Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Za necelý měsíc slibuje 15 kilo dolů. Funguje opravdu vývarová dieta nebo jde o špatný trend?

Vývar
ZDROJ: Henrique Felix/Unsplash
sdílet:

Vývarová dieta je jednou z dalších diet, které cílí na ty, kdo se chtějí zbavit přebytečných kilogramů. Základem jídelníčku je vývar z kostí, který doplňují další vybrané suroviny. Co všechno zahrnuje takzvaná bone broth diet?

Dieta, při které pijete 21 dní vývar z kostí, slibuje, že můžete zhubnout až 15 kilogramů a 4 cm v pase. Mezi jednotlivými obdobími půstu, které k dietě také patří, byste ještě měli jíst jídla s nízkým obsahem sacharidů.

  • Vývarová dieta vlastně kombinuje několik trendy diet a výživových směrů z posledních deseti let: paleo, nízkosacharidovou dietu a přerušovaný půst.
  • Bone Broth Diet se nedoporučuje těhotným, lidem, kteří měli problémy s příjmem potravy , ani mladým pod 18 let.

Dieta trvá tři týdny a každý týden začíná stejně:  

  • Začíná se dva dny částečného půstu, kdy byste měli denně vypít 5 až 6 hrnků vývaru, sníst maximálně 300 až 500 kalorií. Nedoporučuje se jíst po 19. hodině.
  • Následuje pět nepostních dnů, kdy mezi třemi jídly v paleo stylu pijete 2 až 3 hrnky vývaru a vyhýbáte se jídlu po 19. hodině.

Co při vývarové dietě můžete jíst: Vývar z kostí, maso, ryby, zelenina s nízkým obsahem škrobu (brokolice, zelené fazolky, listová zelenina), ovoce s nízkým glykemickým indexem (bobule, hrušky, jablka), zdravé tuky (ořechy, avokádo, tučné ryby, olivy), koření, jako je kajenský pepř, kurkuma, zázvor, bazalka a skořice.

Co při vývarové dietě vynechat: Obiloviny, jako je rýže, oves, pšenice, ječmen a quinoa, zelenina s vysokým obsahem škrobu (brambory, dýně, kukuřice a zelený hrášek), mléčné výrobky, jako je mléko, sýr, jogurt a zmrzlina, zpracované potraviny, jako jsou cereálie, chipsy, sušenky, slanina, sušené ovoce, tofu a müsli tyčinky, rafinované tuky, jako je margarín a řepkový olej, sladidla včetně medu, nápoje s umělými sladidly a cukry. 

Po 21 dnech nebo kdykoli dosáhnete své cílové hmotnosti, přejdete do udržovací fáze. Během tohoto období jsou půsty nepovinné a měli byste jíst 80 % potravin z výše uvedeného seznamu. Zbývajících 20 % může být z složeno čehokoli, na co máte chuť. 

Výsledek: Zhubnete, ale zase přiberete 

Dieta vám může pomoci zhubnout extrémním omezení kalorií ve dnech půstu, z dlouhodobého hlediska však není tato dieta udržitelná. Problém restriktivních diet je ten, že tělo ke správnému fungování potřebuje vyvážený jídelníček, to znamená i komplexní sacharidy obsahující vlákninu. Diety, které jsou zaměřené na vynechání jedné ze základních živin často končí jojo efektem, který se dostaví, jakmile přejdete do udržovací fáze.

Jedinou zdravou dietou je zdravý životní styl, to znamená, že svému tělu budete dopřávat vše, co potřebuje (bílkoviny, sacharidy, zdravé tuky, minerály a vitaminy) a do své každodennosti dostanete pohyb na čerstvém vzduchu a pravidelné cvičení. 

Zdroje: Insider, Health, Healthline

Skryt pre seznam

Související články

Autor: Jarmila Černá

Apetit magazín