Vítězka soutěže MasterChef Kristína Nemčková sbírá zkušenosti v zahraniční, nyní pracuje jako sous chef v nejlepší restauraci světa Geranium v Dánsku. Pro Apetit píše o trendech ve světě. Tentokrát se zamýšlí nad uniformou pro kuchaře - rondonem.
Styl oblečení pro kuchaře i obsluhu je nedílnou součástí prezentace každé restaurace a zůstává v paměti i na fotkách hosta. Proto má téměř každá restaurace svou ‚uniformu‘. Typ rondonu, tedy kuchařské košile a zástěry, si restaurace pro své kuchaře vybírá sama a všude jejich přidělení zaměstnancům funguje jinak.
Popíšu zkušenosti ze dvou michelinských restaurací. V Londýně jsem jako zaměstnanec restaurace Story obdržela tři bílé rondony a dvě tmavě modré zástěry. Dvě třetiny jejich ceny mi byly strženy hned z první výplaty.
S rondony přišla i odpovědnost za jejich stav, tedy čistotu a žehlení. Ačkoliv se zdálo, že počet by mohl vystačit na pár pracovních dní, během jedné směny jsem potřebovala hned dva rondony včetně dvou zástěr. Jeden set na přípravu a druhý na servis před hosty. Po příchodu domů jsem po půlnoci pouštěla pračku a sušičku s každým druhem oblečení samostatně, abych zabránila obarvení rondonu od modré zástěry, a tímto si zkracovala čas na spánek. Ráno před odchodem do práce mě vždy čekalo žehlení, protože jsem věděla, že šéfkuchař nepřipouští špinavý ani nežehlený rondon. Tato praxe platí ve většině restaurací na světě.
Zásadní rozdíl zažívám v restauraci Geranium, kde vládne známé dánské hygge (pohoda). Sada tří čistých a vyžehlených bílých rondonů včetně zástěr čeká v šatně na každého kuchaře ráno před směnou. Tento servis je pro nás kuchaře zásadní. Osobně mi daroval dvě hodiny spánku navíc a lepší náladu hned po ránu. V porovnání s Londýnem umím docenit, jak tato malá změna má pro mě obrovský dopad.
Autorkou je kuchařka Kristína Nemčková