Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Petr Hanzel: Nakupování bez obalu je hudbou budoucnosti

Petr Hanzel: Nakupování bez obalu je hudbou budoucnosti
sdílet:

Petr Hanzel je spoluzakladatel neziskové organizace Bezobalu. „Jsme lidé, kteří chtějí šířit myšlenku, jak předcházet vzniku odpadu, jak jej minimalizovat.“ Ta se věnuje se osvětovým akcím, školení a zároveň otevřela dva obchody, kde si nakoupíte od drogerie po potraviny naprosto bez obalu.

Co vás přivedlo k tomu, založit projekt Bezobalu?
Bylo mi okolo třicítky, když jsem se vrátil ze zahraničních studií, kde jsem si rozšířil obzory. S kamarády jsme proto začali hledat způsoby, jak upozorňovat na problém plýtvání jídlem a velkého množství odpadků, které společnost produkuje. Tak vznikl projekt Zachraň jídlo a Bezobalu.

A co bylo dál?
Následovalo několik cest do zahraničí, kde jsme se učili, jak se to dělá venku. Inspirací se nám stal obchod v Londýně Unpackaged, který byl průkopníkem novodobého bezobalového prodeje.

Je nějaký případ plýtvání, který vás šokoval?
Jako jeden příklad za všechny bych mohl jmenovat to, jak mě už za dob, kdy jsem studoval v Itálii, která je proslavená skvělým jídlem a neméně vznešeným stolováním, překvapilo, že naprostou většinu se tyto delikatesy často servírují nadává do plastovém nádobí na jedno použití. To mi vůbec nešlo dohromady s pověstnou italskou vysokou úrovní gastronomie, důrazem na kvalitu a lokálnost surovin. To úžasné jídlo pak dají na plastové talíře, které po jednom použití vyhodí. Od tohoto momentu se to začalo nabalovat, krystalizovat.

Kolik máte v současné době obchodů, které prodávají potraviny bez obalu?
Aktuálně máme dva obchody a oba dva v Praze. A sledujeme, že se o nich čím dál více mluví, lidé se více zajímají.

Víte o nějakých podobných obchodech, které fungují na stejném principu?
Ano, určitě. V Čechách už jde o poměrně rozšířený trend, na Slovensku se teprve pomalu probouzí k životu, , fungují tam první tři obchody a jeden další zrovna vznikáco já vím, v současné době tak funguje snad jen bezodpadový e-shop. V  Čechách Česku jich už je poměrně hodněv řádu desítek, za poslední rok jich vzniklo několik hodně na Moravě. Pokud by vás zajímal seznam bezodpadových a bezobalových obchodů/trhů na území Čech, můžete si je vyhledat na bezodpadové mapě Reduca: https://mapa.reduca.cz/.

Co nejvíce lidé v Bezobalu nakupují?
Určitě jde o ořechy, semínka, vločky, luštěniny. Nedávno jsme ale otevřeli i druhý obchod, kde máme i čerstvé potraviny, drogerii a kosmetiku, tak předpokládám, že se tento trend taky brzy promění.

Víte vůbec, kolik běžná česká domácnost vyprodukuje odpadu?
Momentálně je to asi kilo na den, vychází to zhruba na 340 kilogramů odpadu na rok na člověka. Průměrná česká rodina vytvoří tak 1,4 tuny odpadu ročně.

Co byste si přál?
Přál bych si, aby se o problému zanášení světa odpadky mluvilo hodně na školách. Aby už ti mladí lidé začali trochu přemýšlet nad tím, jak moc svým chováním můžou ovlivnit svět, aby o tom přemýšleli v širším spotřebitelském rozměru a nebrali vše jako samozřejmost. Spotřebitelská gramotnost je nesmírně důležitá.

Související články

Autor: Eva Dvořáková

Apetit magazín

AD
Pohled do kuchyně Dubaje: Čtyři restaurace, které určují směr
  • Zajímavosti

Pohled do kuchyně Dubaje: Čtyři restaurace, které určují směr

Dubaj je město, které se může pochlubit nekonečnou paletou gastronomických zážitků. V tomto článku se zaměříme na čtyři restaurace, které představují unikátní aspekty dubajské kulinářské scény a nabízejí jedinečné koncepty a hluboké...

Obchod Apetit

Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč