Kuchařky Apetit ČÍST ONLINE ČÍST KUCHAŘKY ONLINE DOPRAVA ZDARMA
Menu
Přihlašení
Uživatelské jméno
Heslo
Zelenina pro chladné období

Zelenina pro chladné období

Na studené saláty je samozřejmě ještě čas, ale i k únoru patří zelenina. Zkuste naše recepty, odlehčíte jídelníčku a dodáte tělu zdraví prospěšné látky.
8. 2. 2010 | Autor: redakce Apetitu
Červená řepa

Řepa vypadá obyčejně a kvůli neblahým dětským vzpomínkám mnohých z nás je neprávem opovrhovaná. Přitom je doslova napěchovaná zdraví prospěšnými látkami. Obsahuje například mnoho pektinu, barviva působícího proti vysokému tlaku, draslíku a hořčíku. V řepě je také hodně železa, mědi, jódu, manganu, najdeme v ní i fluor, kobalt, lithium a vanad.

Jak řepu zpracovat

Tradičně se v našich krajích řepa zpracovává hlavně na sladkokyselý způsob. Můžete ji také dusit jako přílohu k masu anebo zapéct, třeba s česnekem.  A určitě si v tomto období připravte boršč, ať už s masem,  nebo bez něj.

Jak s řepou zacházet

Šťávu při vaření nebo pečení nejlépe zachováte, když necháte řepě slupku, lístky a kořínek. Saláty s řepou lépe chutnají s voňavým octem jako je balsamico nebo jablečný. Koření jako bobkový list, nové koření, hřebíček, tymián, kopr, ale i česnek a citrusová šťáva i kůra se s řepou přímo milují.
Vaření nezničí zářivou barvu, když do vody přidáte lžíci běžného octa, zlepší i chuť. Listy řepy můžete připravit stejně jako špenát. Loupání provádějte nejlépe v gumových rukavicích, skvrny na rukou odstraníte vlhkou solí a citronovou šťávou, prkénka vyčistíte jen roztokem sava.

Kapusta

Další ze super zdravých darů přírody je kapusta. Kapusta obsahuje velký podíl vitaminu C, betakaroten, pyridoxin, vitamin K, E,    fosfor, vápník, železo a selen. Příznivě ovlivňuje trávicí soustavu, srdce, cévy a imunitní systém. Je pomocníkem při zácpě a zmenšuje riziko rakoviny tlustého střeva.


Francouzská a belgická kuchyně kapustu miluje, a hlavně ji umí připravit tak, že se po ní jen zapráší. Kapustu raději neduste příliš dlouho, ať se z ní nestane hnědá mazlavá kaše. Krátce ji můžete povařit v páře anebo ji zkuste podrobit čínské úpravě – krátkému smažení za občasného míchání. Zkřehne, ale zachová si osobitost.

Jemně nakrájené kapustičky můžete jíst i zasyrova v nejrůznějších salátech. Udělejte si pikantní zasmahnuté kapustičky, krémovou kapustovou polévku anebo eintopf s kapustou a uzeným masem. 

                         
Čekanka

Čekanka báječně reguluje činnost trávicí a krevní soustavy. Kromě toho v ní najdete větší množství minerálních látek. Povzbuzuje chuť k jídlu, působí mírně projímavě a močopudně. Přidává se do sladkokyselých salátů, dusí se na másle nebo zadělává na smetaně.

Pozor na světlo

Křehké lístky čekanky výrazně zhořknou, když je vystavíte světlu. Proto se pěstují pod ochrannou vyšší vrstvou půdy a různých krytů, do obchodu přicházejí zabalené v tmavém papíru. Čekanka se dá jíst i zasyrova, ale můžete ji i vařit nebo zapékat. Čekanka obsahuje látku cholin, která snižuje hladinu cukru v krvi.

Zkuste čekanku s pršutem a greamolatou čekanku s pršutem a greamolatou , opečenou čekanku s rozpuštěným sýrem  nebo ji zapečte s kuřetem a hořčičnou omáčkou.  

Celer

Celer má několik druhů. Potkat se můžeme nejčastěji s řapíkatým celerem, listovým a hlíznatým. Celer posiluje chuť k jídlu, funkci žaludku, působí regeneračně na složení krve, proti horečkám, močopudně a detoxikačně. Tepelná úprava zjemní chuť celeru i pro ty, kteří nepatří mezi jeho fanoušky.

Zkuste zajímavou kombinaci lososa s celerovým pyré  nebo celerovo-bramborový gratin
REKLAMA

Přidat komentář