Kuchařky Apetit ČÍST ONLINE ČÍST KUCHAŘKY ONLINE DOPRAVA ZDARMA
Menu
Přihlašení
Uživatelské jméno
Heslo

Přírodní alternativy cukru

Hledáte alternativu cukru, anebo jej chcete ve stravě omezit? Přečtěte si článek o tom, čím jej, kromě notoricky známého medu, lze hravě nahradit.
7. 8. 2017 | Autor: Eva Dvořáková

Datlový sirup

Je tradičním pokrmem na Středním východě a je vyráběn ze sušených datlí. Má charakteristickou chuť, a dokáže tak vylepšit jakýkoli domácí recept. Můžete jím přisladit například bílý jogurt nebo ovesnou kaši. Stačí ho opravdu jen malé množství. Pokud jej přidáte do pečení, může se stát, že zanikne jeho lahodná a charakteristická chuť.

„Datlový sirup je velmi vhodnou alternativou sladidla díky tomu, že při své výrobě neprochází složitým výrobním procesem, který je naopak běžnou součástí výroby klasického řepného cukru, a to i hnědého, ve kterém je ponechán zbytek melasy. Díky procesu výroby v něm přirozeně zůstává větší množství minerálních látek z datlí než u běžného cukru,“ vysvětluje inženýrka biochemie a potravinářské technologie a výživová poradkyně Veronika Hanzlíková.

Zajímá vás, jak se vyrábí? Není v tom žádná věda. Sušené datle se smíchají s vodou a pořádně se rozmixují. Následně prochází několikanásobnou filtrací a výsledná šťáva se koncentruje na požadovanou hustotu, která připomíná hutnější med.

Rýžový sirup

Rýžový sirup je oblíbený pro svou neutrální chuť a všestranné použití. Je světlý, tekutější, avšak má poměrně nízkou sladivost. Dá se použít naprosto univerzálně, hodí se zejména na pečení. Rýžový sirup obsahuje malé množství hořčíku, manganu, draslíku a zinku. Je i zdrojem vitamínů skupiny B. Jeho nespornou výhodou je nulový obsah fruktózy. Výroba rýžového sirupu probíhá hydrolýzou škrobu, tedy zahříváním a odpařováním vody.

Agávový sirup

Jedná se vlastně o zahuštěnou šťávu z kaktusů agáve, kdy se rozemletá dužina smíchá s vodou a díky zahřívání a filtraci vznikne velice sladký sirup. Je dokonce sladší než med nebo cukr! I přesto je jeho chuť jemná. Dobře se rozpouští i ve studeném nápoji. „Hodí se všude tam, kam potřebujete dodat sladkou chuť – do koktejlů, kaší, pudinků, nákypů i jako sladká přísada do pečení. Také jím můžete osladit salátový dresink – stačí ho smíchat s olivovým olejem, jablečným octem a sójovou omáčkou,“ říká Barbora Hasalová z Košík.cz.

Agávový sirup podporuje trávení tuků a činnost žlučníku a působí preventivně proti usazování cholesterolu v cévách. Podporuje také metabolické funkce. Navíc díky vysokému obsahu fruktózy dosáhnete s polovinou kalorií stejné sladkosti jídel, jako kdybyste použili řepný cukr.

Javorový sirup

Javorový sirup je koncentrovanou mízou z kanadského javoru, která se získává pečlivým navrtáním stromu. Z mízy se následně odpařuje voda tak dlouho, až vznikne sirup. Chuť sirupu může ovlivnit například počasí, které panuje v daném roce sklizně. Sirup je trochu sladší a svou chutí tak trochu připomíná karamel. Dochucují se jím třeba palačinky a lívance, ale můžete jej použít i na dezerty nebo

snídaňové kaše. Javorové sirupy obsahují velké množství manganu (60 ml sirupu obsahuje jeho doporučenou denní dávku) a také vitamin B2 a zinek.

„Javorový sirup má v rámci sladidel velmi nízký glykemický index a navíc dokonce i nízké procento fruktózy, “ dodává Veronika Hanzlíková.

Kokosový cukr

Kokosový cukr s vysokým obsahem inulinu, zinku a železa je šetrně vyrobený z nektaru květů kokosových palem. Má jemnou strukturu a karamelovo-kakaovou chuť. Je 100% nerafinovaný a vhodný k jakémukoli doslazení.

Zhruba čtvrtinu složení kokosového cukru tvoří probiotická vláknina inulin, který se stará o správnou funkci zažívání, a tak i celého metabolismu. Zinek má pozitivní účinky na pleť, vlasy a nehty. Železo umožňuje distribuci kyslíku ke každé buňce našeho těla. Kokosový cukr je skvělou alternativou k rafinovaným cukrům a sladidlům. Díky nižšímu glykemickému indexu a obsahu inulinu nedochází při slazení kokosovým cukrem k vysokým výkyvům a rozkolísání hladiny krevního cukru.

Veronika Hanzlíková říká, že kokosový cukr je vhodnou náhražkou klasického cukru pro ty, kteří ze zdravotních důvodů nebo kvůli hubnutí sledují glykemický index potravin (GI se pohybuje kolem 35). Navíc má velké plus oproti jiným cukrům – obsahuje výjimečné množství vlákniny, která dokáže zpomalovat přechod cukru do krve.

Xylitol

Xylitol nebo také dřevný či březový cukr. Jde o přírodní sladidlo, dokonce je obsažen v mnoha druzích ovoce a zeleniny, zejména ve švestkách, malinách a jahodách. Najdeme ho ale také v různých bobulích anebo v březové kůře. Přirozeně se vyskytuje i v lidském těle – organismus dospělého člověka vyrobí až 15 gramů xylitolu denně.

Je vhodný i pro diabetiky, zejména proto, že má asi o 40 % nižší kalorický obsah než běžný cukr. Je součástí speciálních ústních vod, žvýkaček a bonbonů, protože neškodí zubům a působí preventivně proti zubnímu kazu. Xylitol se v lidském těle vstřebává mnohem pomaleji než řepný cukr, a nevede proto k hyperglykémii (zvýšené hladině krevního cukru) způsobené nedostatečným vyplavením inzulínu.

Jeho nevýhodou je, že může mít ve vyšších dávkách projímavý efekt.

REKLAMA

Přidat komentář