Kuchařky Apetit ČÍST ONLINE ČÍST KUCHAŘKY ONLINE DOPRAVA ZDARMA
Menu
Přihlašení
Uživatelské jméno
Heslo
Info ikona
KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Tajemství japonské dlouhověkosti? Objevte sílu fermentovaných potravin

Kouzlu fermentovaných potravin propadly již před sty let národy celého světa - u nás nakládáme okurky, v Německu zelí, v Koreji kimchi a v Japonsku milují miso pastu, sójovou omáčku a saké. Není divu, když jsou fermentované potraviny tak dobré, univerzálně použitelné a zdraví prospěšné!
23.3.2021 | Autor: Komerční prezentace

Japonci jsou si toho vědomi a fermentované potraviny jedí dennodenně. Podle odborníků jsou i proto jedním z nejzdravějších národů světa. Důkazem jsou třeba obyvatelé ostrova Okinawa, kde žije nejvíc stoletých lidí na obyvatele. Tajemství jejich dlouhověkosti v podobě miso pasty, sójové omáčky, rýžového vína nebo třeba shiokoji můžeme přirozeně zařadit i do naší kuchyně.

Představují přirozený zdroj probiotik, které ocení hlavně vaše zažívání a trávení. Díky fermentaci obsahují větší množství vitamínů než čerstvé potraviny a vařit s nimi je jednodušší, než se může zdát. Mají široké využití v teplé i studené kuchyni, od dresinku, přes polévky až po pečené maso. Navíc vám v lednici vydrží měsíce až roky po otevření a použijete je jednoduše tehdy, kdy na ně máte chuť.

Které potraviny se vyplatí zařadit do jídelníčku?

 

Miso pasta

Miso je fermentovaná pasta z obilovin (rýže, ječmen), luštěnin (sója, cizrna, hrách, fazole) a soli. Existuje mnoho obměn, které se liší v použitých surovinách a intenzitě chuti, avšak její podstata tkví v její jednoduchosti - nepatří do ní nic než právě obilí, luštěniny, sůl a práce mikrobů. Miso pasta totiž může fermentovat od několika týdnů až po několik let. Z misa můžete dělat zálivky do salátu, přimíchat jej do vývaru, dochutit s ním zeleninová jídla i masa.  Sladké světlé varianty se hodí i do dezertů - zmrzlin, palačinek nebo cukrářských výrobků.

Sójová omáčka

Ve složení kvalitní sójové omáčky hledejte jen sójové boby, sůl, vodu a pšenici - jen tyto suroviny obsahuje opravdová shoyu. Pokud hledáte bezlepkovou variantu, vyzkoušejte tamari, která je v podstatě vedlejším a velmi ceněným produktem při výrobě miso pasty.

Shiokoji

Pokud rádi vaříte maso a ryby, shiokoji udělá zázraky. Jde o marinádu z fermentované (plísní koji nasladované) rýže, soli a vody, která jídlu dodá sladko-slaný a lahodný umami nádech a změkčí jej, ať už budete marinovat pár hodin nebo celou noc. Celý svět, včetně samotného Japonska, nyní objevuje toto jednoduché ochucovadlo a jeho neuvěřitelně širokou paletu použití.

Mirin

Sladké rýžové víno, které se na rozdíl od saké používá zásadně jen jako součást jídla. Používá se tam, kde je třeba nahradit sójovou omáčku a cukr, třeba do omáček, pod maso nebo k rybám, kdy chcete zjemnit typické rybí aroma.

Zkuste třeba čtvrthodinovou polévku s miso pastou

 

Ve 250 ml vývaru krátce povařte sezónní zeleninu, aby lehce změkla, ale byla stále křupavá. Pro vydatnější verzi přidejte houby, tofu nebo třeba kousky lososa. Odstavte z ohně a vmíchejte lžíci miso pasty. Miso nevařte, ztratilo by své cenné živiny.

Japonské fermentované potraviny zakoupíte ve specializovaných obchodech nebo online na Takofoods.cz a CountryLife.cz.

 

 

Přidat komentář