Správný pitný režim pro zdravý život

Pitný režim
ZDROJ: Giorgio Trovato/Unsplash
sdílet:
Dostatečné pití patří k základním pilířům zdravého životního stylu. Dlouhodobý nedostatek tekutin v těle může zapříčinit závažné problémy a onemocnění. Jak dostat správný pitný režim do krve?

Naše tělo tvoří voda  v průměru z 50 až 70 %. Přesný podíl závislosti na věku, hmotnosti nebo pohlaví. Čistá voda by také měla tvořit hlavní součást pitného režimu. Sladké nápoje s cukrem či náhradními sladidly, iontové či alkoholické drinky sice vodu také obsahují, ale ve výsledku působí přesně obráceně, protože tělo odvodňují.

Čistá voda jako hlavní složka pitného režimu

Tolik potřebnou vodu čerpáme nejen pitím, ale také jídlem v potravinách. Přirozeně se nejvíc vody nachází v ovoci (meloun, citrusy, hrozny) a zelenině (rajčata, okurky). Voda je však i součástí mléka,  jogurtů či kefíru, najdeme ji i ve spoustě vařených pokrmů, například v polévkách, kaších nebo ragú. Z jídla získáváme zrhuba pětinu denní potřeby tekutin, zbytek musíme vypít. Odborníci tvrdí, že na každých 10 kg tělesné váhy bychom měli denně vypít 3 až 4 dcl vody. Denní příjem tekutin u zdravého dospělého člověka by tak měl činit okolo 2 až 3 litrů v závislosti na fyzické aktivitě. Při sportu navíc velké množství tekutin ztrácíme, o to víc je třeba pít.

Domácí grapefruitová limonáda

Více

Dehydratace přichází dřív než žízeň

Zatímco někomu pravidelné pití vody nečiní žádný problém, jiní na to často zapomínají a jejich tělo se následně může potýkat s nepříjemnými stavy dehydratace. Naše tělo v takovém případě vysílá jasné signály, že je potřeba tekutiny doplnit. O jaké signály jde? V první řadě pocítíte sucho v ústech a suché rty, následně se dehydratace může projevit únavou, pocitem suchých očí, suchou kůží, zácpou nebo bolestí svalů a kloubů. Jakmile ucítíte jeden z těchto příznaků, první volbou by mělo být vypití sklenice vody. I když se nemusí vždy jednat o příznaky dehydratace, sklenicí vody rozhodně nic nezkazíte.

Jak zajistit dostatečný přísun tekutin? 

1. Začněte ráno

Právě ráno a dopoledne bychom měli vypít největší množství tekutin. Neznamená to, že je nutné pít jednu sklenici vody za druhou, ale začít den sklenkou vody je krok správným směrem. Po pár dnech se z ranní sklenice vody stane zvyk a vy jste na skvělé cestě ke hladšímu fungování organismu.

2. Mějte vodu vždy při ruce

Máte-li vodu stále na očích, je pitný režim o poznání snadnější. Pokud cestujete, nezapomeňte si s sebou přibalit láhev s vodou, kterou mějte vždy po ruce. Dehydrataci bychom měli předcházet, nikoli hasit její příznaky.

3. Zařaďte do jídelníčku polévky

Polévky jsou skvělým zdrojem tekutin a spolu s vodou dodají našemu tělu také vitaminy. Všestranným výživným pomocníkem v doplňování tekutin jsou pak rozhodně poctivé vývary, které jsou navíc nabité důležitými živinami. 

Polévka je grunt

Více

Tip: 

Zpestřit si pitný režim můžete se Sirupy Fruit in the bottle. Jejich výhoda oproti jiným sirupům spočívá ve vysokém ovocném podílu. Některé z nich jsou k dostání také v biokvalitě či se třtinovým cukrem a skvěle se hodí pro výrobu domácích limonád.
V nabídce najdete jak tradiční ovocné sirupy připravené například z malin, jahod, višní, pomerančů nebo černého rybízu, tak neotřelé varianty s příchutí okurek, levandule či rakytníku s echinaceou. 
 
 
Autor: Hana Kovaříková

Obchod Apetit