působí řada vlivů. Pro mladé je důležitá autenticita, téměř polovinu svých nákupů realizují online, do čehož spadá i objednávání jídla z restaurací. Milují trendy, ale zároveň se rádi vrací k původním recepturám. Dbají na udržitelnost a více než jejich rodiče a prarodiče také na zdravé stravování. Kromě toho, že neváhají investovat do kvalitních surovin, chtějí mít přehled i o tom, z čeho vaří kuchaři v jejich oblíbených restauracích.

Jak se podle Ipsos Food Trends Study 2024 mladší generace (18–24 let) chová, co se přístupu k jídlu týče? 

  • Muesli a cereálie (53 % konzumuje aspoň 1x týdně) a proteinové tyčinky (34 %), slané pochutiny, chipsy (54 %), čoko tyčinky (49 %), alternativy mléka – rostlinné mléko (23 %), alternativy masa a masných výrobků (21 %), mořské plody (18 %) a slazené nápoje (55 %)

  • Mladí častěji než starší generace ve stravě omezují či z ní zcela vyloučili maso. 10 % se označuje za flexitariány (maso jedí pouze příležitostně)

Střední generace (Mileniálové)

Sice se mnozí z nich narodili ještě před revolucí, ale díky porevolučnímu otevření hranic, možnosti cestování i inspiraci ze zahraničí si užívají širokou nabídku surovin i restaurací. Večeře pro ně nejsou špagety s kečupem a nastrouhaným eidamem, rádi si dopřejí domácí těstoviny s omáčkou z čerstvých rajčat a pravým italským parmazánem nešetří. Oproti svým rodičům už nevnímají návštěvu restaurace jako výjimečnou událost, rádi si dopřejí. Nejsou takovými trend-settery jako mladší generace, i když si rádi svůj avokádový toast či poké bowl vyfotí. Potrpí si rozhodně na kvalitu, odmítají ve větší míře průmyslově zpracované potraviny, zajímají se naopak o složení (např. množství bílkovin) a pitný režim, ocení nabídku sezónních potravin na farmářských trzích.

  • Milenialové jsou „napůl“ mezi nejmladší a nejstarší generací. Víc než nejmladší generace řeší, co jedí, často s ohledem na zdravý životní styl. Sledují údaje na potravinách, častěji si vaří doma s denní frekvencí. 

Starší generace (Generace X)

Někdy se této generaci také říká Husákovy děti a její přístup k jídlu a vaření hodně ovlivnilo, že vyrůstala v době normalizace, kdy se menu tvořilo podle toho, „co je“, a ne podle toho, „na co mám dnes chuť“. Gen X nebyla zpočátku zvyklá inspirovat se v cizích kuchyních, vyrůstala na omáčkách, knedlících a pečeném kuřeti, ale ve chvíli, kdy se tu objevily první fast foody, instantní polévky a mikrovlnné trouby, rozjela to naplno. Umí ocenit, když je jídlo rychle hotové, jednou z priorit je i praktičnost.

  • Ač víc než třetina jejich vnoučat (mladá generace) plánuje konzumovat více rostlinných produktů a zároveň méně masa a živočišných produktů, u lidí ve věku 55–65 let je to jen 18 %. A důvody k jejich vynechání nejsou etické či ekologické, ale spíše zdravotní či ekonomické.

  • Skoro polovina mladých se stravuje podle zásad zdravé výživy, u starších je tomu tak jen u více než třetiny. 

  • Jen 4 % lidí ve věku 55–65 let si objednává donášku jídla aspoň 1x týdně, na rozdíl od 21 % mladých.

  • Vaří jídlo doma: 84 % mladých 18–34 let vs. 91 % 55–65 let

Zdroje: Ipsos, En.mui.kitchen, Itac-professional.com

Sdílet článek

Generace Z Mileniálové Generace X

Související články