Malé pivovary se stále těší obrovské popularitě a jedním z důkazů je Kbelský pivovar na okraji Prahy. Vznikl v roce 2019, zvládl těžké covidové roky a lidé sem přijíždějí z čím dál větší dálky. Láká je originální nabídka vlastních piv, zajímavé menu i příjemná terasa. Jaká je historie pivovaru a jak vznikly názvy jednotlivých piv: 11 pocestných nebo 14 jepic?
S ředitelem Kbelského pivovaru Jiřím Lukášem jsem se setkala přímo na místě. Byla doba oběda, většina stolů byla plná a číšníci roznášeli polední nabídku: řízek s kaší nebo třeba gyros v tortille. Ale zahlédla jsem i svůj oblíbený Caesar salát, který si tu dávám s železnou pravidelností. „Věděl jsem, že když si otevřu podnik, pivo budeme vařit vlastní.“ řekl mi hned na úvod Jiří Lukáš.
Jak vznikl Kbelský pivovar
Kdy se začal psát příběh Kbelského pivovaru?
Nápad se začal rodit před patnácti lety, s kamarádem jsme si chtěli postavit malý pivovárek a vyrábět pivo. Ušli jsme dlouhou cestu, pivo jsme vyráběli např. v Neskutečném pivovaru. Nakonec jsme k sobě přibrali další dva lidi, v roce 2016 koupili ve Kbelích pozemek, založili akciovou společnost a pak už se začal psát příběh Kbelského pivovaru.
Proč jste chtěli mít vlastní pivo?
Dávalo nám smysl pivo vyrábět, nechtěli jsme „jenom“ hospodu. Považovali jsme to za rozumné jednak z hlediska prodeje a vlivu na kvalitu, tak samozřejmě i finančně. Minipivovary zkrátka fungují, to se všeobecně ví, ty dobré určitě.
Pivovar na stezce, poutní i cyklistické
Jaká piva jste se rozhodli vyrábět?
Co se týče stálých piv, tak máme dva ležáky (11 pocestných a 12 pilotů), pak čtrnáctku Ale (14 jepic) a často máme i tmavé pivo, pšenici, v létě slabší piva. A čtyřikrát do roka děláme nejrůznější speciály.
Náš pivovar stojí na trase dávné poutní cesty lemované kapličkami z Prahy do Staré Boleslavi jen kousek od místa, kde nad kbelským rybníkem stával dnes už neexistující historický pivovar založený roku 1758 hrabětem Černínem. Názvy piv jsou inspirované tím, co můžete na cestě potkat (např. pocestné) a mají vztah i ke kbelskému letišti.
U jepic je název odvozen z toho, že každá várka tohoto piva je trochu jiná - jedná se sice o stále stejné pivo, svrchně kvašený Ale, ale pokaždé z jiného chmelu, pokaždé je tedy trochu jiný.
Občas mě až překvapí, jak i lidé z daleka pivovar znají. Vaší nespornou výhodou je totiž umístění nejen na poutní stezce, ale i cyklostezce.
Nemohli jsme si přát lepší umístění. A na tom, aby u nás bylo i cyklistům dobře, pracujeme. Jsme rádi cílem jejich výletů a v létě to u nás občas vypadá jako půjčovna kol. Což nás upřímně těší.
Menu? Držíme se pivovarské kuchyně
Jak se promýšlelo menu? Kladete důraz na sezónnost nebo máte stálé menu?
Kuchyň jsme vyladili a teď si držíme svoji kvalitu. Snažíme se občas menu pozměnit, ale ne nijak razantně. Nejlépe se pořád prodávají hamburger, svíčková, tatarák, smažený sýr a Caesar salát.
To je obvyklé menu i naší rodiny.
Naším cílem není vařit čtyřicet různých jídel a víme, co lidem chutná a na co k nám nejraději chodí. Ale snažíme se to občas oživit, i když se držíme pivovarské kuchyně. Mám-li chuť na dobré těstoviny, nepůjdu přece do pivovaru, ale do italské restaurace. Každý podnik má svoji cílovou skupinu a není třeba chtít se zavděčit všem.
Jaká je vaše cílová skupina?
Naše cílovka je střední generace, to ostatně jde vidět na první pohled. Nejsme hospoda, kam by chodili jen chlapi, ale je to opravdu pestré: od rodin s dětmi, přes kamarádky, po větší party, ale i páry přijdou na večeři. Na větší akce pak jde využít i velký salónek. Naopak velmi mladí lidé, kolem dvaceti let, do hospod moc nechodí. Je to úplně jiné než za našeho mládí.
Co máte v plánu do budoucna?
Plány jsou, ale nespěcháme. V rozletu nás malinko zastavily dva roky v covidu, i když jsme to ustáli se ctí. Prodali jsme spoustu piva s sebou, což bylo až neuvěřitelné, a tolik ho už asi nikdy neprodáme.
My vlastně nemáme až tak kam růst, protože veškerá výroba se vypije v restauraci. A to je ta nejlepší varianta. Nikdy jsme neplánovali dodávat do hospod a riskovat svoje jméno.
Může se stát, že v budoucnu budeme mít ještě jeden podnik, ale v tuhle chvíli je náš cíl zvyšovat kvalitu a navyšovat návštěvnost. O kvalitě bych raději nechal mluvit zákazníky, ale návštěvnost nám stále stoupá.