Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Svatomartinské není kopie beaujolais nouveau

Svatomartinské není kopie beaujolais nouveau
sdílet:

Svátek svatého Martina každý rok ohlašuje příchod zimy, jak o tom svědčí známá pranostika o bílém koni. S Martinem však nepřichází jen první sníh, je to také den otevření prvních lahví vína z letošní úrody, tzv. svatomartinského. Jde o vzkříšení staré tradice, nebo jen kopírování slavného beaujolais nouveau?

Oslavy provázející nový ročník vín není žádnou novinkou posledních let, jak by se snad mohlo zdát. Již z dob císaře Josefa II. je známa tradice začínat na svatého Martina s chutnáním nového mladého vína.

Přesto je svatomartinské často nesprávně připodobňováno k francouzskému beaujolais nouveau. K tomu přispěly zejména dvě skutečnosti. V 50.–80. letech 20. století upadla tradice svatomartinského vína u nás obecně trochu v zapomnění, a než se vinaři začátkem 90. let stačili rozkoukat, ovládla trh s víny dravá francouzská kampaň s beaujolais nouveau, rozběhnutá po celém světě. Lidé vnímali vstup mladého vína z Francie jako novinku, která u nás nebyla, a na vlastní tradice ochutnávání výborných mladých vín pozapomněli.

S myšlenkou vzkřísit tradici chutnání mladých vín si začátkem devadesátých let začala pohrávat vinařská společnost Vinné sklepy Valtice, a. s., která tak přispěla k její renesanci. „Věděli jsme, že s kvalitou vína nebude problém konkurovat francouzskému beaujolais. Daleko větším problémem bylo, jak mladé víno dostat do většího povědomí českých konzumentů i vinařů. I když jsme se spojili s dalšími dvěma významnými a kvalitními vinařstvími Znovínem Znojmo a Vínem Mikulov, pořád to ještě nebylo ono,“ vzpomíná na nelehké začátky ředitel společnosti Vinné sklepy Valtice, David Šťastný. Cílem vinařů tedy bylo najít společnou jednotící známku pro všechny české a moravské vinaře a znovu oživit zapomenutou vinařskou tradici.

A zrodilo se svatomartinské

A tak v roce 2005 čeští a moravští vinaři nabídli poprvé na náš trh mladá vína různých odrůd pod jednotnou známkou Svatomartinské víno, kterou koupil Vinařský fond ČR. Svatomartinská vína mají na etiketě a tzv. termokapsli na hrdle lahve jednotné logo – svatého Martina na koni. Udělení této známky podléhá přísným pravidlům. Každé mladé víno, které chce být označené jako svatomartinské, musí projít odbornou komisí Vinařského fondu ČR, která rozhodne, zda víno kvalitativně odpovídá, nebo ne.

Známkou Svatomartinské se označují pouze vína domácího původu, máte tedy jistotu, že pijete víno z Moravy. Na rozdíl od Francouzů je naše nabídka mladých vín mnohem pestřejší a svatomartinské víno je  vyráběno z více odrůd, a to jak červených (Modrý Portugal a Svatovavřinecké) a bílých (Veltlínské červené rané a Müller Thurgau), tak i růžových.

Skryt pre seznam

Související články

Autor: Redakce Apetit

Apetit magazín

Obchod Apetit

Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč