Na letošní rok připadá 100. výročí založení společnosti Haribo, největšího světového výrobce želatinových bonbonů. Gumoví medvídci jsou s firmou nerozlučně spjati. Vyrábět je začala už dva roky po svém založení. To znamená, že tento rok slaví barevní sladcí medvědi už 98 let!
Trocha historie
Společnost Haribo založil v Německu cukrář Hans Riegel 13. prosince 1920 a její název je akronymem jeho jména a místa původu: HAns RIegel BOonn. Počáteční kapitál obnášel pytel cukru, mramorovou desku, stoličku, kamna, měděný kotlík a jeden váleček.
I přesto zvládl Hans Riegel relativně rychle získat zákazníky a již o tři roky později si mohl dovolit koupi automobilu, který podstatně urychlil zásobování klientů. Velkou oporou mu byla i jeho manželka Gertrud, která se stala historicky první zaměstnankyní společnosti.
Na začátku byl každý produkt do formy lit ručně. I přesto zvládali zaměstnanci připravit i 100 kilogramů bonbonů za jeden den. Dnes se jich po celém světě denně vyrobí 160 milionů kusů.
Nejprve medvídci tančili
Gumové medvídky představilo Haribo už v roce 1922. Tehdejší figurky tančících medvídků z ovocného želé byly větší než dnešní, ale také štíhlejší. Figurky slavily okamžitý úspch. Dva kusy želatinových bonbonů ve tvaru medvídků stály – v té době inflací postiženém Německu – pouze jeden fenik. Ve 30. letech pak Haribo uvedlo novinku – medvídka Teddyho.
Byl menší a kulatější než jeho tančící předchůdci. Inspirací k jeho jménu byl prezident Spojených států Theodor Roosevelt, který byl znám zálibou v lovení medvědů. Mimochodem z téže doby se datuje dodnes trvající obliba plyšových medvídků, jimž se v angličtině rovněž říká teddy bear.
A v roce 1926 vydal spisovatel A. A. Milne první knihu, jejímž hrdinou byl nesmrtelný popleta Medvídek Pú. Zkrátka medvídci se od 20. let navždy usadili v dětských srdcích.
Jak šel čas s gumovými medvídky
V roce 1922 se želatinové bonbony nalévaly do forem ručně. Tančící medvídci byli větší než dnes a platili za levnou a dostupnou pochoutku.
V šedesátých letech uvedla firma na trh Zlaté medvídky. Design obalů se měnil, značka zůstává. Na fotografii je reklama z roku 1960, kdy se Zlatí medvídci zrodili.
Na archivním snímku z katalogu firmy je vidět, jak vypadal v roce 1961 původní obal. Postupem let se medvídci na obalu začali podobat kresleným postavičkám z animovaných filmů. Zakulatili se a jejich pohled je čím dál roztomilejší. V roce 1987 ale stále ještě zůstal zachován původní design.