Z údajů průzkumu vyplývá, že 83 % Čechů pije víno občas. Jen necelá pětina ho pije pravidelně, tedy jednou týdně nebo častěji. Když už si však Češi víno dají, vypijí nejčastěji dvě skleničky. Jaký druh vína se u nás nejčastěji pije?
Výzkum společně realizovaly agentury Nielsen a ResSOLUTION Group. Proběhl metodou online sběru na vzorku pětistovky respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 18 let.
- Z druhů vína vede bílé, a to převážně tiché.
- Z pohledu sladkosti dává většina konzumentů přednost sušším vínům.
- Nejobvyklejším místem k nákupu láhve vína je supermarket, hned na druhém místě jsou specializované kamenné obchody.
Víno pijí téměř všichni
Dospělých, kteří vůbec nepijí víno, je momentálně v české online populaci 17 %. Nejvyšší procento jich je mezi 18–34letými, a to 21 %. Na opačném konci spektra jsou ti, kteří si víno dopřávají denně, a těch jsou u nás pouhá 4 %.
- Dalších 14 % ho pije alespoň jednou týdně. O něco více než dvě pětiny dotázaných si víno dají méně často a skoro čtvrtina se řadí pouze k příležitostným konzumentům.
Kolik vína vypijeme?
Zajímavé výsledky přináší otázka zaměřená na množství konzumovaného vína. Když už si Češi víno dají, tak nejčastěji dvě skleničky – odpovědělo tak 46 % konzumentů.
- Skoro třetina přiznala, že obvykle vypije tři a více skleniček (přesněji 22 % vypije tři, 10 % pak více).
- O něco větší „pijani“ jsou – co se týče množství – muži: 37 % z nich si obvykle dá 3 skleničky a více (žen je ve stejné kategorii 27 %).
- Ženy si zase ve větší míře než muži dají mezi jednou a dvěma skleničkami (73 % oproti 63 % mužů). Maximálně jednu skleničku vypije o něco více než pětina.
Výsledky výzkumu doplňují data monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen, dle kterých byla (z pohledu ceníkových cen) inzerce v kategorii vín tradičně nejsilnější v závěru roku. Objem reklamy celého segmentu v roce 2022 dosáhl téměř 344 milionů korun.
Zdroj: Nielsen, ResSOLUTION Group, Eliška Morochovičová (Communication Manager)