Tekuté polévkové koření Maggi už zachránilo nejednu nedochucenou polévku. Poznejte spolu s námi jeho vynálezce, stejnojmenného švýcarského podnikatele Julia Maggiho, i příběh, který se ke vzniku proslulého ochucovadla váže.
Julius Maggi: průkopník průmyslové výroby potravin
- Osudovým se Juliovi stalo setkání s doktorem Fridolinem Schulerem v roce 1882, který byl součástí Swiss Public Wellfare Society, jejímž cílem bylo zlepšit životy pracujících obyvatel. Maso bylo v té době pro spoustu pracujících příliš drahé a Dr. Schuler byl přesvědčen, že luštěniny jsou cenově dostupné, bohaté na bílkoviny, a mohou tak maso nahradit a zabránit podvýživě švýcarského dělnictva.
- Maggi využil tuto myšlenku a ve svém mlýně, který zdědil po otci, začal vyrábět mouku z hrachu a fazolí, ale ta se na trhu příliš neuchytila. V roce 1885 vynalezl hrachový prášek, který stačilo zalít vodou, a první instantní polévka byla na světě.
- A konečně o rok později, v roce 1886, uvedl na trh Maggi koření, koncentrovaný tekutý bujón, který sliboval, že udělá „jakoukoli polévku překvapivě dobrou a vydatnou během okamžiku, pohodlně a za nízkou cenu“. Maggi se stalo základem pro vývary, consommé, polévky a omáčky.
- Koření si okamžitě oblíbily domácnosti i restaurace po celém světě. V roce 1888 otevřel Julius pobočky v Německu, Francii, Itálii, Velké Británii a USA.
- Díky svému vynálezu se Maggi stal jedním z nejbohatších potravinářských podnikatelů v Evropě. Získal dokonce francouzský Řád čestné legie.
Tradiční hranaté lahvičky a červeno-žluté logo
Tekuté koření se už od samotného počátku prodávalo v čtyřhranných lahvičkách, dnes ho najdete i v nádobách jiných tvarů – mnoho firem totiž produkt napodobuje.
- To Julius předpokládal, proto si svou značku precizně ošetřil. Už v roce 1900 zaregistroval svůj název a jeho 18 variant od Magi po Magique, aby ho nikdo nenapodoboval.
- Tekuté koření Maggi bylo od počátku snadno identifikovatelné, a to podle kombinace sytě červené, zlatožluté a černé barvy.
Maggi a reklama
Julius také nepodceňoval vliv reklamy a už tehdy do ní investoval nemalé sumy:
- Jako jeden z prvních používal smaltované cedulky, které zavěšoval před obchody s potravinami.
- Využil také reklamu ve veřejné dopravě – začal vylepováním plakátů na tramvajích, železničních vagonech a v Paříži, dokonce i na bateaux-mouches plavících se po Seině.
- Používal dodávky Maggi, ze kterých zaměstnanci rozdávali vzorky horkých polévek a bujónů lidem na ulicích.
Proslulá bujónová kostka
Ikonickým produktem z dílny Julia Maggiho je bujónová kostka. Svou instantní směs vytvaroval do dokonalé kostky, zabalil ji do výrazných barev značky a pokřtil ji jako Bouillon Kub.
- Bouillon Kub se stala takovou senzací, že ji konkrutenti začali kopírovat.
- Maggiho bujónová kostka se dokonce objevila i na obraze umělce Pabla Picassa.
Značka Maggi & Nestlé
- V roce 1947 se značka Maggi spojila s Nestlé.
- Dnes Maggi prodává spoustu dalších produktů včetně různých druhů nudlí, bujónů, polévek, koření a omáček.
- I přes to, že dochucovadlo Maggi už nemá v moderní kuchyni místo, značka se stále drží své myšlenky. Chce prý usnadnit pracujícím lidem stravování a zároveň jim dodat důležité živiny.
- Většina výroby Maggi se nachází na Slovenské Prievidzi, kde se suroviny zpracovávají sušením. V dnešním dochucovadle Maggi najdete pitnou vodu, jedlou sůl, látky zvýrazňující chuť a vůni (glutaman sodný, 5'-ribonukleotidy sodné), kvasný vinný ocet, extrakt libečku, dextrózu, kvasničný extrakt a aroma.
Zdroje informací: časopis Apetit, web Maggi, Nestle, Wikipedie