4 základní rady, jak vařit dietně

Zdravý oběd
ZDROJ: Unsplash
sdílet:

Svou váhu začínají řešit lidé nejen se začátkem nového roku. Slovo dieta je vyhledávaným slovem po celý rok. Lidé ale stále nevěří tomu, že lze vařit lehká, zdravá jídla, která jsou přitom chutná. Přitom i při vaření odlehčených jídel lze docílit maximální chuti. Jen to chce znát pár triků, jak na to.

 

Jíst zdravě neznamená vzdát se oblíbených jídel. Vaše oblíbené recepty lze snadno upravit tak, aby byly lehčí. Například lze použít nepřilnavé nádobí, aby se snížila potřeba oleje na vaření. Zeleninu lze vařit v páře, aby si zachovala cenné výživové látky.

  • Základem je omezit nezdravé tuky (pokud chcete výrazně zhubnout, tak tuky obecně), cukry, sůl a zařadit do jídelníčku dostatek zeleniny, ovoce, ořechů (zdravých tuků) libového masa (bílkovin) a nízkotučných mléčných výrobků.

Fermentování je stále trendy! Prospějte svému zdraví a naučte se připravit snadné kvašené pokrmy

Fermentování je stále trendy! Prospějte svému zdraví a naučte se připravit snadné kvašené pokrmy

Více

Vyměňte nezdravé tuky za zdravé

Nezdravé tuky jsou ty, které obsahují vysoké množství nasycených mastných kyselin. Patří k nim třeba slanina, sádlo, palmový olej. Obsahují ho samozřejmě jídla z polotovarů a z fast foodů. Ořechy, semínka, ryby, sója, olivy a avokádo jsou zdravější variantou, protože obsahují esenciální mastné kyseliny, které naše tělo potřebuje.

  • Pokud při vaření přidáváte tuky, omezte je na minimum a používejte mononenasycené oleje, jako je olivový a řepkový olej.
  • Omezte rychlé občerstvení, hranolky, chipsy, zpracované maso, pečivo a koláče, které obsahují velké množství nezdravých tuků.

Salát z černé kapusty, grapefruitu a avokáda

Salát z černé kapusty, grapefruitu a avokáda

Více

Nakupování dietních potravin

Jedna věc je vařit zdravě a druhá věc je vařit dietně. Pokud chcete opravdu zhubnout vybírejte si libové maso a mléčné výrobky se sníženým obsahem tuku a omezte konzumaci zpracovaných potravin. Například mléko, sýry, jogurty, salátové dresinky a omáčky.

Vaření s nízkým obsahem tuku

  • Pokud potřebujete použít olej, zkuste použít olej ve spreji nebo naneste malé množství oleje mašlovačkou.
  • Místo oleje vařte v tekutinách (například ve vývaru, víně, citronové šťávě, ovocné šťávě, octu nebo vodě).
  • Do omáček nebo polévek používejte místo smetany nízkotučný jogurt, nízkotučné mléko nebo kukuřičný škrob.
  • Při opékání zeleniny ji vložte na rozpálenou pánev, a poté zastříkněte olejem, místo abyste na pánev nejprve přidali olej. Tím se sníží množství oleje, které zelenina během vaření absorbuje.
  • Alternativou k opékání zeleniny na pánvi je připravit ji nejprve v mikrovlnné troubě a poté ji na minutu nebo dvě opékat pod grilem.
  • Místo zakysaných smetan, másla a smetanových omáček používejte pesta, salsy, čatní a octy.

Nízkotučné tiramisu

Nízkotučné tiramisu

Více

Používejte bylinky

Bylinky dodávají chuť a barvu všem druhům pokrmů. Jsou také bohaté na zdraví prospěšné fytoestrogeny. V mnoha případech mohou bylinky nahradit chuť soli a oleje. A některé také pomáhají spalovat tuky. Mezi ně patří třeba máta, kopřiva, oregano, rozmarýn nebo petrželka.

5 bylinek pro dobré trávení

5 bylinek pro dobré trávení

Více

  • Část bylinek použijte při vaření a část (těch čerstvých) na závěrečné dochucení jídla.
  • Obecně platí, že jedna čajová lžička sušených bylinek se rovná čtyřem čajovým lžičkám čerstvých.

 

TIP

Diagnóza prediabetu nebo cukrovky 2. typu může vaším životem pořádně otřást. Jak máte zhubnout a jíst zdravě, když nemáte moc času vařit a chodit nakupovat? Giancarlo Caldesi úspěšně zhubl o 25 kilogramů a již 8 let se mu daří potlačovat cukrovku. Společně s manželkou Katie se dělí o poznatky a zkušenosti, ale také pro vás nachystali 100 nízkokosacharidových receptů na zdarvé a lahodné pokrmy. Navíc je zvládnete do půl hodinky

kucharka
ZDROJ: Alpha Book

Související články

Autor: Karolína Waberová

Obchod Apetit