Kuchařky Apetit ČÍST ONLINE ČÍST KUCHAŘKY ONLINE DOPRAVA ZDARMA
Menu
Přihlašení
Uživatelské jméno
Heslo

Obsah vitaminů a minerálů v našich potravinách rapidně klesá

„Jedno jablko denně zahání lékaře.“ To platilo možná dřív. Pokud nechceme výživově strádat, musíme buď více a kvalitněji jíst, či doplňovat vitaminy a minerály z doplňkových zdrojů.
17. 5. 2018 | Autor: redakce Apetitu

Poznáme to i na chuti. Dříve chutnalo všechno tak nějak výrazněji, intenzivněji, víc. Ředkvičky byly ostře štiplavé, jablka šťavnatá, po snědení několika rajčat měl člověk až spálené patro, mrkev barvila dlaně na oranžovo. Dnes? Ředkvičky jsou mdlé, jablka moučnatá a rajče chutná jako třikrát vyvařené. Jako by během pár desítek let ta chuť z našich potravin vymizela. Zdá se nám to, nebo jde o krutou realitu?

Méně výživné než kdysi

„Nejde jen o nějaký výmysl, chuťový dojem se bohužel potvrzuje i vědecky. Pomeranče obsahují už jen osminu vitaminu C než před padesáti lety. Z brokolice čerpáme dokonce o 80 % méně mědi a zinku a rajčata přišla o čtvrtinu obsahu vápníku. Pšenice ztratila za posledních sto padesát let až polovinu svých minerálních látek,“ upozorňuje Kateřina Wackermannová z webu Patalie.cz.

Dodává také, že vědci obecně informují o ztrátě 5–40 % minerálních látek v ovoci a zelenině. Tento trend se projevuje i u bílkovin, pro stejný obsah proteinů musí kulturista sníst o třetinu kuřete víc. Zatímco obsah tuku se bohužel zdvojnásobil. To je jedním z důvodů, proč západní společnost trpí čím dál více obezitou, zatímco dle nutričních specialistů jsou i tlouštíci podvyživení.

Dobré neuspěcháš

Již léta se mluví o „vydojenosti“ našich půd intenzivním zemědělstvím. Rostliny čerpají živiny z půdy, ovšem kde nic není, ani řepa nebere. Intenzivní hnojení a zalévání sice vedou k vyšší výnosnosti, ovšem rostliny nedokážou držet krok s rychlým růstem a během tak krátké doby nasát či vyprodukovat potřebné živiny. Cílené pěstování druhů ovoce a zeleniny, které rostou rychleji, jsou odolnější vůči škůdcům a přizpůsobivé klimatickým změnám, rovněž vedlo ke genetické nedostatečnosti v této oblasti.

Abychom nesvalovali vinu pouze na ziskuchtivé farmáře, musíme si uvědomit, že to my, konzumenti, jsme radši sáhli po levnějších, ovšem „vyhoněných“ potravinách. Situace se bude zlepšovat pouze podporou ekologického zemědělství, které správnou volbou pěstovaných odrůd podporuje udržitelnost živin v půdě.

Doplňky výživy = ano, nebo ne?

S úbytkem přirozených zdrojů vitaminů a minerálů kvete obchod s doplňky stravy.

Ale je to, co se dnes děje, opravdu pokyn k naběhnutí do nejbližšího fitness obchodu a vykoupení doplňků výživy od argininu po zinek? „Záleží na vašem způsobu stravování. Zdravý jedinec, který jí čerstvou a pestrou stravu, bude i přes snížený obsah látek stále dobře vyživen. Pokud ovšem pravidelně jíte prefabrikované potraviny a vynecháváte čerstvou stravu, zaděláváte si na problém,“ radí Kateřina Wackermannová.

Pár rychlých rad na závěr

Nebojte. Jíst zdravě je ve finále snazší, než se vám všichni snaží namluvit. Vaše vlastní tělo a pud sebezáchovy vám napovědí. Zde pár tipů na zlepšení vašeho života i naší společné budoucnosti:

* Jezte zeleninu i ovoce a jezte jich hodně. Sice jsme si řekli, že obsahují méně živin než dříve, ovšem stále je obsahují.

* Doplňujte to o další výživově kvalitní potraviny: obiloviny, ořechy, semena a zdroje bílkovin.

* Kupujte pokud možno čerstvé a nezpracované potraviny. Čím zpracovanější, tím více živin ztrácejí.

* Doplňky výživy nic nezkazíte, ovšem nestavte na nich svou stravovací filozofii.

* Sáhněte po produktech ekologického zemědělství. To se snaží o co nejvyšší obsah živin a co nejlepší udržitelnost naší půdy.

REKLAMA

Přidat komentář