Litujeme, k návštěvě tohoto webu musíte povolit JavaScript.

Proč na jaře nepřehlížet červenou řepu?

Červená řepa
ZDROJ: Jonathan Pielmayer/Unsplash
sdílet:

Obyčejná červená řepa se našim stolům často vyhýbá. To je ale obrovská škoda, protože je nejen velmi chutná, ale také velmi zdravá. Pomůže s jarní očistou organismu, posílí imunitu a dokonce zpomaluje projevy stárnutí. Sepsali jsme pro vás pár důvodů, proč je dobré ji zažadit na jídelníček. 

Pochutnáváme si na ní už 3 000 let

Červená řepa je oblíbeným zástupcem kořenové zeleniny a není žádnou novinkou. Pochází ze Středomoří a Severní Afriky, ale postupně se stala oblíbenou po celém světě. První zmínky o této plodině jsou staré asi 3 000 let a pochází ze starověké Babylonie. Po Evropě se rozšířila díky rozrůstání Římského impéria a byla brána nejen jako dostupná potrava, ale také se z ní často připravovaly nejrůznější léky či tinktury. Postupně se stala součástí rituálů a obřadů. Například pohané z řepy tvořili lucerny, podobně jako se vyřezávají dýně nejen v USA na Halloween. 

Sladké pečení se zeleninou

Sladké pečení se zeleninou

Více

Červená řepa na všechny neduhy

Zelenina, která zbarví vše do červena, má opravdu mnoho přínosů pro naše tělo. Vyniká pestrým obsahem prospěšných látek a výbornou výživovou hodnotou. Načerpáme z ní vitaminy skupiny B a C, provitamin karoten a minerální látky jako je vápník, hořčík, draslík, zinek i železo. Je skvělým zdrojem kyseliny listové a antioxidantů

Na jaře především oceníme detoxikační schopnosti. Většina z nás se snaží nastartovat tělo po zimě očistou. Řepa zlepšuje činnost ledvin, žlučníku, žaludku a jater, což přijde vhod po celý rok. Také posiluje imunitní systém bránící jarnímu nachlazení, chřipkám a rýmě. Účinky červené řepy ocení i alergici, zmírňuje totiž průběh nežádoucích reakcí na alergeny. 

Obecně působí jako prevence rakoviny, podporuje funkci srdce a snižuje hladinu špatného LDL cholesterolu i krevní tlak. Zlepšuje činnost nervové soustavy a mozku, kladně ovlivňuje trávení a pravidelné vyprazdňování. Na své si přijdou i milovníci kosmetických procedur, protože pomáhá odstraňovat odumřelé kožní buňky a regeneruje kůži. Toto má za výsledek zmírnění projevů stárnutí, kvalitnější pokožku, nehty, vlasy, a dokonce omezení výskytu lupů. 

Jak ji lehce zařadit na jídelníček?

Červená řepa je nejen velmi zdravou potravinou ale také velmi všestrannou surovinou. Při práci s ní se rozhodně hodí mít v záloze jednorázové rukavice, protože silně barví kůži a vlastně vše k čemu se dostane. Za syrova je poměrně tvrdá, takže se strouhá nebo krájí najemno a marinuje. V této formě je ovšem ideální součástí populárních zeleninových šťáv. Pokud tedy vlastníte odšťavňovač, nebojte se ji kombinovat například s mrkví, jablkem, celerem nebo ananasem. 

Máte-li chuť na čerstvý salát doplněný právě o řepu, máte v zásadě dvě možnosti, jak si ji připravit. Tou první je povaření. Stačí jen otrhat listy a podle velikosti vařit hodinu nebo dvě. Nejlepší je ji loupat a krájet až po uvaření, jinak vypustí hodně chuti i šťávy. Druhou možností je pečení. Oloupanou, nakrájenou řepu vložte do pekáče, pokapejte olejem, podle chuti osolte či okořeňte, dejte do trouby a pečte doměkka. Často se také jen zabalí do alobalu společně s olivovým olejem, česnekem a snítkami tymiánu. Opět ji stačí hodina a na 220 stupňů předehřátá trouba. Takto připravenou řepu využijete v salátech, jako carpaccio, neokoukanou přílohu nebo do rychlých těstovin k večeři. 

Z červené řepy si můžete připravit nejrůznější krémové polévky nebo ruský boršč. Výborně se hodí do rizot, omáček, a dokonce se z ní smaží či pečou zdravější chipsy. Pokud nevíte, s čím ji kombinovat, vsaďte na klasické párování se sýry (kozí, gorgonzola, roquefort), ořechy, vajíčky, křenem, citrusy, jablky, medem nebo dijonskou hořčicí. Využijete ji také u sladkého pečení, kdy z obyčejné bábovky udělá krásně vláčný moučník, nebo si z ní můžete udělat gurmánský sirup

Autor: Tereza Mašková

Obchod Apetit