Jaké vitaminy obsahuje letní ovoce?

sdílet:

Máte chuť na sladké, a zároveň chcete svému tělu dopřát potřebné vitaminy a minerály? Pak vraťte čokoládu zpátky do šuplíku a raději se vydejte na zahrádku nebo farmářské trhy. Tam totiž právě teď naleznete sezónní ovoce, které svou chutí nahradí dezert a obsahem vitamínů se vyrovná některým doplňkům stravy.

Říká se, že kam nemůže slunce, musí lékař. Dopřejte si proto pod letním sluncem uzrálé ovoce, které rozmazlí nejen vaše chuťové buňky, ale dodá vašemu tělu i celou řadu důležitých vitaminů a minerálů.

Jahody

Jahody

Pravda, na zahrádce jahodám sice už odzvonilo, ale s trochou štěstí ještě seženete košíček čerstvých jahod na farmářských trzích. Vězte, že důvodů, proč si dopřát jahody, je nespočet. Už jenom samotná barva jahod napovídá, že ovoce obsahuje vysoké množství antioxidantů flavonoidů. Kromě toho se v jahodách vyskytuje velké množství vitaminu C, vlákniny a manganu, což je důležitý stopový prvek. Zároveň jsou jahody dobrým zdrojem draslíku a kyseliny listové. 

Jak skladovat jahody?

V ideálním případě uchovávejte jahody v ledničce po dobu maximálně pěti dnů. Jahody omyjte těsně před zpracováním, jinak hrozí, že se zkazí. Pozor si dejte také na plíseň. Pokud zjistíte, že jedna jahoda z balení je plesnivá, pak je vysoká pravděpodobnost, že i ostatní jahody budou zasažené. Jahody tedy pečlivě umyjte a zkontrolujte, zda nejsou scvrklé nebo zatuchlé.


 

Borůvky

Borůvky

Skoro by se chtělo zvolat: „Ať žijí borůvky!“. Bobulové ovoce tmavě modré barvy totiž patří mezi superpotraviny, které by se v našem jídelníčku měly pravidelně objevovat. Studie Harvardské univerzity, zveřejněná v roce 2013 v časopise Circulation, uvádí, že u žen, které si dopřávají borůvky, je výrazně nižší pravděpodobnost, že budou trpět kardiovaskulárním onemocněním nebo diabetem 2. typu. Další studie publikovaná v Annals of Neurology zase zkoumala údaje 16 000 žen v průměrném věku 74 let. Vědci došli k závěru, že ženy, které pravidelně konzumovaly borůvky, oddálily stárnutí až o dva a půl roku. Pokud ale necháme stranou výzkumy a studie, pak zjistíme, že borůvky jsou bohaté na vitamin C, vitamin K, antioxidanty, polyfenoly a řadu dalších důležitých fytonutrientů, které jsou dobré pro náš mozek, srdce a celkové zdraví.


 

MalinyMaliny

Také maliny patří mezi bobuloviny, které bychom v současné době měli sklízet ze svých zahrádek. Kromě nakyslé chuti nás maliny potěší vysokým obsahem vitaminu B, vitaminu C a železa. Dále jsou maliny skvělým zdrojem manganu, který má silné antioxidační účinky a chrání buňky před volnými radikály. Maliny navíc obsahují antokyanin, který chrání před neurologickými poruchami a růstem nádorů.

 

 

MeruňkyMeruňky

V letních měsících se nevyhýbejte ani konzumaci meruněk. Toto světle oranžové ovoce je doslova vitaminová bomba, neboť obsahuje vitamin B, C, beta karoten, hořčík, vápník, železo, křemík nebo fosfor. Meruňky jsou také vhodným ovocem pro kuřáky, neboť pozitivně ovlivňují sliznici plic. Dobrou zprávou je, že meruňky si mohou dopřát také všichni, kteří drží štíhlou linii. Ve 100 gramech meruňky totiž najdete pouze 57 kalorií.

 

 

BroskveBroskve

K létu bezpochyby patří také broskve. Zářivě oranžové ovoce se pyšní vysokým obsahem vlákniny a je zdrojem vitaminů A, C, E a K, vápníku, fosforu, hořčíku a draslíku, který napomáhá ke snížení vysokého krevního tlaku. Studie z Texas A&M University zjistila, že broskve obsahují kyseliny chlorogenovou a neochlorogenovou, které zabíjejí rakovinotvorné buňky v oblasti prsu, zatímco zdravé buňky nepoškozují. Díky vysokému obsahu hořčíku si broskve dopřejte také v momentě, kdy máte náladu pod psa. Právě hořčík zlepšuje náladu a pomáhá bojovat proti stresu a úzkosti.

Foto: Heather Barnes, Joanna Kosinska, Isaac Quesada, Sophie Vinetlouis, Eric Prouzet/Unsplash

Obchod Apetit