Superpotraviny a takzvané potraviny budoucnosti si čím dál více získávají na popularitě. Pandemie koronaviru, ale také obavy o životní prostředí přivedly mnoho Čechů ke zdravější stravě. Které značky jsou nejpopulárnější? A proč Češi šílí po zdravých potravinách?
Podle reportáže serveru Seznam Zprávy je zdraví Čechů na sestupu. Vlivem pandemie koronaviru průměrná doba dožití, po letech stabilního růstu, klesla. U mužů o rok, u žen o 0,7-mého roku. Zavření posiloven, zákaz vycházení a stres zapříčinili, že u Čechů došlo k nárůstu případů nadváhy a obezity. Trpí jimi dokonce až 66% populace.
Češi nakupují zdravé potraviny
Podle vyhledávače slevových akcí a nabídek promo-codes Češi více vyhledávají zdravé a alternativní potraviny. Především bezlepkové a potraviny bez laktózy zažily v posledních letech svůj boom. Nejenom kvůli tomu, že například případy intolerance laktózy se za posledních dvacet let ztrojnásobily.
Snaha o zdravější životní styl, rostoucí potravinové intolerance, ale i módní vlny a ochrana životního prostředí, vedou Čechy ke zdravým potravinám. Velmi populární jsou například rostlinné alternativy mléčných výrobků, či ořechové pomazánky a másla. Podle údajů Promo-codes patří mezi nejpopulárnější obchody s těmito potravinami česká firma Natu. Podle jejich statistik Natu slevový kód za poslední rok vyhledávalo čtyřikrát více uživatelů, než v roce 2019.
Mana je populární mezi českými celebritami
Pravdpodobně jste již někdy slyšeli o jídlech v prášku, které se po přidání vody přemění v plnohodnotnou a praktickou potravinu. Jednoznačně nejpopulárnější český prodejce je společnost Moje mana.
Potvrzuje to i server Promo-codes. Dle jejich údajů slevový kupon Mana patří mezi nejpopulárnější vyhledávané termíny v kategorii Potraviny.
Propagovaná mnoha českými celebritami a influencery, jako je například Ben Cristovao, česká firma založená v roce 2014, si vydobyla své místo na trhu. Nejenom nápoje a prášky, ale i jejich rostlinné burgery si získaly na popularitě. V roce 2020 s ním dokonce získala ocenění Rostlinný produkt roku.
Alternativní potraviny jako jídlo budoucnosti
Produkty Mana již dnes můžeme najít ve většině českých supermarketů. Ale také další české značky Anapur, NeMléko, či zahraniční Huel patří mezi Čechy k oblíbeným a čím dál více se stávají mainstreamem. Zcela přírodní, šetrné k životnímu prostředí a udržitelné, vhodné i pro alergiky a lidi s intolerancí, s dlouhou dobou trvanlivosti. To jsou jen některé výhody, kterými se tato nutričně kompletní jídla pyšní. A se současnými snahami o udržitelnější potravinářský průmysl, jsou tyto výhody mnohem důležitější. Bez přehánění je tak můžeme označit za superpotraviny budoucnosti.
Superpotraviny najdete i v lese
Co jsou to vlastně ty superpotraviny? Z vědeckého hlediska takové označení neexistuje. Jedná se pouze o marketingové označení, obecně označující potraviny s vysokým obsahem zdraví prospěšných látek. Mezi nejčastěji takto označované potraviny patří především avokádo, chia semínka, quinoa, řasy, ale i například klasické české borůvky. Pro superpotraviny tedy do supermarketu nemusíte, najdete je třeba i v lese.