„Ať už se to týká přípravy svačin nebo jakékoliv jiné aktivity, máme pocit, že celkem dobře funguje přenést na děti zodpovědnost, a to už v tom nejmladším věku,“ myslí si několikanásobné maminky Pavlína Mähringová a Veronika Břicháčková. „Zkuste se jich zeptat na názor a umožnit jim dělat drobná rozhodnutí. Nechte je například vybrat recept v kuchařce, zapojit je do nákupu surovin i následné přípravy pokrmu. To vše jsou maličkosti, které dokáží dělat divy. Děti mají rády pocit, že mohou něco ve svém životě ovlivnit,“ přibližují svou zkušenost Pavlína s Veronikou, autorky Velké svačinkové bichle, ve které najdete 190 inspirativních svačin na každý školní den.
Se zapojováním potomků do přípravy jídla můžete začít už u nejmenších dětí. „Dceři vždycky nachystám jednotlivé suroviny – pečivo, sýr, na plátky nakrájenou zeleninu – a nechám ji, aby si sendvič obložila sama,“ říká Lenka Baert, maminka dvouleté Isabel. „Nevadí, že část jídla zůstane ‚rozblemclá‘ na stole. Malou to baví, vždy jí chutná a připravit si jídlo považuje za naprosto samozřejmé. Je přece velká holka,“ doplňuje s úsměvem Lenka. Podobně můžete pomoci i školákům se svačinou: v lednici mohou mít připravené na plátky nakrájenou zeleninu, sýr, pomazánku... jejich úkolem pak je dát celou skládačku dohromady a nakonec ji sníst.
Co se v mládí naučíš
Každý malý tvor se učí nápodobou. Když dítě dostane příležitost si svou dobrotu připravit, začne se rychle ve svých dovednostech zlepšovat. Pokud mu každé ráno přistane svačinka až do školní aktovky, jen stěží k jídlu a jeho přípravě získá vztah. Nebojte se potomky přitáhnout do kuchyně. Vaření jim nabídněte jako hru.
Zpočátku vám děti mohou jen koukat přes rameno, většinou je ale velmi rychle začne lákat se k vám přidat. Naučte je rozpoznávat různé suroviny a vysvětlete jim, jak zapínat a vypínat některé spotřebiče, jak bezpečně zacházet s nožem, míchat, šlehat i válet, ale také že k práci v kuchyni patří i úklid a průběžné odklízení špinavého nádobí.
Zvykejte je také na rozmanitá jídla a postupně svačinkový repertoár rozšiřujte. „Horkým tématem jsou některé neoblíbené potraviny a jak je dostat do jídelníčku dětí. Dobře funguje například jejich netradiční úprava, např. avokádo jako sladké smoothie, nebo je připravit v nějaké vizuálně příjemné variantě. Děti si tak postupně mohou najít cestu právě k potravinám, které by jinak jíst odmítaly,“ přidávají další ze svých svačinkových tipů Pavlína Mähringová a Veronika Břicháčková.