Přestože to vypadá, že krize zasáhla hlavně nižší vrstvy, výjimky existují. Jednou z nich je i světoznámý šéfkuchař Gordon Ramsay, který nedávno zavřel svoji pražskou restauraci Maze. Podle britských médií se známý Skot dostal do vážných finančních problémů a byl donucen zavřít část svého restauračního impéria.
„Krize dopadne na každého a Ramsay není výjimkou,“ citoval deník Daily Mail jeden ze zdrojů obeznámených se situací daných restaurací. List připomněl, že kromě již zavřených restaurací – pražské Maze a hollywoodské Sunset Strip – se s problémy potýkají i jeho londýnské restaurace. Podnik ověnčený Michelinovou hvězdou La Noisette v hotelu Jumeirah Carlton Tower je nyní rovněž zavřený stejně jako další věhlasný podnik Petrus, kde bankéři neváhali dát za jídlo i 44 tisíc liber.
Očekává se, že celkem ukončí svůj provoz polovina z dvaceti restaurací v USA a 12 z 22 podniků ve Velké Británii. Růst návštěvnosti amerických restaurací totiž loni prudce zpomalil a počet hostů byl nejnižší od recese v období let 2002 až 2003. Podle zprávy výzkumné společnosti NPD o trendech spotřebitelů ve stravování za rok do konce listopadu 2008 návštěvnost stoupla jen o 0,2 procenta na 61,5 miliardy návštěv. Výdaje spotřebitelů v restauracích ve stejné době vzrostly o dvě procenta na 390 miliard dolarů (8,5 bilionu Kč).
High class večeře jsou out, teď letí fastfood snídaně a obědy
Recese a masivní propouštění snížily výdaje spotřebitelů za některé vedlejší zboží a služby. K loňskému růstu nejvíce přispěly různé propagační akce některých řetězců a růst zájmu o snídaně a obědy v podnicích rychlého občerstvení. „Navzdory mimořádně slabým ekonomickým podmínkám v uplynulém roce, odvětví restaurací jako celek zvládlo po většinu roku udržet hlavu nad vodou," uvedl hlavní analytik potravinářské divize NPD Harry Balzer. „Nevěřím, že spotřebitelé, bez ohledu na stav hospodářství, zcela přestanou chodit do restaurací, jejich výběr však bude jiný – více budou uvažovat o cenách," uvedl Balzer. Podle něj se bude letos dařit hlavně řetězcům rychlého občerstvení a restauracím s nabídkou levnějších jídel, některé firmy však musejí počítat s tím, že z trhu odejdou.
Podniky rychlého občerstvení mají na americkém trhu podíl 77 procent. V loňském roce sice růst návštěvnosti fastfoodů zpomalil, i tak si však tyto restaurace vedly lépe než běžné restaurace s obsluhou. Návštěvnost podniků rychlého občerstvení jako McDonald's se zvýšila o jedno procento, zatímco v restauracích střední cenové kategorie s obsluhou se snížila o dvě procenta.
Počet návštěv restaurací během obědů se v USA proti roku 2007 zvýšil. Také zájem o restaurace v době snídaní rostl, avšak mnohem pomaleji než v roce 2007. Zájem o večeře však klesl.