Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Od hovězího vývaru k ovocné kapsičce. Čím mámy krmily své děti před sto lety?

Dětská výživa
ZDROJ: hui sang / Unsplash
sdílet:

Dětská výživa jak ji známe dnes, tedy jednoduše dostupná v každém supermarketu, je v kontextu dějin poměrně novým vynálezem. Kdo se podílel na jejím vzniku a jak se za přibližně století své existence změnila?

Nejmenší dostávali to samé, co nemocní

Historii dětské výživy se podrobně věnuje americká profesorka a historička jídla Amy Bentley v knize Inventing Baby Food: Taste, Health, and the Industrialization of the American Diet z roku 2014 (do češtiny zatím nebyla přeložena). Ta v rozhovoru pro časopis The Atlantic prozradila, že ve Spojených státech přibližně do roku 1880 dětská výživa vůbec neexistovala.

  • Dětem se podávala stejná strava jako nemocným lidem – pšeničná kaše, hovězí vývar a také nadrobno nasekané kousky hovězího, pšenice a hovězí maso totiž byly považovány za potraviny, které dodávají sílu.
  • Tuto stravu děti dostávaly od devátého až dvanáctého měsíce věku, tedy později, než se první příkrmy podávají dětem dnes.
  • Dále se výrazně nedoporučovalo kojence a batolata do dvou let krmit ovocem a zeleninou třeba i proto, že společnost znepokojovaly jejich projímavé účinky. S objevem vitamínů a jejich důležitosti pro dospělé i děti se však tento trend na počátku 20. století změnil.

20. léta 19. století: Zrod první dětské výživy v Americe

Člověkem, který vyrobil první konzervovanou dětskou výživu, byl Harold H. Clapp z Rochesteru ve státě New York. Své nemocné dceři totiž uvařil hovězí vývar se zeleninou a obilnými zrny. A když se jí udělalo lépe, lidé v okolí chtěli na tuto „léčivou polévku“ znát recept.

  • Clappa „objev“ inspiroval ke spolupráci s tamní konzervárnou a v roce 1922 vznikla značka Clapp's Baby Food, která posléze nabízela čtrnáct druhů polévek (například játrovou nebo zeleninovou se slaninou), sedmnáct druhů pasírovaných jídel pro děti a předvařené obiloviny v konzervách, píše server Mental Floss.
  • O pět let později doporučil ženě jménem Dorothy Gerber pediatr, aby svou sedmiměsíční dceru Sally krmila pasírovanou zeleninou. Ta zeleninu nejprve připravovala sama, ale rychle si uvědomila, že konzervárna jejího manžela by to zvládla mnohem snáz.
  • Když zaměstnanci firmy začali prosit svého šéfa, aby i oni mohli dětem donést trochu pasírované zeleniny, manželé Gerberovi věděli, kam bude jejich byznys dále směřovat. Pod značkou Gerber se dětská výživa vyrábí v USA dodnes.

Masivní kampaň změnila matkám život

Podnik manželů Gerberových v Michiganu, který se specializoval na konzervované ovoce a zeleninu, začal vyrábět ovocná a zeleninová pyré, která již byla promovaná jako dětská výživa. A úspěch se dostavil takřka okamžitě.

  • Hotová jídla pro děti usnadnila život mnoha matkám – měly radost, že mají o povinnost méně, a také získaly dojem, že kupovanou stravou dětem dopřávají to nejlepší. 
  • Dětská výživa byla ve společnosti vnímána jako inovativní a nejlepší možná varianta stravy pro děti, zatímco kojení se považovalo za primitivní a necivilizované, uvedla Amy Bentley v rozhovoru pro The Atlantic.
  • V roce 1931 se pod značkou Gerber vyrobily více než 2 miliony plechovek a významné postavení na poli dětských výživ si drží dodnes, uvádí server National Geographic.
  • To samozřejmě podpořila mohutná reklamní kampaň a vizuální podoba značky. V tomtéž roce získala dětská výživa Gerber oficiální podobu  – každou plechovku zdobila ikonická dětská tvář, kterou ztvárnila Dorothy Hope Smith. A až v roce 1978 vyšlo najevo, že dítětem na produktech Gerber byla učitelka a spisovatelka Ann Turner Cook, která v dětství žila v sousedství Smithové.
  • Výrobci, kteří toužili zvýšit poptávku po konzervované dětské výživě, vyvíjeli prostřednictvím reklamy i spolupráce s pediatry tlak na to, aby děti začínaly s příkrmy mnohem dříve – což vedlo k tomu, že v 50. letech 20. století děti dostávaly výživu už v šesti týdnech.

60. léta: Zlatý věk průmyslově vyrobených příkrmů

Poválečný baby boom vedl k mimořádné oblíbenosti dětských výživ, kterými se krmilo až devadesát procent amerických kojenců.

  • V 60. letech ještě více klesla míra kojení, k čemuž vedla i sexualizace ženských prsou, která podle tehdejších norem měla zůstat skryta i na veřejnosti.
  • Proto se umělá kojenecká mléka i dětská výživa stala módní a lékaři doporučovanou stravou pro děti, která byla symbolem moderní americké společnosti, ačkoliv se připravovala stejně jako ostatní konzervované potraviny – s obsahem soli, cukru, zahušťovadel a konzervačních látek. To však tehdy bylo považováno za normální a běžné, uvedla Bentley pro The Atlantic

V průběhu 70. let přišel zvrat

Nejenže se v roce 1977 dostaly příkrmy z plechovek do sklenic, ale se začaly také objevovat studie týkající se dětských výživ a jejich možných negativních vlastností.

  • Postupně vycházelo najevo, že vysoký obsah soli a cukru v konzervovaných potravinách není dobrá pro dospělé natož pro děti. Kromě toho se také začalo ukazovat, že kojenci, kteří dostávají příliš brzo tento typ stravy, jsou později více ohroženi obezitou.
  • Bentley v rozhovoru pro The Atlantic dále řekla, že v USA vzniklo spotřebitelské hnutí, na jehož nátlak výrobci vyřadili některé potenciálně škodlivé produkty z nabídky a mnoho z nich snížilo obsah soli v příkrmech.
  • Některé matky se také vrátily ke kořenům a začaly znovu připravovat příkrmy ve vlastní kuchyni, nicméně trh s komerčními příkrmy fungovat nepřestal.

Kapsičky. Budoucnost dětské výživy?

Za poslední desetiletí prošly dětské výživy dalšími změnami. Spotřebitelská poptávka po přírodních produktech vedla k tomu, že mnoho značek zbavilo své výrobky přidaného cukru, barviv, dochucovadel a konzervačních látek.

  • Bentley v rozhovoru pro noviny The Oshkosh Northwestern uvedla, že odvětví dětských výživ sice zaznamenalo jistý procentuální pokles ve výdělcích, ale stále je velmi životaschopné. 
  • V poslední době vzniklo spoustu menších značek s dětskou výživou v bio kvalitě, které kladou důraz na používání lokálních surovin.
  • Bentley dále řekla, že důležitým produktem současné komerční dětské výživy jsou tzv. kapsičky, které prodlužují životnost produktu až o rok.
  • Kapsičky jsou zároveň jsou zase o krok dál co se týče flexibility, protože jsou skladné a není potřeba lžičky. Navíc jsou jednodušší na manipulaci i pro velmi malé děti, což z nich činí velmi populární produkt, který trhu s dětskými výživami může přinést nemalé výdělky.
Skryt pre seznam

Související recepty

Související články

Apetit magazín