Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Wagashi. Japonské cukroví s tradicí už více než 400 let

japonské cukroví
ZDROJ: Vicky Ng/ Unsplash
sdílet:

Už víc než 400 let v rodinné firmě v Japonsku tvarují rýžovou mouku, fazole a cukr do miniaturních jedlých uměleckých děl. Těmto sladkostem se říká wagashi a jejich výroba je precizní a dokonalé umění.

Kde se vzalo cukroví wagashi

Historie cukroví wagashi sahá až do období Nara, přibližně do let 710-794, kdy japonský císař poslal delegaci do tangské Číny, aby poznala a převzala dosud neznámou kulturu a technologii výroby jídla včetně cukrovinek z čínského kontinentu.

  • Jednou z mnoha věcí, které byly v této době do Japonska přivezeny, byla smažená jídla ale také cukrářské výrobky označované souhrnným názvem kara kudamono.
  • Cukroví seijō kankidan neboli danki, což znamená „koule radosti“ (překlad čínského huanxituan) je možná jeho nejvýznamnějším příkladem, ale jeho původ lze vysledovat i dále než jen do Číny
  • Původně bylo vynalezeno v Indii, kde stále je známé pod názvem modak. Podle indické tradice je toto cukroví oblíbenou pochoutkou Ganéši a běžně se připravuje během svátku čaturthi jako oběť tomuto božstvu.

Nejstarší tradiční japonská cukrárna

Cukrárna Kameya Kiyonaga, která byla původně založena v roce 1617, se rychle stala známou jako jedna z nejlepších cukráren v Kjótu

  • V roce 1857 patřila mezi pouhých 28 obchodů, které směly připravovat jídlo a sladkosti samotnému japonskému císaři.
  • I když dnes obchod nabízí širokou škálu wagashi od sezónních po moderní designové kousky, specialitou Kameya Kiyonaga zůstává zmíněný seijō kankidan, který je považován za nejstarší cukrovinku, co kdy byla v Japonsku vyrobena.
  • Recept na cukroví, který se předává z generace na generaci, údajně dal prapředkům majitele Kameya Kiyonaga sám nejvyšší kněz hory Hiei a zahrnuje smíchání sedmi různých druhů kadidla do pasty z červených fazolí, její obalení v těstíčku z rýžové mouky a smažení v sezamovém oleji. Tato vzácná pochoutka, kterou někteří nazývají ‚jedlé kadidlo‘, tak doslova nabízí výlet do staleté historie.

Jak cukroví v Kameya Kiyonaga připravují

Kiyoaki Maegawa je majitelem 17. generace rodinného obchodu v Kjótu a naučil se dělat wagashi od svého otce, když mu bylo 22 let. Dnes v 68 letech školí všechny pracovníky v rodinné cukrárně Kameya Kiyonaga sám a zároveň zvládne obratně obstarat všechny jednotlivé úkony ve výrobě.

  • Většina receptů začíná jednoduchými přísadami jako je rýžová mouka, cukr a fazole. Cukráři to vše zahřejí a rozmixují na pastu. Pastu následně přecedí, což trvá asi pět minut, aby odstranil případné hrudky.
  • Wagashi má mnoho tvarů, ale existují tři hlavní kategorie: Namagashi jsou měkké a vlhké, han-namagashi se pohybuje od mazlavé po suchou variantu a higashi jsou suché a mají tak výrazně delší trvanlivost.
  • Wagashi existuje v mnoha stylech a tvarech ovlivněných jedinečnou historií a geografií každého regionu. Každý kus je pojmenován podle sezónních fenoménů nebo odkazu z japonské klasické literatury. 
  • Barva je v japonské kultuře velmi důležitá a ne jinak je tomu u cukrovinek. Někdy se hodí výrazná, jindy jemné odstíny. Pokud barva vyjde moc výrazná, musí se začít znovu. 
  • Důležité je také načasování. Na vyřezání mistrovského díla z poddajného těsta má cukrář okolo dvou minut. Pracuje-li příliš rychle, nedbalost se na výsledku projeví. Příliš pomalá práce má však za následek, že cukrovinka absorbuje teplo a výsledek je ještě horší. Tvůrci pracují s jednoduchým dlouhým dřevěným nástrojem ve tvaru trojúhelníku s názvem sankaku-bera. Pokud není vše dokonalé a na milimetr přesné, musí i v tomto případě začít nanovo.
  • Obchod také vyrábí tzv. yokan, typ han-namagashi, kde je základ z červených fazolí adzuki, hnědého cukru a agaru. Jakmile je vše uvařené, nalijí směs do formy a přimíchají vlašské ořechy. Název tohoto yokanu je tsukikage, což v překladu znamená měsíční svit. 

Dnes se wagashi prodává po celém Japonsku, od specializovaných obchodů přes obchodní domy po pouliční prodejce. Navzdory konkurenci obchod Kameya Kiyonaga neslevuje z kvality ingrediencí ani výrobních metod. Vysoká úroveň produktů v kombinaci s tradicí a zkušenostmi předávanými z generace na generaci je pravděpodobně důvodem, proč obchod stojí na vrcholu tak neskutečně dlouho.

Zdroje: Kameya Kiyonaga, Insider, Atlas Obscura.

Skryt pre seznam

Související články

Autor: Veronika Hendrychová

Apetit magazín

Obchod Apetit

Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
319 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč
Dostupný
399 Kč
279 Kč