Nepostradatelný hořčík - v jakých potravinách ho najdeme?

tetiana-bykovets
ZDROJ: tetiana-bykovets
sdílet:
Naše tělo potřebuje kromě základních živin jako jsou sacharidy, bílkoviny a tuky, také minerály. Jedním z nich je hořčík, pro naše tělo nepostradatelný minerál, kterého však často máme nedostatek. Proč je pro nás hořčík tolik důležitý a v jakých potravinách ho můžeme najít?

Hořčík pro činnost nervů a svalů

Hořčík, známý také pod názvem magnézium, je minerál, který patří k nejdůležitějším a nezastupitelným prvkům v našem těle. Podílí se totiž na asi třech stovkách reakcí v našem organismu, z nichž nejdůležitější jsou enzymatické reakce, které produkují energii v těle. Hořčík tak přispívá ke:

  • snížení míry únavy a vyčerpání
  • správné činnosti nervové soustavy
  • správné činnosti svalů
  • udržení ideálního stavu zubů a kostí
  • udržení dobrého stavu oběhového systému
  • správnému krevnímu tlaku
  • prevenci infarktu

Lékárnička z louky

Lékárnička z louky

Více

Proč trpíme nedostatkem hořčíku?

Podle studií trpí nedostatkem hořčíku až 1/3 české populace. Jak je to ale možné, když hořčík obsahuje spoustu potravin? Zde jsou tři hlavní důvody:

  • Intenzivní zemědělství – rostliny hořčík vstřebávají z půdy, ve které je ho poslední dobou nedostatek. Na vině je právě intenzivní zemědělství. V důsledku toho pak potraviny, které konzumujeme, nejsou bohaté na hořčík tak, jak by měly.
  • Nízká vstřebatelnost – na vině je také poměrně nízká vstřebatelnost hořčíku. Naše tělo je schopné využít jen kolem 30 % hořčíku obsaženého v potravinách.
  • Zvýšená spotřeba hořčíku – poslední příčinou jsou také situace, při kterých náš organismus spotřebovává více hořčíku, než je obvyklé. Řadí se sem například zvýšená fyzická aktivita, zvýšená konzumace živočišných tuků, bílkovin, sladkostí, výrobků z bílé mouky nebo alkoholu, dále dochází k vyšší spotřebě hořčíku u lidí trpících stresem, diabetem nebo u těhotných žen.

Obsah vitaminů a minerálů v našich potravinách rapidně klesá

Obsah vitaminů a minerálů v našich potravinách rapidně klesá

Více

Co způsobuje nedostatek hořčíku?

Dlouhodobý nedostatek hořčíku může způsobit vážná onemocnění žlučníku, střev, negativně ovlivňuje imunitu, srážlivost krve a nervový systém. Jak ale zjistit, že trpíte nedostatkem hořčíku? Připravili jsme pro vás seznam nejčastějších symptomů. Pokud se u vás některý z nich objevuje, určitě situaci nepodceňujte:

  • nechutenství
  • únava, slabost, nespavost
  • bolest hlavy
  • stres, podrážděnost
  • svalové křeče, brnění končetin
  • bušení srdce
  • lámavost nehtů, vypadávání vlasů
  • hemoroidy

Zatočte s jarní únavou pomocí správných potravin

Zatočte s jarní únavou pomocí správných potravin

Více

Kde najdeme hořčík?

Hořčík nejlépe doplníte z potravin, které tento minerál obsahují. Denní doporučená dávka je 300 mg/den, vyšší je u například u kojících žen, a to až 500 mg/den.

  • Ovoce – nejvíce hořčíku najdete v datlích, banánech, pomerančích nebo třeba sušených meruňkách
  • Zelenina – hořčík je obsažen především v tmavé listové zelenině – kapusta, špenát, brokolice
  • Luštěniny – mezi luštěniny bohaté na hořčík se řadí vařená čočka a hrách
  • Ořechy – hořčík získáte také z mandlí, kešu ořechů nebo piniových semínek
  • Maso a ryby – pro doplnění hořčíku si dopřejte tuňáka, candáta nebo kuřecí prsa
  • Kakao – kvalitní kakao je jedním z nejlepších zdrojů hořčíku. Milovníci hořké čokolády, radujte se!
  • Nápoje – potěšíme i milovníky vína, protože hořčík je obsažen i v červeném víně

Sandra al rosmarino (candát na rozmarýnu)

Sandra al rosmarino (candát na rozmarýnu)

Více

Obchod Apetit