Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Miloslav skončil s prací v IT, dnes pěstuje plíseň, kterou cení i Japonci. Chtěl jsem dělat něco smysluplnějšího, říká

Miso
ZDROJ: Se souhlasem Miroslava Laštovičky
sdílet:

Koji je plíseň, zlikvidovat ji ale nechcete, naopak! Vyrábí se z ní miso, neodmyslitelná součást japonské kuchyně. Společnost Kojibakers Miloslava Laštovičky a Jana Kabrhela tuhle specialitu s chutí umami umí tak dokonale, že ji cení i Japonci.

Zárodky Kojibakers vznikly na akupunkturním lehátku. Dvaačtyřicetiletý Miloslav Laštovička, jehož koníčkem je tradiční čínská medicína, pověsil na hřebíček práci v IT, aby se podle svých slov věnoval něčemu smysluplnějšímu. A tehdy se seznámil s misem, japonskou nezbytností v kuchyni. Miso pasta se skládá ze sójových bobů a rýže, na které se pěstuje koji - ušlechtilá plíseň, která svými enzymy rozjede proces fermentace. 

Když Miroslav Laštovička přičichl k domácí výrobě misa, byla otázka času, než se rozhodl rozjet vlastní výrobu a byznys. „Jiskra zažehla plamen, a protože jednou z mých schopností je učit se, pustil jsem se do teoretické i praktické stránky výroby misa a dalších produktů se stoprocentním zápalem,“ líčí okolnosti vzniku značky Kojibakers, která vznikla před čtyřmi lety. 

Začal s kolegy v pronájmu s jedním metrem čtverečním skladu a minimem pořízených věcí. Brzy se jim podařilo vypěstovat koji a vyrobit z ní první produkty. V Praze s nimi začali seznamovat šéfkuchaře a odezva byla skvělá, zápal samouků ještě větší! 

Lžíci směsi zalít vodou. A oběd je na stole 

Jenže přišel covid a v plné síle negativně ovlivnil i celý gastronomický sektor. „Sen o kýblech misa pro restaurace tak skončil dřív, než vlastně začal,“ vzpomíná Laštovička. Ale nevzdal to. Spustil e-shop, koupil si kurz online marketingu a začal tvořit facebookové reklamy. V této době také vznikl koncept předpřipravených miso polévek, tedy smíchaného misa s jinou surovinou. Lžíci takové směsi stačí zalít horkou vodou a jídlo je na stole. „Slovu „polévka“ Češi rozumějí skvěle, rozhodně lépe než misu, a tak jsme měli produkt, který může oslovit širší veřejnost – (ne)instantní miso polévku. Instantní ve smyslu ultra rychlé přípravy, neinstantní ve smyslu, že neobsahuje naprosto žádné přídatné látky,“ porovnává. 

Pandemie přála online prodeji a zvýšila zájem o zdravé, fermentované produkty, a tak bylo jasné, že se firma bude stěhovat. „Takže jsme asi začali v té nejlepší možné době, i když nám to tak na jaře 2020 rozhodně nepřišlo,“ podotýká podnikatel. Ze zkrachovalé kavárny v Hořovicích vybudovali novou provozovnu a rozjeli se tak, že po půl roce zakopávali o sudy misa. A tak přišlo další stěhování, tentokrát do přebudované bývalé hospody v Otročiněvsi na Berounsku.

V Japonsku znají stovky druhů misa. Jeho výroba byla dřív tajná, poslední roky se už dá receptura dohledat a každý si miso může vyrobit doma. Kumšt je produkovat miso ve velkém a ve stabilní kvalitě. „Domácí kvašení pokaždé vyjde chuťově trochu jinak. My se ale snažíme s živým procesem fermentace zacházet tak, aby byl výsledný produkt stále stejný a zákazník věděl, co může čekat,“ vysvětluje Laštovička, který je jediný v zemi, kdo v této disciplíně seriózně podniká s ambicemi růst také na zahraniční trhy.

Chutná to jako doma, cení Japonci 

Podnikat v potravinářství s plísní zní přitom jako oxymóron. Kojibakers má ale zpracovanou detailní analýzu rizik i mikrobiologické studie a produkty testují mimo jiné i ve střediscích Státního veterinárního ústavu. A není větší pochvaly než té přicházející od komunity Japonců žijící v Čechách a fascinovaných pohledů při ochutnávkách, ze kterých lze číst, že „to chutná jako doma“. Výrobky jsou k dostání především na e-shopu Kojibakers. Kromě polévek a miso past nabízejí i tamari, „nesojovou“ omáčku bez alergenů a konzervantů, dále enzymy hodící se kromě výroby misa i na marinování a staření masa a ryb či nakládání zeleniny a také pomalu zrající a jemné octy. 

A plány do budoucna? Zkrátka dál dělat to nejlepší, co umí. „Důraz klademe na kvalitu surovin a výrobního procesu. Jsem přesvědčen, že když se tohoto budeme držet, tak nemůžeme neuspět. Ať již na českém, tak i evropském trhu,“ uzavírá Miloslav Laštovička. Nakročeno mají skvěle a každý rok zdvojnásobují své prodejní metriky. Aktuálně vyrobí Kojibakers přibližně tři tuny misa měsíčně, roční produkce převyšuje 50 000 výrobků a firma odbaví více než 10 000 objednávek.

Zdroj: Apetit

Skryt pre seznam

Související články

Apetit magazín

AD
Wolt Awards 2024: Poznejte zákazníky nejlépe hodnocené restaurace
  • Tipy a triky

Wolt Awards 2024: Poznejte zákazníky nejlépe hodnocené restaurace

Zákaznické hodnocení slouží každoročně jako základ pro sestavení žebříčku nejlepších restaurací a udělení cen Wolt Awards. Pouze chuťové buňky těch, k nimž vyrážejí dnes a denně modří kurýři, tak ukazují cestu k místům, kde na vás...

Obchod Apetit

Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč