„Nárůst spotřeby fair trade produktů v České republice je velmi rychlý, od roku 2005 se zvýšil o 1600 procent,“ říká předseda Asociace pro fair trade Jiří Hejkrlík. Zvyšuje se také množství míst, kde je možné výrobky označené logem Fairtrade zakoupit.
Přesun nákupů ze specializovaných prodejen do řetězců
Nejvíce výrobků fair frade nakoupili vloni Češi shodně v prodejnách biopotravin a zdravé výživy a maloobchodních řetězcích, obě místa mají stejný podíl 28 procent.
Zatímco na začátku roku 2009 výrobky fair trade nabízela jen dm drogerie (16 výrobků) a Marks & Spencer (20 výrobků), na konci roku to již kromě zmíněných byly také Globus (8 výrobků), Makro a Tesco (2 výrobky). V prosinci 2009 navíc pražské hypermarkety Interspar zařadily do nabídky 36 potravin se známkou Fairtrade.
Podle šetření provedeného agenturou NMS se už s výrobky označenými známkou Fairtrade setkalo celkem 43 procent Čechů. Čtvrtina z dotazovaných potom tyto výrobky nakupuje občas nebo výjimečně a tři procenta je zařadily do pravidelné spotřeby.
Spotřeba produktů fair trade se vloni zvýšila o 22 procent
Maloobchodní obrat s produkty fair trade dosáhl v roce 2009 v České
republice 50 milionů korun. To je o 22 procent více než v roce 2008.
Vyplývá to z průzkumu, který provedly agentura Green marketing
a Asociace pro fair trade.