Ořechy v kuchyni – jak na ně?

sdílet:
Ořechy a semena jsou v poslední době nepostradatelnou součástí moderní kuchyně. Kde všude je použít a jak je nejlépe skladovat?

Ořechy se díky svým zdravotním benefitům řadí mezi superpotraviny. A nejen proto jsou používány a přidávány do mnoha receptů. Jsou zdrojem zdravých tuků, snižují cholesterol, působí v těle protizánětlivě, podporují správnou funkci trávicího traktu, poradí si i se správnou hladinou krevního cukru. Také dodají tělu energii a při redukčních dietách pomohou, díky vysokému obsahu bílkovin, s co nejdelším pocitem zasycení.

Ořechy v kuchyni

Ořechy mají tu výhodu, že jsou skvělé za syrova, chutnají báječně opečené a dokonce i smažené, obalované v těstíčku. Můžeme je přetransformovat do podoby mléka, kterým je možné nahradit klasické kravské a vyrobit si z nich třeba jogurtysýry, nebo zmrzlinu.

Také ořechovou mouku, kterou lze přidávat ke klasické a vdechnout tak receptům netradiční a novou chuť. Oblíbená jsou ale i másla, která mohou být součástí polévekomáčekkaší, ale vynikající jsou i namazaná na pečivu, jako pomazánka. Všechny tyto laskominy si můžete vytvořit doma v kuchyni, nejsou k nim potřeba žádné extra vychytávky či drazí pomocníci. Vystačíte si pouze s výkonnějším mixérem.

Jak je uchovávat

Většina ořechů se sklízí v pozdním létě a na podzim. Ačkoliv jsou čerstvě sklizené ořechy lahůdkou, moc dlouho při pokojové teplotě čerstvé nevydrží. Většina lidí pytlík s oříšky rozdělá, nechá ve skřínce při pokojové teplotě a pak se diví, že plody žluknou, nebo načichnou pachy jiných, ve spíži skladovaných potravin.

I proto je důležité zaměřit se na správnost jejich skladování. To potvrzuje i Dominik Píchal zastupující firmu Grizly.cz, která se specializuje na sportovní a zdravou výživu, ale především také prodej ořechů a sušeného ovoce.

"K nám do skladů se ořechy dostávají ve velkých, 22 kilových vakuovaných baleních. My je opět přebalíme do vakuovaného balení, ale jakmile je zákazník doma rozdělá, nejlépe udělá, pokud je bude skladovat v tmavé, uzavřené místnosti bez přímého slunečního svitu, nejlépe zavřené v obalu. Na trhu se ale dají sehnat i vakuované dózy, ve kterých je skladování nejideálnější," dodává Píchal. 

Doporučuje také ořechy skladovat v lednici. "Zákazník tím nic nepokazí a jakost ořechu zůstane nezměněná. Opět je ale nutné ořechy zavřít do dózy. Ořechy totiž umí nasát okolní pachy," varuje Píchal. Skladovat je lze ale i při pokojové teplotě, nicméně ne moc dlouho. "Máme zkušenost, že ořechy podle druhu vydrží při pokojové teplotě i tři měsíce. To je ale většinou dostatečně dlouhá doba pro jejich spotřebování," uzavírá Píchal. 

Nejčastější druhy ořechů

Mandle jsou nutričními miláčky odborníků na výživu. Oblíbená je také mandlová mouka a máslo, do kterého podle chuti můžete přidat javorový sirup, skořici, nebo mořskou sůl. Pokud máte mandle čerstvé, jezte je jen tak.

Vlašské ořechy mají jednu obrovskou výhodu. Jsou skvělé jak do sladkých, tak do slaných pokrmů. Chutnají výborně v kombinaci se sladkým pečivem, bábovkami, ale i v dipech, k sýrům, k vařené zelenině a salátech. Dokonale taky dotváří snídaňové cereálie.

Kešú jsou tajnou zbraní vegetariánů a veganů. Dají se se z nich vytvořit dokonalé vláčné omáčky a dipy lahodné chuti a to zcela na rostlinné bázi. Kešu ořechy neodmyslitelně patří do thajské kuchyně, nicméně společně s dalšími semeny a oříšky z nich lze udělat třeba i skvělé raw proteinové tyčinky.

Lískové ořechy jsou nepostradatelnou součástí granoly, ovesných kaší, dezertů a neodmyslitelně patří i do čokolád.

Pistácie mají nezaměnitelnou zelenou barvu, i proto se hodí do salátů, tyčinek, kaší i dipů. Vyplatí se je koupit neloupané, a to vzhledem k vysoké ceně pistácií loupaných. Pistácie jdou ruku v ruce se zdravým životním stylem ovšem pouze za předpokladu, že pořídíte nesolenou verzi.

Dále pak můžeme jmenovat také pekany, makadamie, arašídy a další na zdravé tuky bohaté oříšky, které jsou skvělé jak na zobání, tak do kaší, na sladké dezerty a podobně.

Do jídelníčku zařaďte i semínka

Vyloupaná dýňová semínka patří do granoly, salátů, hodí se do sladkých těst, opéct na pánvi s kořením si je můžete připravit třeba jako zdravou pochoutku k televizi.

Sezamová semínka mohou být světlá, nebo tmavá, nejčastěji se s nimi setkáme v sushi, v salátech, v nejrůznějších těstech na obalování. Mnohdy zdobí i slané pečivo.

Slunečnicová semínka se dají mlsat jen tak, ale zastanou také funkci krutonů v salátu. Skvěle chutnají s pečené zeleninové směsi, tyčinkách, granole a chlebech. I v tomto případě je nejlepší zvolit nesolenou verzi.

Pinie jsou nepostradatelnou součástí pesta. Patří mezi ořechy k těm dražším, ovšem to zcela odpovídá jejich chuti. Jejich hutná máslovitá konzistence za to doopravdy stojí. Předtím, než je použijete do nějakého receptu, piniové oříšky krátce orestujte na pánvi.

Lněná semínka patří do smoothies, chlebů, ale i jako dekorace do salátu, vloček a podobně. Díky vysokému obsahu vlákniny se na ně můžete spolehnout tehdy, pokud vás trápí problémy s trávením.

Autor: Eva Dvořáková

Obchod Apetit