Litujeme, k návštěvě tohoto webu musíte povolit JavaScript.

Co je plodem ledvinovníku? Víte, jak připravit kešú "máslo"?

Kešu
ZDROJ: Engin_Akyurt/Pixabay
sdílet:

K podzimu neodmyslitelně patří ořechy. Lískové, vlašské, pistáciové, pekanové, piniové, mandle či para ořechy, druhů existuje spousta. Dnes se zaměříme na kešu. Prozradíme vám, kde kešu ořechy rostou, co obsahují a jak je využít v kuchyni.

Kešú ořechy rostou na stromě zvaném ledvinovník západní. Jedná se o tropický strom původem z Brazílie, roste však například také v Indii či jihovýchodní Asii. Roste do výšky až 12 metrů. Název stromu je odvozen právě od tvaru kešú ořechů, které připomínají ledvinu.

Kde na stromě se kešú ořechy ukrývají? Na kešú jablku. 

  • Kešú jablko je zbarvené do žlutooranžova a tvarem připomíná papriku. Zachází se s ním podobně jako s jiným ovocem, přidává se například do marmelád.
  • Pod kešú jablkem, tam, kde byste u papriky hledali stopku, se nachází pravý plod stromu, kešú ořech. Ten je ovšem ukrytý ve skořápce.

Než dostanete kešú ořech tak, jak ho znáte, v podobě bílého jádra, je potřeba učinit ještě spousta kroků.

  • Nejprve se oddělí tobolka s kešú ořechem od jablka. Potom se celá suší a následně praží.
  • Dalším krokem je vyloupnutí jeder ze skořápky, další sušení a odstranění jemné slupky, která jádra pokrývá.
  • Očištěná jádra se pak třídí podle velikosti a míří k zákazníkům.

Ořechy v kuchyni – jak na ně?

Ořechy v kuchyni – jak na ně?

Více

Co s kešú ořechy v kuchyni?

Kešú ořechy mají jemnou, máslovou, mírně nasládlou chuť. V obchodě je najdete nesolené, solené či slazené. Vybírat můžete z různých velikostí i tvarů (celé ořechy vs. zlomky).

Dopřejte si hrst syrových kešú denně, ať už ke snídani, jako svačinku nebo je zakomponujte do pokrmu. Kešú se hojně využívají v indické a asijské kuchyni:

  • Kešú ořechy se v Indii přidávají do indického karí, korma (maso nebo zelenina v krémové omáčce) by se bez nich neobešla.
  • Upotřebíte je v čínských směsích nebo ve smažených thajských nudlích pad thai.
  • Kešú ořechy se přidávají také do rýže. Společně s kari omáčkou a rozinkami vytváří chuťově bohatou přílohu nebo rovnou lehký samostatný chod.

Vepřové kari s kešú a kokosovým mlékem

Vepřové kari s kešú a kokosovým mlékem

Více

Z kešú ořechů také můžete vyrobit:

  • Kešú máslo. ořechových másel patří k těm přirozeně nejsladším. Navíc je všestranně využitelné. Stačí vlastnit výkonný mixér a nechat ořechy na plný výkon mixovat až do hladka. Ochutíte jím jogurt, snídaňovou kaši, těstoviny, můžete namazat na chleba či jím spojit sušenky. Lze ho přidat i do omáček na indický a asijský způsob nebo do dezertů.
  • Kešú majonézu. Kešú majonéza je ideální pro vegany, kteří nechtějí jíst klasickou majonézu z vajec. A jak si ji vyrobit?

100 g ořechů namočte přes noc do vody. Druhý den je osušte a v robotu rozmixujte společně s 60 ml slunečnicového oleje, trochou vody, lžičkou jablečného octa a dijonskou hořčicí.

  • Ořechovou drobenku. Přidejte namleté kešú ořechy do klasické drobenky nebo jimi rovnou zcela nahraďte klasické ingredience (máslo, cukr a mouku), přidejte kokos a datle a získáte nutričně bohatší verzi drobenky na sladké dezerty.

Chcete mlsat zdravěji? Vyrobte si ořechové "máslo"

Chcete mlsat zdravěji? Vyrobte si ořechové "máslo"

Více

Tip na skladování: Aby vám ořechy vydržely co nejdéle čerstvé, skladujte je na suchém, chladném a tmavém místě ve vzduchotěsné nádobě. Takto vám vydrží asi 5 až 6 měsíců.

Jaké zdravotní benefity kešú ořechy přináší?

Kešú ořechy jsou nutričně velmi bohaté. Jsou stejně jako všechny ořechy tučné a skvěle zaženou hlad. Obsahují také spoustu minerálních látek, mezi něž patří například draslík, vápník, hořčík, železo či zinek. Dále v kešú ořeších můžete počítat s vitamíny K, E a B. 

Díky všem výše zmíněným látkám konzumace kešú ořechů pomáhá:

  • zlepšit kvalitu spánku
  • regenerovat tělo
  • posilovat nervovou soustavu
  • zpevnit kosti
  • vyrovnávat hladinu cholesterolu v krvi
  • zlepšit soustředění a paměť
  • zasytit

Související články

Lískové trio: připravte si nugát, pralinky a nutellu
  • Suroviny

Lískové trio: připravte si nugát, pralinky a nutellu

Lískové oříšky jsou oblíbené díky své lahodné chuti a velkému množství zdraví prospěšných látek. Pokud potřebujete doplnit energii po cvičení nebo po pracovním výkonu, sáhněte po nich. Vytvořit si z nich můžete alternativy sladkých...
Autor: Sabina Jarošová

Obchod Apetit