Dva a půl tisíce vystavovatelů, na rozloze stovek metrů čtverečních, vůně lanýžů, parmazánu, rajčatových omáček a dalších pokladů italské kuchyně, tak vypadal veletrh gastronomie TUTOOFOOD, který proběhl letos v květnu. Hlavní téma celé události? Udržitelnost.
Veletrh gastronomie TUTTOFOOD je mezinárodní B2B akce (business to business – tedy akce pro dodavatele a odběratele), která se konala ve výstavním prostoru Fiera Milano od 8. do 11. května 2023. Na veletrh proudily davy restauratérů, hoteliérů, majitelů obchodů či barů, zemědělců, zkrátka všichni, kteří mají něco společného s jídlem, aby se dozvěděli, jaké novinky mají dodavatelé v nabídce, od produktů po technologie.
Ale nejen to, součástí akce je také bohatý program, který zahrnuje přednášky, live cooking nebo vyhlášení různých gastronomických cen. Letos byl mezi desítkami pozvaných médií ze všech koutů světa i náš časopis.
Značky z celého světa
Veletrhu se zúčastnilo okolo 2 500 značek, většinou se jednalo o produkty z Itálie, ale zhruba 20 % tvořily značky z dalších zemí. Mezi stánky jsme tak našli produkty ze Saudské Arábie, Faerských ostrovů, Jižní Afriky, Švédska, Řecka, Rumunska a dalších států z celého světa.
- I přes to, že jsme byli na veletrhu dohromady tři celé dny a nachodili zhruba 50 tisíc kroků, nebylo možné stihnout zastavit se u všech stánků.
Omáčky z Číny
Za zmínku stojí například značka Mulan. V roce 1990 se rodina Zhangových přestěhovala z Číny do Itálie a s nimi i jejich autentické recepty. Brzy zjistili, že Italům asijská kuchyně chutná a v roce 1999 začali v Itálii prodávat asijské speciality – tak se zrodila společnost Mulan Group, jejíž produkty dnes nechybí v žádné asijské restauraci v Itálii.
Dvě ženy v lanýžovém byznyse
Itálie je lanýžová velmoc, proto byla velká část veletrhu zaměřena právě na tuto surovinu. Převahu mezi prodejci lanýžů tvořili muži. O to více nás zaujala firma Fungo e Tartufo, která byla založena v roce 1977 Mariem Ferrarim na venkově v regionu Emilia-Romagna, dnes jí ovšem dominují ženy.
- Byznys převzaly jeho dvě dcery Monica a Viviana, které pečlivě střeží otcovo tajemství, ale zároveň se dokážou orientovat ve stále se měnícím světě obchodu. Jejich nejpopulárnější produkt je zavařené lanýžové carpaccio.
Burraty s překvapením
Dlouhá fronta se stála u stánku značky Dal Molise, která se zabývá výrobou a distribucí různých druhů sýrů, převážně mozzarell. Jejich novinkou je mražená burrata, která uprostřed ukrývá bazalkové pesto.
- Díky inovativní technologii zamrazování vydrží 18 měsíců a po vyndání z mrazáku ji můžete servírovat do tří minut – na těstoviny nebo třeba na pizzu.
Setkání s šéfkuchařem Maxem Mariolou
Součástí programu byly i různé cooking show, některé pod vedením známých gastronomických osobností. Nás zajímal především Max Mariola, kterého dlouhou dobu sledujeme na sociálních sítích, kde má přes milion fanoušků.
Jeho carpaccio z tresky bylo vynikající, a protože jsme přišli ještě před začátkem show, měli jsme s ním možnost prohodit pár slov a vaření sledovat z těsné blízkosti. O několik minut později stánek Baccala Monti, kde se show odehrávala, zaplavili jeho fanoušci.
Datle ze Saúdské Arábie
V Taste Areně (tedy části festivalu vyhrazené pro ochutnávání) jsme ochutnali jídlo od indického šéfkuchaře Sanjaye Thakura, který je držitelem Guinnessovu rekordu z roku 2015 za nejvýše položenou restauraci v Himálajích. Také zvítězil v roce 2022 kulinářském klání The Dates Connection, kde bylo úkolem soutěžících zakomponovat do pokrmu datle.
- Hlavním sponzorem soutěže bylo Národní centrum pro palmy a datle v Saúdské Arábii. Toto centrum se také poprvé zúčastnilo veletrhu TUTTOFOOD jako vystavovatel a představilo širší veřejnosti výběr saúdských datlí, kterých má země více než 300 druhů.
Nejblíže nám byla Gran Moravia
Zástupci z řad českých vystavovatelů na veletrhu chyběli, i když malou spojitost s naší zemí jsme nakonec našli. Veletrhu se zúčastnila značka Gran Moravia, jejíž sýry se vyrábí v České republice pod taktovkou italského rodáka Roberta Brazzale.
Udržitelnost hrála prim
K vidění byla spousta nových produktů a inovací v oblasti udržitelnosti, jako různé druhy recyklovaných a recyklovatelných obalů, nových technologií, receptur a trendů.
Téma udržitelnosti provázelo celý veletrh a vygradovalo druhým ročníkem soutěže Better Future Award, do které se přihlásilo přihlásilo více než 50 soutěžících. Mezi finalisty se objevilo hned několik vyrovnaných kandidátů, kteří soupeřili o vítězství, což bylo důkazem velkého zájmu a snahy dodavatelů o ekologičtější přístup k výrobě i distribuci.
Desátý ročník ročník veletrhu TUTTOFOOD se uskuteční ve Fiera Milano od 5. do 8. května 2025. Budeme rádi, když se za dva roky potkáme v Miláně s českými vystavovateli, proto neváhejte a přihlaste se včas! Veletrh přináší spoustu příležitostí a díky dynamické atmosféře se rozhodně nebudete nudit.
Zdroje informací: TUTTOFOOD