Objevte nevšední chutě olejů

pexels-rfstudio
ZDROJ: pexels-rfstudio
sdílet:
Každý správný kuchař se jen těžko obejde bez slunečnicového či olivového oleje. Co však zkusit také avokádový, dýňový nebo chuťově specifický makový olej? Jaké jsou jejich blahodárné účinky na náš organismus a jak je zužitkovat v kuchyni?

Oleje v teplé a studené kuchyni

Rostlinné za studena lisované oleje nabízejí široké spektrum zdraví prospěšných látek. Jejich nejlepší použití je za studena, jelikož vysokými teplotami se většina vitaminů ztrácí.

I ke smažení se některé oleje hodí víc než jiné. Který olej tedy použít, chceme-li si dopřát lívance nebo třeba bramboráčky? Vysoké teploty při prudkém smažení a fritování snášejí z rostlinných tuků nejlépe ty pevné, jako jsou kokosový a palmový. Pro restování, dušení nebo krátkodobé smažení se hodí rafinované oleje jako řepkový, případně slunečnicový nebo olivový.

Pro studenou kuchyni je pak jako stvořený extra panenský olivový, za studena lisovaný chuťově neutrální řepkový nebo naopak výrazný makový, dýňový, sezamový, nebo lněný.

Některé za studena lisované oleje mohou být náchylnější ke kažení než jiné, je proto důležité dbát na jejich správné skladování. Například lněný olej vyžaduje pobyt v chladu a temnu. Kontaktu s přímým slunečním svitem zabraňují také tmavé lahvičky, do kterých se často stáčejí.

Nový rozměr salátů i pomazánek 

Některé netradiční za studena lisované oleje mají specifickou či výraznou chuť, jejich použití ve studené kuchyni je proto rozmanité.  Obsahují prospěšné látky, jako jsou vitamíny, antioxidanty, mononenasycené mastné kyseliny či esenciální nenasycené mastné kyseliny (omega-6). Se kterými se můžete setkat?

Je lepší olej lisovaný, nebo rafinovaný? Každý se hodí na trochu něco jiného

Je lepší olej lisovaný, nebo rafinovaný? Každý se hodí na trochu něco jiného

Více

Avokádový olej

Avokádo je tučné ovoce s bohatou výživovou hodnotou, kterou se pyšní i olej získaný z jeho dužiny. Lisuje se za studena. Chuť avokádového oleje je jemná s oříškovým nádechem, konzistencí připomíná tekutý med. 

Účinky pro zdraví:

  • bohatý zdroj minerálních látek (vápník, hořčík, železo, draslík, zinek a další) a vitaminů C, B, A, D, K, E
  • podporuje funkci mozku
  • působí jako antioxidant
  • podporuje správnou funkci kardiovaskulárního systému a centrální nervové soustavy
  • pomáhá při léčbě artritidy

Použití v kuchyni: Svou lahodnou chutí nepřebíjí ostatní ingredience a skvěle se hodí do salátů a pomazánek stejně jako samoté avokádo.

Dýňový olej

Olej získávaný ze semen tykve obecné, který se rovněž jako lisuje za studena. V chuti se opět setkáváme s oříškovým aroma, které je v případě dýňového oleje velmi výrazné. Barva oleje je tmavě zelená až tmavě červená, což je dáno obsahem přírodně se vyskytujících barviv chlorofylu a karotenoidů.

Účinky pro zdraví:

  • upravuje hladinu cholesterolu v krvi
  • podporuje funkci kardiovaskulárního systému
  • zrychluje metabolismus a je skvělým pomocníkem při redukci váhy
  • podporuje dobrý psychický stav a spánek
  • je bohatý na antioxidanty a podporuje detoxikaci organismu

Použití v kuchyni: Skvěle se hodí pro zpestření dýňové pomazánky a pokud vás jeho chuť chytne za srdce, rozhodně s ním nemusíte šetřit ani do salátů nebo si do něj namáčet kousky chleba.

Bylinkový olej s rozmarýnem

Bylinkový olej s rozmarýnem

Více

Makový olej

Výrazná chuť oleje vyráběného ze semínek máku setého výborně podpoří chuť zeleninových salátů a zároveň prospěje zdraví. Je znám již po staletí pro své léčivé účinky na lidský organismus. Používá se také v kosmetice.

Účinky pro zdraví:

  • Obsahuje vitamin E, vápník, hořčík a železo.
  • Pomáhá při léčbě osteoporózy.
  • Podporuje kvalitu vlasů a nehtů.

Použití v kuchyni: Výrazné a přesto jemné a příjemné aroma podpoří chuť a vyváženost letních salátů, hodí se též na marinování nebo při přípravě sladkých dezertů. 

Foto v textu: Miguel Á. Padriñán/Pexels

 

 

 

 

Obchod Apetit