Velké tuzemské supermarkety chtějí prodejem pokřivené zeleniny podpořit české zemědělce a zabránit plýtvání jídlem. Že na pokroucené mrkvi či různě velkých bramborách není nic špatného? Souhlasíme! A naštěstí nejen my. Proti plýtvání nevzhledným ovocem a pokroucenou zeleninou, kterým až na netradiční vzhled nic není, vyrazily i největší tuzemské supermarkety.
Prvními průkopníky byly supermarkety Globus, který se ale nesetkal s příznivou odezvou zákazníků a Penny Market, který nevzhledné potraviny prodává dál. Brzy se ale přidal i on-line supermarket Rohlik.cz a letos zahájilo prodej nedokonalé zeleniny i Tesco. To od poloviny dubna navíc rozšířilo počet prodejen, kde nabízí nedokonalá jablka, mrkve, řepy a brambory. Potraviny jsou označeny logem Perfectly Imperfect (v překladu: dokonale nedokonalé) a u zákazníků jsou velmi oblíbené. Jsou totiž velmi cenově atraktivní, obchodě je nabízí s 20 % slevou.
- "S oblibou říkáme, že je to zelenina s příběhem. Třeba taková pokroucená mrkev svůj netradiční tvar získá díky tomu, že roste kolem nějaké překážky, např. kamene či kořene, kterou musí překonat. I když není rovná, je stejně kvalitní jako ta standardní. Byla by proto velká škoda, pokud by naprosto zdravá zelenina končila v kompostárnách nebo se s ní zacházelo jako s odpadem,” doplňuje Petr Štefko, obchodní ředitel Odbytového družstva Polabí, které je pro Tesco jedním z největších dodavatelů "nepovedeného" ovoce a zeleniny.
Rohlik prodává „ošklivou zeleninu“
Online supermarket Rohlik.cz už od roku 2016 ulého roku nabízí zeleninu, která nevyhovuje běžným supermarketovým standardům – pokroucenou, špatně zbarvenou nebo velikostně abnormální. Tato zelenina nyní v naprosté většině končí zaoraná zpět v polích. Rohlik.cz jí proto chce dát šanci, proto ji nabízí ve zvláštní kategorii "Ošklivé" ovoce a zelenina - zachraňujeme jídlo. Jedná se vždy o ovoce a zeleninu od českých dodavatelů. Aktuálně jsou v nabídce brambory, česnek, karotka a hrušky.
- „Víme, že naši zákazníci jsou citliví na otázky životního prostředí a plýtvání potravinami. Ukázal to už filtr na potraviny bez palmového tuku, který si lidé vyžádali, a oblíbenost sekce Last Minute, kam dáváme zboží s blížící se expirací. Proto jsme se rozhodli nabídnout zeleninu, která by se jinak vyhodila, protože není esteticky dokonalá, i když chutná stejně dobře jako ta krásná. Věříme, že si své zákazníky najde a my budeme jedni z těch, kdo pomohou ukázat, že jsou tu cesty, jak neplýtvat,“ vysvětluje Tomáš Jeřábek, obchodní ředitel Rohlik.cz.
V nabídce jsou podle dostupnosti brambory, česnek, hušky a karotka, které by jinak neprošly přísným sítem klasických řetězců kvůli svému tvaru a velikosti – jsou nerovnoměrně velké a někdy šišaté. Koupit si tedy můžete perfektně zdravou a kvalitní zeleninu, která nevyhovuje čistě z estetických důvodů, a proto se nemůže dostat do běžné maloobchodní sítě. Na internetovém supermarketu takové potraviny seženete o 10 až 50 procent levněji.
- Zdánlivým paradoxem totiž je, že zemědělci nedokonalé kusy nesklízejí, protože o ně dosud nebyl ze strany obchodů zájem. Právě pozitivní ohlasy ze strany zákazníků a obchodníků jsou pro ně nyní zásadním signálem, že se jim vyplatí „ošklivou“ zeleninu sklízet, a ne ji vyhazovat.
Penny Market jako průkopník
Penny Market začal s prodejem ovoce a zeleniny nestandardních tvarů a velikostí už v srpnu roku 2015. Hlavním cílem řetězce je snížení plýtvání potravinami a zároveň pomoc českým farmářům s výpěstky, které nesplňují estetická kritéria. Ovoce a zelenina rozmanitých tvarů a velikostí je v síti prodejen Penny v rámci celé České republiky k dostání za zvýhodněnou cenu.
Nestandardní a také jako ze zahrádky. Taková je charakteristika nabídky sortimentu ovoce a zeleniny výhradně od českých zemědělců. Podle nedávných výsledků průzkumu společnosti Médea Research, který proběhl exkluzivně pro Penny Market, více než 90 % lidí uvedlo, že „nestandardní“ tvar ovoce a zeleniny nemá podle nich žádný vliv na jejich chuť.
Výsledky průzkumu dále ukázaly, že téměř tři čtvrtiny Čechů nakupují ovoce a zeleninu v supermarketech. Celkem 45 % z nás si vybírá ovoce od českých pěstitelů a více než polovina tuzemské populace upřednostňuje zeleninu vypěstovanou českými zemědělci.
- „Vzhledem k tomu, že sortiment ovoce a zeleniny nakupuje tři čtvrtiny Čechů právě v supermarketech, chceme tímto krokem především zdůraznit kvalitu produktů a také fakt, že jejich rozmanité tvary rozhodně nemají vliv na jejich chuť či kvalitu,“ vysvětluje Zlata Ulrichová, vedoucí marketingu společnosti Penny Market.
Sortiment ovoce a zeleniny rozmanitých tvarů výhradně od českých zemědělců, je v síti prodejen Penny k dostání za zvýhodněnou cenu. Ta je nižší minimálně o 10 % ve srovnání s esteticky odpovídajícími produkty, které i nadále zůstanou v sortimentu prodejen Penny Market.