Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Julius Maggi: příběh vynálezce polévkového koření

Maggi
ZDROJ: Chefchen/Pixabay
sdílet:

Tekuté polévkové koření Maggi už zachránilo nejednu nedochucenou polévku. Poznejte spolu s námi jeho vynálezce, stejnojmenného švýcarského podnikatele Julia Maggiho, i příběh, který se ke vzniku proslulého ochucovadla váže.

Julius Maggi: průkopník průmyslové výroby potravin

  • Osudovým se Juliovi stalo setkání s doktorem Fridolinem Schulerem v roce 1882, který byl součástí Swiss Public Wellfare Society, jejímž cílem bylo zlepšit životy pracujících obyvatel. Maso bylo v té době pro spoustu pracujících příliš drahé a Dr. Schuler byl přesvědčen, že luštěniny jsou cenově dostupné, bohaté na bílkoviny, a mohou tak maso nahradit a zabránit podvýživě švýcarského dělnictva.
  • Maggi využil tuto myšlenku a ve svém mlýně, který zdědil po otci, začal vyrábět mouku z hrachu a fazolí, ale ta se na trhu příliš neuchytila. V roce 1885 vynalezl hrachový prášek, který stačilo zalít vodou, a první instantní polévka byla na světě.
  • A konečně o rok později, v roce 1886, uvedl na trh Maggi koření, koncentrovaný tekutý bujón, který sliboval, že udělá „jakoukoli polévku překvapivě dobrou a vydatnou během okamžiku, pohodlně a za nízkou cenu“. Maggi se stalo základem pro vývary, consommé, polévky a omáčky.
  • Koření si okamžitě oblíbily domácnosti i restaurace po celém světě. V roce 1888 otevřel Julius pobočky v Německu, Francii, Itálii, Velké Británii a USA.
  • Díky svému vynálezu se Maggi stal jedním z nejbohatších potravinářských podnikatelů v Evropě. Získal dokonce francouzský Řád čestné legie.

Tradiční hranaté lahvičky a červeno-žluté logo

Tekuté koření se už od samotného počátku prodávalo v čtyřhranných lahvičkách, dnes ho najdete i v nádobách jiných tvarů – mnoho firem totiž produkt napodobuje.

  • To Julius předpokládal, proto si svou značku precizně ošetřil. Už v roce 1900 zaregistroval svůj název a jeho 18 variant od Magi po Magique, aby ho nikdo nenapodoboval.
  • Tekuté koření Maggi bylo od počátku snadno identifikovatelné, a to podle kombinace sytě červené, zlatožluté a černé barvy.

Maggi a reklama

Julius také nepodceňoval vliv reklamy a už tehdy do ní investoval nemalé sumy:

  • Jako jeden z prvních používal smaltované cedulky, které zavěšoval před obchody s potravinami.
  • Využil také reklamu ve veřejné dopravě – začal vylepováním plakátů na tramvajích, železničních vagonech a v Paříži, dokonce i na bateaux-mouches plavících se po Seině.
  • Používal dodávky Maggi, ze kterých zaměstnanci rozdávali vzorky horkých polévek a bujónů lidem na ulicích.

Proslulá bujónová kostka

Ikonickým produktem z dílny Julia Maggiho je bujónová kostka. Svou instantní směs vytvaroval do dokonalé kostky, zabalil ji do výrazných barev značky a pokřtil ji jako Bouillon Kub.

  • Bouillon Kub se stala takovou senzací, že ji konkrutenti začali kopírovat.
  • Maggiho bujónová kostka se dokonce objevila i na obraze umělce Pabla Picassa.

Značka Maggi & Nestlé

  • V roce 1947 se značka Maggi spojila s Nestlé.
  • Dnes Maggi prodává spoustu dalších produktů včetně různých druhů nudlí, bujónů, polévek, koření a omáček.
  • I přes to, že dochucovadlo Maggi už nemá v moderní kuchyni místo, značka se stále drží své myšlenky. Chce prý usnadnit pracujícím lidem stravování a zároveň jim dodat důležité živiny.
  • Většina výroby Maggi se nachází na Slovenské Prievidzi, kde se suroviny zpracovávají sušením. V dnešním dochucovadle Maggi najdete pitnou vodu, jedlou sůl, látky zvýrazňující chuť a vůni (glutaman sodný, 5'-ribonukleotidy sodné), kvasný vinný ocet, extrakt libečku, dextrózu, kvasničný extrakt a aroma.

Zdroje informací: časopis Apetit, web Maggi, Nestle, Wikipedie

Související články

Autor: Sabina Jarošová

Apetit magazín