Do Prahy přišla další legendární americká značka rychlého občerstvení: na Václavském náměstí, v objektu bývalého Domu módy, otevřel svou největší restauraci v Evropě řetězec Popeyes. Celkově pod značku Popeyes spadá 4 tisíce provozoven rychlého občerstvení, firma nedávno expandovala do Polska a Česká republika je druhou „štací“ ve střední Evropě.
„Zakladatel Popeyes Al Copeland nebyl restauratér ani šéfkuchař. Byl obchodník a taky náruživý filmový fanoušek. Původně chtěl rozjet rychlé občerstvení s donuty, ale firmě se nedařilo, " popisuje začátky Peter Genna, který je mezinárodním šéfkuchařem řetězce a zároveň mužem zodpovědným na vývoj nových produktů.
“Al COpeland se tedy rozhodl přeorientovat na smažené kuře a firmu pojmenovat po své oblíbené postavě detektiva Popeye Doyla z filmu Francouzská spojka. Copeland strávil několik měsíců v garáži s několika přáteli kuchaři a vyvíjeli těstíčko a kořenicí směs. Ta byla nejdřív jen pikantní. Al ale věděl, že musí mít i chuťově výraznou, ale nepálivou variantu, doplňuje Peter Genna.
Kuře s cajunským pepřem i hranolky se sýrem
Genna dorazil do Prahy, aby první české pobočce Popeyes pomohl v rozjezdu a také společně upravili některé pokrmy na míru českým chuťovým buňkám. Peter Genna ale zdůrazňuje, že základní nabídka neboli „core menu“ , je všude na světě stejné, jen míra pálivosti se může lišit.
„Na některých trzích, například právě v České republice, mají lidé nižší toleranci na ostrá jídla, než na asijských trzích, nebo překvapivě i ve Velké Británii. Naše směs koření se však nikdy nemění, jen snížíme podíl pálivých složek, “ říká Genna.
Co se tedy v Popeyes ještě lze dát? Již zmíněný chicken sandwich, a to v jemné i v ostré variantě. Pak nejrůznější stripsy, paličky, křídla a samozřejmě hranolky.
- Hranolky jsou tu sypané cajunským kořením, typickým pro stát Lousiana.
- Hranolky dostanete i zalité rozpuštěným sýrem a posypané jarní cibulkou – a z vlastní zkušenosti muséme říct, že v sýrové verzi jsou totálně návykové.
Pro našince možná nezvyklou, typicky americkou pochutinou je biskvit – jen mírně nasládlý, měkký bochánek, který si lze jak přikusovat ke kuřeti, tak jej polít medem a sníst nasladko.
A co zelenina?
Nechybí ani salát coleslaw, který dostal mírně český „facelift“. „Je v něm více červeného zelí, než ve Spojených státech, kam jej dáváme jen velmi mírně, pro lepší barvu. Česká verze obsahuje také více mrkve a liší se i dresink, jenž je více do kysela a má tedy větší říz,“ objasňuje Peter Genna.
Všechny lokální varianty jsou před vstupem na trh důkladně ochutnávány testovacími skupinami – a ty rozhodně odvedly dobrou práci. Coleslaw je vynikající, nechutná těžce a sladce majonézově, ale příjemně svěže.
- Ti, kdo tento salát u Popeyes ochutnali v Americe, potvrzují: lokální verze se zdá českým jazýčkům chutnější.
Na exkurzi v kuchyni
To už ale naši skupinu novinářů zve Peter Genna do kuchyně, aby nám jako prvním v praxi předvedl vznik kuřecího sendviče.
- Kuřecí prsa (maso se bere vždy čerstvé, ne rozmražené a marinuje se v podmáslí pro větší křehkost) jsou naporcována na plátky o hmotnosti 90 – 100 g a to tak, aby se ve fritovacím oleji nezkroutila.
- Obalování má přesný postup – je třeba plátky prohodit dvacetkrát v mouce, pak ponořit do těstíčka a znovu zopakovat „moučnou“ proceduru.
- Pak oklepat a vložit do oleje, kde se smaží přesně šest minut při teplotě 170°C. Výsledek je křehký a božsky křupavý.
- Pak stačí maso vložit do nasucho opečené briošky, pomazat jemnou nebo pálivou majonézou, dodat kyselou okurku a voilà – je to jednoduché, ale funguje je to!
Kde se vzal Popeyes
Popeyes pochází z Lousiany a vznik datuje do roku 1972. Hlavním triumfem je smažené kuře a vlajkovým produktem Chicken sandwich (kuřecí sendvič), sestávající se z měkké máslové briošky s majonézou, kyselé okurky a smaženého kuřecího prsa, obaleného v těstíčku s kořením. A to nemusí být nezbytně nutně pálivé, i když u ostrého koření to všechno začalo.
Popeyes s lze zatím dát jen v Praze na Václavském náměstí, ale příští rok by se měla otevřít ještě jedna pobočka. Firma v Česku podle výsledků plánuje výhledově i další expanzi – oranžové logo s veselým kohoutem Poppy (který vystřídal původního Pepka námořníka ) by se tak mohlo objevit i v dalších městech.