Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Obchody bojují proti plýtvání, nabízejí nepovedené ovoce a zeleninu

AD
kampaň proti plýtvání
ZDROJ: Archiv
sdílet:

Velké tuzemské supermarkety chtějí prodejem pokřivené zeleniny podpořit české zemědělce a zabránit plýtvání jídlem.  Že na pokroucené mrkvi či různě velkých bramborách není nic špatného? Souhlasíme! A naštěstí nejen my. Proti plýtvání nevzhledným ovocem a pokroucenou zeleninou, kterým až na netradiční vzhled nic není, vyrazily i největší tuzemské supermarkety.

Prvními průkopníky byly supermarkety Globus, který se ale nesetkal s příznivou odezvou zákazníků a Penny Market, který nevzhledné potraviny prodává dál.  Brzy se ale přidal i on-line supermarket Rohlik.cz a letos zahájilo prodej nedokonalé zeleniny i Tesco. To od poloviny dubna navíc rozšířilo počet prodejen, kde nabízí nedokonalá jablka, mrkve, řepy a brambory. Potraviny jsou označeny logem Perfectly Imperfect (v překladu: dokonale nedokonalé) a u zákazníků jsou velmi oblíbené. Jsou totiž velmi cenově atraktivní, obchodě je nabízí s 20 % slevou

  • "S oblibou říkáme, že je to zelenina s příběhem. Třeba taková pokroucená mrkev svůj netradiční tvar získá díky tomu, že roste kolem nějaké překážky, např. kamene či kořene, kterou musí překonat. I když není rovná, je stejně kvalitní jako ta standardní. Byla by proto velká škoda, pokud by naprosto zdravá zelenina končila v kompostárnách nebo se s ní zacházelo jako s odpadem,” doplňuje Petr Štefko, obchodní ředitel Odbytového družstva Polabí, které je pro Tesco jedním z největších dodavatelů "nepovedeného" ovoce a zeleniny.

proti plýtvání potravinami

Rohlik prodává „ošklivou zeleninu“

Online supermarket Rohlik.cz už od roku 2016 ulého roku nabízí zeleninu, která nevyhovuje běžným supermarketovým standardům – pokroucenou, špatně zbarvenou nebo velikostně abnormální. Tato zelenina nyní v naprosté většině končí zaoraná zpět v polích. Rohlik.cz jí proto chce dát šanci, proto ji nabízí ve zvláštní kategorii "Ošklivé" ovoce a zelenina - zachraňujeme jídlo. Jedná se vždy o ovoce a zeleninu od českých dodavatelů. Aktuálně jsou v nabídce brambory, česnek, karotka a hrušky.

  • Víme, že naši zákazníci jsou citliví na otázky životního prostředí a plýtvání potravinami. Ukázal to už filtr na potraviny bez palmového tuku, který si lidé vyžádali, a oblíbenost sekce Last Minute, kam dáváme zboží s blížící se expirací. Proto jsme se rozhodli nabídnout zeleninu, která by se jinak vyhodila, protože není esteticky dokonalá, i když chutná stejně dobře jako ta krásná. Věříme, že si své zákazníky najde a my budeme jedni z těch, kdo pomohou ukázat, že jsou tu cesty, jak neplýtvat,“ vysvětluje Tomáš Jeřábek, obchodní ředitel Rohlik.cz.

V nabídce jsou podle dostupnosti brambory, česnek, hušky a karotka, které by jinak neprošly přísným sítem klasických řetězců kvůli svému tvaru a velikosti – jsou nerovnoměrně velké a někdy šišaté. Koupit si tedy můžete perfektně zdravou a kvalitní zeleninu, která nevyhovuje čistě z estetických důvodů, a proto se nemůže dostat do běžné maloobchodní sítě. Na internetovém supermarketu takové potraviny seženete o 10 až 50 procent levněji.

  • Zdánlivým paradoxem totiž je, že zemědělci nedokonalé kusy nesklízejí, protože o ně dosud nebyl ze strany obchodů zájem. Právě pozitivní ohlasy ze strany zákazníků a obchodníků jsou pro ně nyní zásadním signálem, že se jim vyplatí „ošklivou“ zeleninu sklízet, a ne ji vyhazovat.

kampaň rohlíku proti plýtvání

Penny Market jako průkopník

Penny Market začal s prodejem ovoce a zeleniny nestandardních tvarů a velikostí už v srpnu  roku 2015. Hlavním cílem řetězce je snížení plýtvání potravinami a zároveň pomoc českým farmářům s výpěstky, které nesplňují estetická kritéria. Ovoce a zelenina rozmanitých tvarů a velikostí je v síti prodejen Penny v rámci celé České republiky k dostání za zvýhodněnou cenu.

Nestandardní a také jako ze zahrádky. Taková je charakteristika nabídky sortimentu ovoce a zeleniny výhradně od českých zemědělců. Podle nedávných výsledků průzkumu společnosti Médea Research, který proběhl exkluzivně pro Penny Market, více než 90 % lidí uvedlo, že „nestandardní“ tvar ovoce a zeleniny nemá podle nich žádný vliv na jejich chuť.

Výsledky průzkumu dále ukázaly, že téměř tři čtvrtiny Čechů nakupují ovoce a zeleninu v supermarketech. Celkem 45 % z nás si vybírá ovoce od českých pěstitelů a více než polovina tuzemské populace upřednostňuje zeleninu vypěstovanou českými zemědělci. 

  • Vzhledem k tomu, že sortiment ovoce a zeleniny nakupuje tři čtvrtiny Čechů právě v supermarketech, chceme tímto krokem především zdůraznit kvalitu produktů a také fakt, že jejich rozmanité tvary rozhodně nemají vliv na jejich chuť či kvalitu,“ vysvětluje Zlata Ulrichová, vedoucí marketingu společnosti Penny Market.

Sortiment ovoce a zeleniny rozmanitých tvarů výhradně od českých zemědělců, je v síti prodejen Penny k dostání za zvýhodněnou cenu. Ta je nižší minimálně o 10 % ve srovnání s esteticky odpovídajícími produkty, které i nadále zůstanou v sortimentu prodejen Penny Market.

kampaň proti plýtvání potravinami leták z kampane proti plýtvání

Autor: Martina Kojzarová

Apetit magazín

AD
Wolt Awards 2024: Poznejte zákazníky nejlépe hodnocené restaurace
  • Tipy a triky

Wolt Awards 2024: Poznejte zákazníky nejlépe hodnocené restaurace

Zákaznické hodnocení slouží každoročně jako základ pro sestavení žebříčku nejlepších restaurací a udělení cen Wolt Awards. Pouze chuťové buňky těch, k nimž vyrážejí dnes a denně modří kurýři, tak ukazují cestu k místům, kde na vás...

Obchod Apetit

Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč