Kuchařky Apetit ČÍST ONLINE ČÍST KUCHAŘKY ONLINE DOPRAVA ZDARMA
Menu
Přihlašení
Uživatelské jméno
Heslo
Vyhlaste válku jarní únavě!

Vyhlaste válku jarní únavě!

Všichni netrpělivě očekáváme přichod jara, ale to čekání je únavné. Jsme ospalí, do ničeho se nám nechce a nejraději bychom někam zalezli a spali a spali. Jarní únava umí vzít vítr z plachet, dá se ale proti ní bojovat. Poradíme vám, jak na to! Nejde totiž o žádnou nemoc, je to jen přechodný pocit psychické a fyzické vyčerpanosti, která se objevuje při střídání dvou ročních období, zimy a jara, a může trvat několik týdnů. Máme pro vás několik rad, jak se opět cítit fit a svěží.
29. 3. 2009 | Autor: redakce Apetitu

Příčinou jarní únavy je totiž hlavně nedostatek vitaminů (především C, B a E) a částečně i nedostatek slunečního svitu. Ten totiž stimuluje v mozku tvorbu serotoninu, tzv. hormonu štěstí. Mohlo by se také říci, že naše tělo koncem zimy ještě ‚spí‘ a nezvládá přechod do rychlejšího ‚jarního‘ tempa. Proto nejsme dvakrát výkonní, jsme unavení a často i podráždění. Častěji bývají postiženy ženy a odhaduje se, že jarní únavou trpí přechodně každé jaro více než polovina populace.

Naordinujte si ovoce a zeleninu. Vyrazte k dobrému zelináři nebo ještě lépe na trh a nakupte si vše čerstvé. Do košíku přidejte i luštěniny nebo bylinky a zelené natě. Největší vzpruhou vám bude kiwi, brokolice, papája, citrusové plody, květák, špenát, brambory, rajčata či brusinky. Hlavním zdrojem vitaminu skupiny B jsou kvasnice, maso, sýry, celozrnné obiloviny (také jáhly), luštěniny, a ořechy.

Jezte vitaminy, choďte na procházky a přestaňte topit!

Proti únavě můžete bojovat i pohybem, ideální jsou vycházky do přírody a nenáročný sport. Doporučuje se též otužování a lidem, kteří zvláště trpí nedostatkem slunečního svitu, může pomoci krátkodobý pobyt v soláriu či použití biolamp. „Někdy je dobré s jarní únavou příliš nebojovat a přizpůsobit se pomalejšímu tempu, více než doplňky stravy nám může pomoci vyrazit ven a nechat se sluncem jednoduše ‚dobít‘,“ říká praktická lékařka MUDr. Jarmilu Halová z www.babyonline.cz a dodává: „Únava může být příznakem řady zdravotních problémů, od ‚běžné‘ přepracovanosti či nadbytku stresu po depresi či jiné závažné onemocnění. Jednou z nejčastějších příčin bývá chudokrevnost (anémie) či poruchy štítné žlázy. Návštěvu lékaře určitě neodkládejte při únavě trvající více než šest týdnů. Pokud je únava spojena s horečkou, hubnutím či nevolnostmi, navštivte lékaře ihned.“

Myslete i na kvalitní spánek. Dodržujte spánkový režim a večer před spaním nejezte tučná jídla, nepijte větší množství alkoholu či kofeinové nápoje, nekuřte. Usínání může usnadnit krátká procházka na čerstvém vzduchu, teplá koupel, sklenice teplého mléka. Pamatujte i na to, že na spaní je lepší chlad, proto nespěte v přetopené místnosti!

Přidat komentář